Czechbus: Podwójna premiera MAN-a [FILM]

infobus
10.12.2018 11:30

Podczas tegorocznej wystawy w stolicy Czech po raz pierwszyMAN pokazał swoje najnowsze autobusy – Nowego Lion`s City i najmniejszego członkalwiej rodziny – TGE. Debiutantom towarzyszyły dwa autokary – MAN Lion`s Coach i Neoplan Tourliner.

Zaczynamy od praskiego debiutu minibusu MAN, który był krótkomówiąc mało okazały. To najlepiej pokazuje dynamikę, z jaką czeskieprzedstawicielstwo chce go wprowadzić na rynek. Wcale się dziwimy. Podobnie, jakw Polsce, w Czechach MINI segmentem rządzą firmy zabudowujące i to one kreujątrend na rynku. Patrząc na stoiska na tegorocznej wystawie, model TGE znaleźliśmy- poza oczywiście stoiskiem MAN – tylko na ekspozycji polskiego Mercusa. Totrochę mało i w symboliczny sposób pokazuje, że Czechów do TGE będzie ciężko przekonać.Na tym rynku bardzo silną pozycję ma Iveco, a resztę rynku przejął Mercedes-Benz.Zobaczymy, jak dalej to się rozwinie.

Miejski lew

Inaczej sprawa wygląda z miejską rodziną Lion`s City, któraz roku na rok coraz lepiej sprzedaje się w Czechach. W tym roku z fabryki MANStachowic do naszych południowych sąsiadów wyeksportowano aż 32 autobusy – to zdecydowaniewięc niż w poprzednich latach. Najwięcej zamówiono pojazdów typu A21 – 20 szt.,a następnie A20 – 8 szt. i A23 – 4 szt.

Przy takim wzroście i licznych unijnych projektach MAN w CzeskiejRepublice zdecydowanie wyeksponował na Czechbus nowy model – w wersji 12-metrowej, który tym samymzaliczył premierę w Czechach.

Przypomnijmy, że wdrożenie nowego MAN-a Lion's City doseryjnej produkcji i sprzedaży jest na ostatniej prostej. Nowy lew odziedziczyłpewne cechy swojego poprzednika w zakresie technologii i wzornictwa.Projektanci tworząc nowy autobus zwrócili uwagę na wydajność, komfort iergonomię oraz ustanawiając nowe standardy dla wszystkich komponentów obniżylikoszty cyklu życia (LCC), dodatkowo zwiększając komfort i bezpieczeństwo napokładzie. Nie wolno zapominać, że nowy Lion's City spełnia już wszystkieobecne obowiązujące przepisy w zakresie m.in. wytrzymałości zderzeniowej iniepalności.

Zewnętrzna sylwetka tego nowego autobusu miejskiego stanowizapowiedź nowego języka designu MAN. Oprócz charakterystycznych reflektorów zwbudowanymi listwami LED, pełniącymi funkcję świateł dziennych, typowej,czarnej, doskonale się prezentującej atrapy chłodnicy i chromowanego profilu,wzrok przykuwa pociągnięta nieco w dół linia okien z boku pojazdu. Nie tylkonadaje ona autobusowi dynamiczny wygląd, ale również stanowi przemyślany elementpodzielonego na segmenty poszycia pojazdu.

Także tył nowego MAN Lion's City zyskał nowy rozpoznawalnywygląd. Przejrzysty i konkretny, o ponadczasowej strukturze – umożliwia bardzołatwy dostęp do różnych komponentów. Nowy język designu MAN zaznacza się tutajjasno i wyraźnie, sprawiając, że nie sposób pomylić autobus z logo”lwa” na masce z żadnym innym.

Doskonałym przykładem jest tutaj przednie i tylneoświetlenie pojazdu. W nowym MAN-ie Lion's City diody LED zostały wykorzystanenie tylko w funkcji świateł do jazdy dziennej. Po raz pierwszy głównereflektory są dostępne jako pełne światła LED. Nowe światła tylne MANwykonywane są seryjnie jako pełne światła LED. We wnętrzu pojazdu pośrednie iciągłe oświetlenie LED oraz opcjonalne oświetlenie nastrojowe tworząrównomierną, nowoczesną i dynamiczną kompozycję świetlną. Ponadto ważnymiatutami lamp są długa żywotność wynosząca nawet 10 000 godzin, wysoki stopieńbezawaryjności oraz energooszczędność.

Zobaczcie na filmie, jak nowy MAN zaprezentował się w Pradze:

{https://www.youtube.com/watch?v=WepY1kV6OMk}