Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

CZECHBUS 2021: SOR z nową generacją autobusów ICN. Bez garbów!

infobus
24.11.2021 08:00
Podczas targów Czechbus w Pradze miała miejsce światowa premiera nowej generacji autobusów międzymiastowych marki SOR, czyli pojazdów ICN 12 i ICNG 12.

Nowa rodzina zastąpi w ofercie pojazdy z serii C, CN i BN. To zapowiadana od pięciu lat – czyli od momentu wejścia miejskiego modelu NS – produktowa zmiana i pełne przejścia na zupełnie nową linię modelową przez SOR. Nareszcie!

Od lat 90-ych

Na Czechbus 2021 SOR przedstawił dwa prototypowe pojazdy, które mają zastąpić w programie produkcyjnym modele C, CN i BN. Ta seria jest w ofercie czeskiej firmy od ... pierwszej połowy lat 90-tych. W międzyczasie oczywiście pojazdy te przeszły szereg zmian technologicznych i konstrukcyjnych, ale w zasadzie ich stylistyka pozostała bez zmian. Aż do teraz.

Przypomnijmy, że najdłużej produkowana seria C przeznaczony jest do regularnego transportu i ma standardową wysokość podłogi, dzięki czemu oferuje podpodłogowe bagażniki. Teraz zastąpią ją modele SOR IC.

Z kolei niskowejściowe typy - SOR CN i BN - oferowane od 2003 r. (a od 2004 r. w przypadku wariantu miejskiego BN), to jedna z najbardziej charakterystycznych autobusów na świecie. Ich „garby” – czyli podniesiony dach z tyłu pojazdu – dały im wiele przezwisk. Najsłynniejsze to „wielbłądy”. Teraz te modele zostaną zastąpione przez pojazdy SOR ICN (dla linii regionalnych) i SOR IBN (dla linii miejskich). Autobusy te nadal będą niskowejściowe (wersja LE), ale ich dach będzie już w jednej płaszczyźnie na całej swojej długości.

-„Autobusy z „garbem” to zupełny fenomen. Ich pojawienie się na rynku oznaczało możliwość zakupu niedrogiego pojazdu, który jednocześnie oferował dostępność dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz osób na wózkach. Pojazdy te w największej liczbie sprzedały się w Czechach i na Słowacji, a także trafiły m.in. do Niemiec, Serbii, Rumunii, Polski i Danii” – powiedział Jiří Paroulek, jeden z dyrektorów SOR Libchava. - „Nowe autobusy nie będą już miały typowego podniesionego dachu, ale nasi klienci już o tym wiedzą. Dodam, że wszystkie nasze częściowo niskopodłogowe autobusy elektryczne z serii EBN zostały wyprodukowane już z dachem na jednym poziomie”.

Podobnie, jak serie C, CN i BN  także i pojazdy EBN czeka przejście na nową platformę - czyli w tym wypadku EIBN.

Nowa generacja

Najważniejsza zaleta nowej konstrukcji, to zdaniem SOR nadal niska waga, co pozytywnie wpływa na mniejsze zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji.

-„Nasze „garbate” autobusy z silnikiem diesla lub na gaz mają znacznie mniejsze zużycie ze względu na niską masę. Chcieliśmy utrzymać tę przewagę konkurencyjną w nowej generacji. W rzeczywistości, przy standardowym typie silnika spalinowego, osiągnęliśmy zużycie na podobnym poziomie, jak starsza generacja . To oznacza korzyść dla przewoźnika i środowiska” – powiedział Filip Murgaš, dyrektor wykonawczy SOR Libchavy.

Co ważne, nowe typy autobusów będą oferowane tylko w czterech wariantach długości:

  • 9,5 m,
  • 10,5 m,
  • 12 m,
  • 12,5 m.

Jak podkreśla producent, za stylistykę nowej rodziny odpowiada Patryk Kotas, naczelny czeski stylista w zakresie transportu, który już wcześniej pokazał swoje możliwości przy serii NS. Podobnie, jak w przypadku miejskiej rodziny - designer zrezygnował z „pudełkowatego” wyglądu i postawił na zewnętrzne krzywizny i łuk.  W środku mamy nowy, bardziej przestronny wystrój wnętrza oraz kompletnie nowe stanowisko kierowcy - „made by SOR”.’

Obecnie SOR wyprodukował dwa pojazdy ICN, które były używane do testów homologacyjnych i wkrótce powinny pojawić się na testach u pierwszych klientów. Produkcja seryjna, która w efekcie doprowadzi do zaprzestania produkcji starszych modeli C, CN i BN, powinna ruszyć zgodnie z planem w połowie 2022 roku.

Na koniec dodajmy, że największym operatorem autobusów SOR jest Dopravny Podnik Praga, w którego flocie jeździ ponad 1100 autobusów.