CZECHBUS 2021: Dafo testuje system antypożarowy do autobusowych baterii [FILM]
![CZECHBUS 2021: Dafo testuje system antypożarowy do autobusowych baterii [FILM]](https://transinfo.pl/x/wp-content/uploads/2022/01/dafo.00_00_18_33.Still001-1.jpg)
Szwedzka firma Dafo, specjalizująca się w systemach antypożarowych dla autobusów, opracowała układ wczesnej detekcji pożaru dedykowany do autobusów elektrycznych i systemów bateryjnych.
O szczegółach tego rozwiązania – podczas wystawy Czechbus w Pradze – opowiedział nam Dionizy Gliwka, dyrektor handlowy Dafo w Polsce.
Zwiększyć bezpieczeństwo
Od dwóch lat szwedzcy inżynierowie pracują nad systemem do wczesnej detekcji niebezpieczeństwa pożarowego w systemach baterii autobusów elektrycznych. Kluczem jest tutaj tlenek węgla, który jako pierwszy sygnalizuje pożarowe zagrożenie. Dlatego Dafo stworzyło system wczesnej detekcji oparty czujnik tlenku węgla, który będzie stosowany w systemach baterii i pozwoli odpowiednio wcześniej wykryć zagrożenie, zanim jeszcze temperatura całej baterii nie wzrośnie do niebezpiecznego poziomu.
-„Jeśli wykryjemy emisję tlenku weęgla na odpowiednio wczesnym etapie, to możemy użyć środka chłodzącego, co z kolei spowoduje odebranie energii cieplnej od pojedynczej celi, która mogłaby stać się zarzewiem ognia – wyjaśnia działanie systemu Dionizy Gliwka, dyrektor handlowy Dafo w Polsce. - Aktualnie pracujemy z kilkoma producentami autobusów i baterii autobusowych nad tym, żeby stworzyć pierwsze rynkowe wdrożenie tego rozwiązania. Do tego momentu musimy ukończyć wszystkie testy i homologacje. Dodam, że wczesna detekcja w przypadku elektrobusów jest kluczowa, gdyż potem ogień baterii jest w zasadzie nie do ugaszenia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z nowinek dotyczących tradycyjnych antypożarowych systemów Dafo, to warto dodać, że firma ma pierwszego klienta w Czechach – spółkę Dopravní podnik Liberec i Jablonec nad Nisou, która wyposażyła swój tabor w system antypożarowy Wulkan. Różni się on od wcześniej bardzo popularnego systemu Dafo SW tym, że oferuje znacznie niższe koszty eksploatacyjne. Do tego główne elementy tego nie ulegają wymianie przez okres aż 15 lat, czyli do końca życia autobusu.
O antypożarowych szczegółach prosto z Pragi mówi Dionizy Gliwka: