Czechbus 2018: Jak Stratos został Dekstrą [FILM]
Na autobusowych targach w Pradze oprócz licznych polskichwystawców mieliśmy jeszcze jeden krajowy akcent – minibus Iveco-Dekstra LF38 wbarwach Zakładu Komunikacji Miejskiej w Białogardzie.
Pokazany w stolicy Czech pojazd zamyka kontrakt ABP Bus& Coach – dilera Iveco Bus w Polsce – na dostawę czterech minibusów dla ZKMBiałogard. Pierwsze z egzemplarzy – Dekstra LF38 na podwoziu Iveco Dailypojawił się we flocie zachodniopomorskiego przewoźnika już w połowiepaździernika. I o tym pojeździe powstał nawet film:
{https://www.youtube.com/watch?v=yWIOd_8LzLQ}
W listopadzie dotarły kolejne trzy egzemplarze. Jeden z nichzostał pokazany na stoisku Dekstra Bus na Czechbus 2018. I tutaj wartoprzypomnieć, że w 2017 r. czeska firma przejęła spółkę SKT Trade, która – m.in.na polski rynek – produkowała identyczne minibusy pod marką Stratos. Teraz całaprodukcja została skupiona w Dolni Bucice pod nazwą Dekstra Bus. W portfolioznajdziemy trzy podstawowe modele – oczywiście na podwoziu Iveco Daily:
-
międzymiastowy F30
-
lokalny-niskowejściowy LE37
-
miejski-niskopodłogowy LF38
To oznacza identyczną ofertę produkcyjną, jak w przypadkuStratosa. Bez udziwnień, proste konstrukcje z silnikami diesla albo CNG.Dodajmy, że Dekstra nie oferuje już minibusów elektrycznych.
Białogardzki standard
Od listopada niskopodłogowe minibusy z silnikami Iveco Euro6 wożą mieszkańców miasta. Tym samym zaczyna się nowy rozdział w historiiZakładu Komunikacji Miejskiej w Białogardzie. Unijny projekt pozwolił nawymianę praktycznie całego taboru. Z linii komunikacyjnych zeszły Kapeny, azastąpiły je Dekstry. O umowie pomiędzy firmą ABP Bus & Coach, a miastempisaliśmy TUTAJ. Podstawowe parametry zakupionych pojazdów są następujące: :
Długość – 7860 mm
Szerokość – 2200 mm
Wysokość – 3050 mm
Rozstaw osi – 4350 mm
Przedni / tylny zwis – 995/2515
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wewnętrzna wysokość – 2380 mm
Zewnętrzny promień skrętu 15518 mm
Maksymalna masa całkowita pojazdu – 7200 kg
Max. obciążenie przedniej osi – 2700 kg
Max. obciążenie tylnej osi – 5350 kg
Silnik: FPT F1C o mocy 132 kW (180 KM) z momentem obrotowym:430 Nm / 1500 obr/min. o pojemności 2998 cm3 (w opcji jest silnik F1C CNG omocy 100 kW (136 KM) o tej samej pojemności
Skrzynia biegów – mechaniczna FPT 2840.6 (w opcji jest8-stopniowa automatyczna skrzynia biegów Hi-Matic)
Każdy minibus Iveco-Dekstra LF38 w barwach ZKM Białogardwyposażony jest też w klimatyzację, pełny monitoring oraz kamerę, którasfilmuje drogę pojazdu. Autobus jest dostosowany do potrzeb osóbniepełnosprawnych i wózków. Ma 38 miejsc, w tym 14 siedzących oraz dwadodatkowe rozkładane siedzenia.
Co ważne, wiosną tabor ZKM uzupełnią niskopodłogowe autobusymarki Solaris. Inwestycję zrealizowano przy dofinansowaniu Unii Europejskiej. Otym MIDI zamówieniu pisaliśmy TUTAJ
„