Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czat z Ryszardem Krystkiem – Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury ds. polityki transportowej

infobus
11.05.2005 20:57

5 maja 2005 r. na stronie internetowej Ministerstwa Infrastruktury odbył się czat z Ryszardem Krystkiem – Podsekretarzem Stanu w MI ds. polityki transportowej. Internautów interesowały głównie kwestie związane z polityką transportową państwa, wprowadzeniem cyfrowych tachografów, zmianami w egzaminowaniu kierowców i bezpieczeństwem ruchu drogowego. Podczas czatu ze strony InfoBusa zadaliśmy kilka pytań – niestety dostaliśmy odpowiedź tylko na jedno, ale mamy nadzieję, że podczas ponownego czatu (który podobno ma się odbyć za dwa tygodnie) wiceminister ustosunkuje się również do pozostałych zagadnień.

 Ryszard Krystek, Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury

Moderator: Dzień dobry Państwu. Rozpoczynamy czat z Panem Ryszardem Krystkiem, Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Wojciech Bucior: Kiedy może wejść w życie umowa ADR 2005-2007?

Ryszard Krystek: Przepisy te już weszły w życie z dniem 1 stycznia 2005 r. Obecnie obowiązuje 6-miesięczny okres przejściowy, podczas którego mogą być stosowane dotychczasowe przepisy.

Piotr Woszczenko: Kiedy w starszych pojazdach tachografy cyfrowe będą obowiązkowe i kto będzie miał prawo je montować ?

Ryszard Krystek: Posiadacz starszego pojazdu, wyposażonego w tachograf analogowy będzie miał obowiązek wymiany tego urządzenia na cyfrowy, jedynie w przypadku, gdy dotychczasowy tachograf ulegnie awarii. Montować tachografy cyfrowe będą warsztaty posiadające zezwolenie prezesa GUM.

Piotr Szalkowski: Czy są przygotowywane programy (może we współpracy z UE?) dzięki którym możliwe stanie się wieksze obciążanie zewnętrznymi kosztami transportu użytkowników, zamiast rozkładnia tych kosztów na ogół społeczeństwa? Duży odsetek Polaków nie posiadając własnego samochodu musi partycypować w tych kosztach w formie płaconych podatków.

Ryszard Krystek: W projekcie Polityki Transportowej Państwa na lata 2005 – 2025 – dostępnym na naszej stronie internetowej – przyjęto, że należy koniecznie uwzględniać koszty zewnętrzne transportu w analizach efektywności ekonomicznej projektów infrastruktury transportowej.

Zbigniew Stachyra: Czy projektowana obowiązkowa obecność instruktora podczas egzaminu praktycznego dla kandydatów na kierowców nie będzie sprzyjała nawiązywania nieformalnych kontaktów na linii instruktor – egzaminator ? Z obserwacji afer korupcyjnych w Polsce wynika, że głównymi – pierwszymi "bohaterami" są właśnie instruktorzy, od których zaczyna się propozycja pośredniczenia "załatwienia egzaminu" – faktyczna bądź udawana. Wpuszczamy "lisa do kurnika", a kiedy "lis" będzie szkolił ?

Ryszard Krystek: Jeżeli instruktor zamierza zawrzeć z egzaminatorem korupcyjną umowę, to z całą pewnością wybierze inne miejsce niż wnętrze samochodu z rejestrująca kamerą i magnetofonem, w obecności osoby trzeciej, jaką jest egzaminowany kandydat na kierowcę.

konrad: Kiedy będziemy jeździć autostradą z Krakowa do Tarnowa?

Ryszard Krystek: Plany przewidują zakończenie tego odcinka w 2009 roku.

Maciej K.: Jakie efekty przyniesie podjęcie działań przyjętych w Programie GAMBIT 2005, ile będą te działania kosztowały?

Ryszard Krystek: Przyjmujemy, że w 2013 r. liczba zabitych zmniejszy się do 2800, przy obecnym stanie 5700 śmiertelnych ofiar ruchu drogowego rocznie. Szacujemy, że obecnie straty z powodu wypadków drogowych sięgają rocznie 30 mld zł; natomiast środki przeznaczane na poprawę brd wynoszą ok. 200 mln zł. rocznie. Porównanie tych dwóch liczb wskazuje wyraźnie na niedocenianie rangi problemu wypadków drogowych w Polsce. W krajach UE przyjmuje się zasadę, że inwestowanie w ochronę życia jednego człowieka może sięgnąć kwoty 1 mln euro.

Maciej Oksień: Szanowny Panie Profesorze. Jest Pan współtwórcą polityki transportowej dla Polski. Co z tej polityki wynika dla osoby, która często przemieszcza się po kraju? Dla przykładu – jakich zmian w ciągu kolejnych 10 lat powinien spodziewać się ktoś, kto jak Pan, podróżuje między Warszawą i Gdańskiem? Na co stawia ministerstwo? Na nowoczesną drogę kołową czy żelazną? Tanie linie lotnicze? A może drogę wodną? Łączę wyrazy szacunku

Ryszard Krystek: Szanowny Panie Redaktorze, do zobaczenia w pociągu TGV na trasie Gdańsk – Warszawa.

P. Melcer: Dlaczego rozbudowa portu lotniczego w Modlinie ma być finansowana ze środków państwowych, skoro innym lotniskom regionalnym np. łodzkiemu Lublinkowi odmawia sie pomocy? W Łodzi brakuje 2 wozów strażackich i sprzętu, aby jesienią ruszyły połączenia międzynarodowe. Lotnisko łodzkie nie otrzymywało żadnych środków z budżetu, podczas gdy niektóre inne ponad 100 mln zł w ostatnich latach.

Ryszard Krystek: Zamiar adaptacji istniejącego lotniska w Modlinie jest podejmowany przez tworzące się konsorcjum kilku instytucji, jako przedsięwzięcie biznesowe. Ponadto informuję, że od początku br. rząd wprowadził nową formułę umożliwiającą dofinansowanie lotnisk regionalnych w postaci kontraktów wojewódzkich.

dr inż. Janusz Poliński: Dlaczego projekt polityki transportowej państwa dotyczy ściśle określonego terminu (2005-2025)? Czy zatem już obecnie przewiduje Pan, ze polityka transportowa po 2025 roku powinna być inna, a jeżeli tak – to czym powinna się ona różnić od przygotowanego projektu?

Ryszard Krystek: Dlatego, że jest to dający się przewidzieć okres, w którym możemy założyć niezmienność obecnie stosowanej technologii transportu. W XIX wieku był bowiem znakomity futurolog, który przewidział, że w połowie XX wieku będzie żyło ok. 4 mld. ludzi. Planując politykę transportową na tenże okres przyjął, że połowa areału ziemi uprawnej będzie musiała być przeznaczona na uprawę paszy dla koni ciągnących tramwaje…

Aleksander Kierecki: Czy nowa Ustawa o osobach kierujących pojazdami przewiduje równiez cykliczne szkolenia dla kierowców zawodowych – np. kierujacymi autobusami?

Ryszard Krystek: Projekt ustawy o kierujących pojazdami nie przewiduje takich rozwiązań. Niemniej, już niedługo Polska wdroży nowe przepisy wynikające z Dyrektywy 2003/59 przewidujące szkolenia okresowe dla kierowców wykonujących przewozy drogowe, w tym także dla kierowców autobusów.

kopacz: Jak pan uwiarygodni działania antykorupcyjne proponowanych zmian skoro wprowadzenie tylko kamer ,do wszystkich pojazdów egzaminacyjnych doprowadzi do obniżenia zdawalności o około 50% ? Niska zdawalność zawsze zwiększa próby "załatwiania egzaminów"

Ryszard Krystek: Wprowadzenie zasady rejestracji dźwięku i obrazu w polu widzenia kierowcy miało na celu głównie zebranie materiału, który może ułatwić obiektywną ocenę pracy egzaminatora oraz rozstrzygnąć wniesioną reklamację przez kandydata, który nie zdał egzaminu. Takie rozwiązania zastosowane np. w WORD w Olsztynie, Słupsku itd. okazały sie znakomite, akceptowane zarówno przez egzaminatorów jak i egzaminowanych, a także wpłynęły na zmniejszenie liczby reklamacji, nie zmniejszając poziomu zdawalności.

Ewa Osiakowska: Zwracam się do Pana z zapytaniem i uprzejmie proszę o odpowiedź. Posiadam samochód ciężarowy For Transit( w karcie pojazdu- rodzaj pojazdu i nadwozia:specjalny samochód ciężarowy-dla osób upośledzonych, w dowodzie rejestracyjnym również) który, służy mi do przewozu towaru.Ponieważ przeliczenie ładowności wg. wzoru nie pozwala mi na odliczenie podatku VAT, więc chciałabym wiedzieć czy ten typ pojazdu uprawnia mnie jednak do odliczenia podatku VAT. Chciałabym się zwrócić o wydanie odpisu z wyciągu z homolagacji, ale nie bardzo wiem do kogo.Dnia 29.03.2005r wysłałam zapytanie pod inny adres mailowy([email protected]), ale nie dostałam odpowiedzi. Uprzejmie proszę o odpowiedź: do kogo mam się zwrócić z ww.prośbą. Serdecznie pozdrawiam, licząc na odpowiedź. Z poważaniem –

Ryszard Krystek: Już niedługo wejdą zmienione przepisy dotyczace podatku VAT, znoszące konieczność przedstawiania wyciągu ze świadectwa homologacji, w celu udowodnienia prawa do odliczenia tego podatku. Odnosząc się natomiast do pytania o instytucje, gdzie można uzyskać taki wyciąg – informuję, że jedynie producent lub importer może wystawić taki dokument. Szczegółowa informacja na ten temat od dawna jest umieszczona na portalu internetowym Ministerstwa Infrastruktury.

M.Grzelak: Czy po uruchomieniu lotniska w Modlinie zostaną zawieszone prace nad Centralnym Portem Lotniczym? Jaki jest obecnie los hiszpańskiej ekspetyzy? Miała być gotowa w marcu, tymczasem nadal nie można znaleźć na stronach ministerstwa jej wyników.

Ryszard Krystek: Dziękuję za pytanie, które daje mi możliwość wyjaśnienia bardzo ważnej kwestii dotyczącej centralnego lotniska w Polsce. Obecnie są dwie szkoły: pierwsza – zakłada rozwój lotniska Okęcie do przepustowości ok. 14 mln pasażerów rocznie (obecnie jest ok. 5 mln). Druga zakłada budowę lotniska centralnego, które – w mojej opinii inżyniera o specjalności budowa dróg i lotnisk – powinno być zlokalizowane mniej więcej w połowie pasma między Łodzią a Warszawą. Lotnisko w Modlinie jest planowane do wykorzystania dla lotów czarterowych, cargo i tanich linii lotniczych, w celu zmniejszenia uciążliwości lotniska Okęcie. Grant hiszpański jest obecnie w fazie realizacji.

Pan Minister Ryszard Krystek: Szanowni Państwo, dziękuję za prawie pół tysiąca odwiedzin na czacie. Przykro mi, że nie byłem w stanie odpowiedzieć na wszystkie pytania z powodu założonego limitu czasu przewidzianego na czat. Zapraszam więc za dwa tygodnie na kolejne spotkanie.

źródło: Ministerstwo Infrastruktury, www.mi.gov.pl