Czat z Profesorem Ryszardem Krystkiem
W dniu 11 lipca br. na stronach Ministerstwa Infrastruktury odbył się kolejny czat z udziałem Ryszarda Krystka Podsekretarza Stanu w MI ds. polityki transportowej. Podczas rozmowy poruszono m.in. temat tachografów cyfrowych oraz roli transportowego Forum Trzydziestolatków. Oto zapis z tego wirtualnego spotkania:
Moderator: Dzień dobry Państwu. Rozpoczynamy czat z Panem Ryszardem Krystkiem, Podsekretarzem Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który wyraża ogromne zadowolenie z dużego zainteresowania społeczeństwa polityką transportową Państwa.
e-mail 11: Kto będzie dystrybutorem kart to tachografów i gdzie można się starać o bycie tym dystrybutorem ?
Ryszard Krystek: Zgodnie z projektem ustawy o systemie tachografów cyfrowych, przyjętym przez Sejm 8 lipca br., organizatorem całego systemu wydawania kart zajmować się będzie Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych, Spółka Akcyjna Skarbu Państwa.
e-mail 2: Jakie są przyczyny, że Państwo nie wspiera przewozu TIRów koleją?
Ryszard Krystek: W Polsce przewozy samochodów ciężarowych koleją nie są dotowane przez Państwo. Obecnie istnieje możliwość wspierania takich przewozów w ramach programu europejskiego MARCO POLO. Informacje na ten temat są zamieszczone na stronie internetowej www.mi.gov.pl
Janko: Czy w sytuacji braku dróg nie należałoby przerzucić choć części ładunków na żeglugę śródlądową? W zachodniej Europie ona całkiem nieźle funkcjonuje.
Ryszard Krystek: Obecny stan infrastruktury uległ znacznemu pogorszeniu wskutek silnej konkurencji ze strony transportu drogowego i kolejowego. Powstała więc trudna sytuacja polskich przewoźników, pogarszana niskim poziomem dróg wodnych oraz nowymi wymaganiami ochrony środowiska. Zakładamy jednak, że w najbliższym czasie będą podwyższone standardy dróg wodnych Odry i Dolnej Wisły.
Łukasz Dec: Dzień Dobry, Łukasz Dec – Rzeczpospolita. Czytelnicy pytają o tachografy cyfrowe. Czy wejście w życie ustawy od 5 sierpnia automatycznie oznacza, że nowe samochody będą rejestrowany tylko posiadając urządzenie cyfrowe?
Ryszard Krystek: Nasza ustawa umożliwia rozpoczęcie budowy systemu tachografów cyfrowych w Polsce tzn. pozwoli na otwieranie warsztatów obsługujących te urządzenia oraz da możliwość dystrybucji kart. Natomiast obowiązek wyposażania pojazdów wynika wprost z przepisów wspólnotowych. Komisja Europejska zamierza wprowadzić ten obowiązek od 1 stycznia 2006 r.
OSK : Czy wyposażenie w kamery dotyczyć będzie również pojazdów szkoleniowych?
Ryszard Krystek: Nie, wyposażenie w kamery dotyczyć będzie tylko pojazdów egzaminacyjnych.
Aleksander Kierecki: Czy po wprowadzeniu ustawy o cyfrowych tachografach – sprowadzony używany autobus np. z Niemiec przy rejestracji w Polsce będzie musiał zostać wyposażony w tachograf cyfrowy? Pozdrawiam
Ryszard Krystek: Nie.
aran: Proszę powiedzieć na jakim obecnie etapie są prace związane z ustawą o transporcie zbiorowym? Kiedy ta ustawa ma szanse wejść w życie i dlaczego – Pana zdaniem – część środowiska transportowego związanego z przedsiębiorstwami PKS nie chce jej wprowadzenia?
Ryszard Krystek: Zakończyliśmy już uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje społeczne podstawowych założeń do ustawy, a obecnie kończymy redagowanie projektu ustawy. Ponieważ są pewne rozbieżności w opiniach różnych środowisk, nadal prowadzimy rozmowy i konsultacje.
Łukasz Dec: Rozumiem, że decyzja o terminie zależy od regulacji unijnych i że wobec obecnego stanu legislacyjnego termin jest nie wcześniejszy, niż 1 stycznia 2006 r?
Ryszard Krystek: Tak.
e-mail 4: Proszę o określenie terminu rozpoczęcia i przewidywanego zakończenia budowy odcinka autostrady A2 od Strykowa do Warszawy.
Ryszard Krystek: W harmonogramie budowy autostrad zapisano termin 2006-2008 jako okres budowy odcinka autostrady A2 Stryków-Warszawa.
Kazimierz Plakwicz: Panowie z Ministerstwa oraz Parlamentarzyści obiecywaliście szybkie wycofanie numerów silnika z ustawy Prawa Ruchu Drogowego oraz Rozporządzenia o Warunkach Technicznych Pojazdów. Czy prowadzone są działania w tym kierunku i na jakim etapie? Zadaję to pytanie jako diagnosta , który na codzień musi nieźle się nagimnastykować aby oczyścić często mocno skorodowany, mało czytelny , często zasmarowany numer.
Ryszard Krystek: W zeszłym tygodniu Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym, która nowelizuje także przepisy ruchu drogowego, uchylając wymagania dotyczące numerów silnika. Obecnie projekt ten znajduje się w Senacie.
Poznań 01: Jak realnie przedstawia się plan budowy drogi ekspresowej nr 5 Poznań – Leszno – Wrocław? Kiedy zaczną się pierwsze na tych odcinkach? Czy będzie to droga dwujezdniowa?
Ryszard Krystek: Obecnie prowadzone są prace projektowe nad drogą S-5. Planowane rozpoczęcie prac drogowych w roku 2008.
Łukasz Dec: Słyszałem, że termin 1 stycznia 2006 również może ulec prolongacie. Jakie dochodzą teraz na ten temat informacje do Ministerstwa?
Ryszard Krystek: Obecnie obowiązujący termin to 1 stycznia 2006 r., a jego ewentualna zmiana zależy od decyzji Unii.
Tomasz Kaczynski: Witam. Analizuję polski sektor transportowy, jest mi to potrzebne na uczelni. Mam zasadniczy problem z dwoma zagadnieniami, mianowicie: W jakim zakresie integracja z UE przyspiesza rozwiązanie polskich problemów transportowych?
Ryszard Krystek: Nasze nadzieje na szybki rozwój polskiego systemu transportowego wiążemy z kwotą 20 mld Euro, zaplanowaną w Narodowym Planie Rozwoju 2007-2013, pochodzącą ze środków UE. Będziemy radzi z otrzymania wyników Pańskiej pracy naukowej.
Anna Zarębska – Życie Warszawy, oddział w Garwolinie: Zwracam się z prośbą o udzielenie informacji na temat nowych tablic rejestracyjnych, a mianowicie: a) jaka jest podstawa prawna ich wprowadzenia? b) od kiedy i kogo obowiązuje zakup/wymiana tablic "z gwiazdkami"? c) co zadecydowało o tym, że dotychczasowe tablice przestały/przestaną obowiązywać? d) z jakimi kosztami wiązać się będzie ewentualna wymiana?
Ryszard Krystek: Zapraszamy na naszą stronę internetową, na której już od tygodnia są szczegółowe informacje na ten temat.
Jerzy Morawski : Jaka jest droga postępowania w przypadku gdy Wydziały Komunikacji w sposób rażący łamią zapisy, (lub interpretują na własna potrzebę), Ustawy o Ruchu Drogowym, Rozporządzenie Ministra Transportu do wyżej wymienionej Ustawy? Co w tym przypadku można zrobić?
Ryszard Krystek: Należy korzystać z przepisów kodeksu postępowania administracyjnego i wymagać, aby każde rozstrzygnięcie miało formę pisemną. Od każdego z tych rozstrzygnięć przysługują nam różne formy odwołania, a w ostateczności skarga do sądów administracyjnych.
Bartosz Mazur Forum Transportu Pasażerskiego: Szanowny Panie Ministrze! Prosiłbym o odpowiedź na następujące pytanie: "Dlaczego w ramach Forum Trzydziestolatków zorganizowano tylko jedno spotkanie – czy uważa Pan, że jedno spotkanie ma wystarczyć za tzw. konsultacje społeczne dokumentu rangi politycznej?" Z góry dziękuję za odpowiedź.
Ryszard Krystek: Cieszę się, że w ogóle odbyło się Forum Trzydziestolastków, która to idea była kwestionowana przez inne grupy. Osobiście uważałem, że opinia trzydziestolatków była bardzo ważna dla dokumentu sięgającego ponad horyzont mego życia. Z przyjemnością jednak informuję Pana, ze na Forum osiągnięto całkowitą zgodność stanowiska trzydziestolatkow z autorem Polityki Transportowej Państwa. Przyjęcie przez Rząd tego dokumentu w dniu 29 czerwca br. nie zamyka jednak dalszych prac nad nim. Zakładam bowiem, że nowy Sejm podejmie dalsze prace.
Pan Minister Ryszard Krystek: W związku ze zbliżającymi się wyborami do Sejmu chciałbym zachęcić wszystkich do dalszych dyskusji nad projektem Polityki Transportowej Państwa, jako że – moim zdaniem – problem ten powinien się znaleźć na czele listy najważniejszych zadań stojących przed polskim społeczeństwem. Bardzo dziękuję Państwu za udział w czacie.
źródło: www.mi.gov.pl