Czat z Edwardem Gajerskim, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad
Moderator: Dzień dobry Państwu. Rozpoczynamy czat z Panem Edwardem Gajerskim, Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad.
Piotr Rusiecki: Martwią mnie sprawy ochrony środowiska. O ile większość dróg planowanych prze Was uwzględnia te problemy, to pomysły niektórych osób (z władz lokalnych) przyprawiają o zawrót głowy. Jestem mieszkańcem Łomianek, koło Warszawy. Jestem zaniepokojony pomysłami naszego Burmistrza. Przykład trasy NS. Państwa koncepcja puszczenia trasy NS (Kiełpin-Konotopa ) jest bardzo stara. Mimo że przebiega niedaleko KPN (Kampinoski PN) to nie wchodzi bezpośrednio w park, ani w żaden rezerwat. „Nasz” Burmistrz od wielu miesięcy obiecuje mieszkańcom, że da radę przenieść tą trasę na wał przeciwpowodziowy, nie licząc się z tym, że te tereny są wolne od przemysłu, choć częściowo zaludnione, zamieszkiwane przez ptactwo – rezerwat Ławice Kiełpińskie (kolonia lęgowa rybitw białoczelnych, gatunku umieszczonego w Polskiej Czerwonej Księdze Zwierząt) oraz wiele innych gatunków ptactwa, ryb i zwierzyny. Droga ta ma dalej przebiegać pod lasem Młocińskim. Pytanie: Czy szkodliwe i absurdalne, nie tylko dla środowiska naturalnego koncepcje, pojedynczych samorządów, będą przez Państwa brane pod uwagę przy planowania dróg? Czy samorząd reprezentujący nie mieszkańców, a partykularne interesy może wymusić na Was zmianę koncepcji sprzed kilkudziesięciu lat. Czy sprawy ochrony rezerwatów przyrody i lasów z pomnikami przyrody nie powinny być najważniejsze przy planowaniu dróg?
Edward Gajerski: Ochrona środowiska jest naszym priorytetem. GDDKiA nie rozważa przeprowadzenia trasy S7 przez tereny zalewowe i wał przeciwpowodziowy na terenie Łomianek. Sprawa ta była dyskutowana z burmistrzem 22 grudnia 2004 r. i wg GDDKiA na obecnym etapie jest wyjaśniona.
Justyna: W 2005 r. przewidziana jest konstrukcja 122 km autostrad, czy mogłby Pan dokładnie powiedzieć, o które odcinki chodzi?
Edward Gajerski: W roku 2005 do użytku przekazane zostaną 2 odcinki autostrad, na autostradzie A2, między Koninem a Strykowem k. Łodzi o dł. 103 km oraz odcinek autostrady A4 Kleszczów- Sośnica – 19 km.
Łoś: Kiedy wreszcie będą te autostrady w Polsce i dlaczego są takie drogie??
Edward Gajerski: Harmonogram Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, przyjęty przez Radę Ministrów przewiduje, że podstawowa sieć autostrad w Polsce, tzn. autostrady A1, A2, A4, A6 i A18 zostaną w całości wybudowane do końca roku 2013. Szczegółowy harmonogram i mapy znajdą Państwo na stronach internetowych GDDKiA.
Dariusz Szweda: Czy autostradowa obwodnica Gliwic A4 będzie bezpłatna dla wszystkich samochodów? Podawana jest informacja, że dla ruchu lokalnego ma być bezpłatna. Co to znaczy? Czy będzie bezpłatna tylko dla mieszkańców Gliwic, czy dla wszystkich kierowców? Czy ja jako mieszkaniec np. Katowic będę musiał płacić za przejazd obwodnicą Gliwic?
Edward Gajerski: Zakładamy, że tak jak w Poznaniu będzie ona bezpłatna. Trwają negocjacje z koncesjonariuszem w sprawie długości odcinka.
Mikołaj: Od kiedy będzie można jeździć za darmo autostradami mając wykupione winiety?
Edward Gajerski: Prowadzimy negocjacje z koncesjonariuszami płatnych autostrad, aby od 2 kwietnia br. wszystkie pojazdy, których użytkownicy zobligowani są do wykupienia winiety, a zatem o masie całkowitej powyżej 3,5 t, mogły wjechać na autostrady bez dodatkowych opłat.
Marek Gajda: Dlaczego duże odcinki A4 pomiedzy Krzywą i Wrocławiem są remontowane bez pasa awaryjnego? Co jest głównym powodem takiej decyzji remontu drogi? Czy pas awaryjny bedzie dobudowany w pozniejszym czasie? Jezeli tak, to w jakim terminie?
Edward Gajerski: Jest to pierwszy etap modernizacji tej autostrady, wykonywany w ramach funduszy unijnych ISPA. Drugi etap, który rozpocznie się po roku 2009 przewiduje, że można będzie dobudować pasy awaryjne do istniejącej autostrady, a w przyszłości poszerzenie do 3 pasów – w każdym kierunku.
Jan Kopciński: Czy konieczność uwzględniania w procedurze przygotowania inwestycji drogowych obszarów tzn. NATURA 2000 nie wydłuży procesu przygotowania tych inwestycji, a jeśli tak, to jaki będzie to miało wpływ na absorbcję środków unijnych.
Edward Gajerski: Tak, NATURA 200 wydłuża czas przygotowań inwestycji. Niemniej na obszarach ważnych dla ochrony środowiska warto jest ten czas poświęcić. Jest to problem projektów obecnych, gdyż w przyszłości tego typu opracowania będą standardowe i przewidziane w planach inwestycji.
Tomasz: Czy Unia Europejska dofinansuje budowe polskich autostrad?
Edward Gajerski: Tak, UE dofinansowuje i będzie dofinansowywała budowę tych autostrad, na których ruch będzie zbyt mały, by była to inwestycja samofinansująca się.
Dariusz Szweda: Kiedy ruszy budowa południowej części autostrady A1 od czeskiej granicy? Jak trudno nie zauważyć w okolicach Bohumina, Czesi są już w trakcie budowy autostrady D47 będącej przedłużeniem polskiej A1.
Edward Gajerski: Autostrada ta jest w programie rządowym, jej budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku i zakończy się w roku 2007.
Wladek D.: Kto i na jakiej mocy będzie zajmował się wykupem ziemi pod autostradę A2?
Edward Gajerski: Wykup gruntów pod planowane autostrady i drogi ekspresowe jest prowadzony przez GDDKiA, co wynika z jej statutowych obowiazków, natomiast de facto GDDKiA wybiera w drodze przetargu firmy, które w jej imieniu dokonują wykupu gruntów.
Adam: Zacofanie Polski pod wzgledem rozwoju sieci transportowej wskazywane jest na brak odpowiednich srodkow finansowych. Tymczasem analizy dowodza, ze przyznane środki na ten cel z kas unijnych nie są całkowicie wykorzystane. Czym jest to spowodowane?
Edward Gajerski: W roku 2004 wykorzystaliśmy 91 proc. wszystkich dostępnych środków na budowę dróg i autostrad, w tym środków unijnych 78 proc., Europejskiego Banku Inwestycyjnego 86 proc. Wykorzystanie tych środkówe pomocowych uzależnione jest głównie od dostępności środków polskich z KFD i budżetu. Przewidujemy, że w tym roku ilość tych środków będzie wystarczajaca, aby wykorzystanie środków unijnych było wyższe niż w roku 2004. Trzeba mieć świadomość, że rozliczamy dostępność środków unijnych w roku kalendarzowych, natomiast Unia rozlicza w ramach programu.
Jarosław Wiśniewski: Chciałbym się dowiedzieć na jakim etapie znajduje się obecnie budowa autostrad A2 i A4. Jaki jest harmonogram i postęp prac. Gdzie jest dostępna w formie elektronicznej mapka przebiegu tych tras? Serdecznie pozdrawiam
Edward Gajerski: Na stronie internetowej GDDKiA co miesiąc namieszczany jest uaktualniony dokument nt. harmonogramu budowy dróg i autostrad w Polsce wraz z mapkami. Zachęcam do obejrzenia. Dokument ten prezentuje także postęp prowadzonych robót, w rozliczeniu miesięcznym.
Anna: Kiedy znana będzie wysokość opłat winietowych, w kórych cenie będą zawarte opłaty za autostrady?
Edward Gajerski: Opłaty winietowe są opłatami za dostęp do całej infrastruktury drogowej. Kalkulujemy wysokość tej opłaty na każdy rok, a w połowie roku sprawdzamy prawidłowość skalkulowanej ceny. Tak więc obecna opłata winietowa będzie obowiązywała do końca czerwca br., natomiast jej ewentualna zmiana dokonana byłaby od 1 lipca br.
Andrzej: Jaki budzet jest przeznaczony na budowę autostrad w tym roku i w latach następnych?
Edward Gajerski: Na rok 2005 przewidziano na autostrady ponad 2 mld zł. Szczegółowe informacje nt. wydatków na inne inwestycje i całkowity budżet są na stronie internetowej GDDKiA.
Maciej Oksień: Panie Dyrektorze, czy zrealizowanie do roku 2013 programu budowy autostrad, o którym Pan wspomniał, oznacza, że już nigdy i nigdzie więcej w Polsce autostrady nie będą budowane? Skoro Polska ma być krajem rozwiniętym nie gorzej niż pozostałe państwa Unii Europejskiej, to z trzema autostradami na krzyż ciężko będzie tego dokonać. Do kiedy według obecnych planów GDDKiA ma powstać sieć dróg ekspresowych?Za 200 lat?
Edward Gajerski: Prezentowany plan budowy dróg i autostrad jest pierwszym planem rządowym w tym obszarze. Obecnie pracujemy w ramach opracowań NPR nad rozwojem sieci drogowej do roku 2025. Przewidujemy, ze część dróg ekspresowych w tych opracowaniach przekształci sie w autostrady, stosownie do potrzeb transportu na poszczególnych kierunkach, tak aby gęstośc autostrad w Polsce była na tym samym poziomie jak w innych krajach Europy.
Igor L: Dlaczego na stronie www GDDKiA jest tak mało informacji oraz zdjęć z wykonywanych realizacji inwestycyjnych. Na wielu stronach europejskich odpowiedników GDDKiA informacje są na bieżąco aktualizowane wraz z nowymi materiałami zdjęciowymi. Czy u nas również nie mogło by być tak samo????
Edward Gajerski: GDDKiA jest obecnie na etapie wdrażania nowego serwisu internetowego tożsamego dla centrali i wszystkich 16 oddziałów. Stanie sie on bardziej przejrzysty i łatwiejszy w nawigacji, a także znajdzie się tam zdecydowanie więcej zdjęć z prowadzonych inwestycji.
Damian: Witam serdecznie, czemu oddziały GDDKiA nie są uprzejme udzielać informacji publicznej – dotyczy to zarówno odpowiedzi na konkretne zapytania jak i stron interentowych, które od przodujących jakościowo Szczecin, Kraków, Gdańsk odstają po zupełnie marne – Białystok, Katowice, Łódź, Lublin, Zielona Góra
Edward Gajerski: Ta sytuacja ulega poprawie. Naszym celem jest, aby wszelkie informacje dotyczące działalności GDDKiA – zarówno centrali jak i 16 oddziałow – były zamieszczane w serwisie internetowym. W ciągu miesiąca cała GDDKiA będzie miała nową stronę internetową.
Andrzej: Jakie firmy będą budować autostrady określone przez Pana jako "podstawowa siec"?
Edward Gajerski: Podstawowa sieć autostrad będzie budowana w dwóch wariantach finansowych. 1 To drogi budowane z budżetu państwa i środków unijnych. 2 To model oparty na umowie o budowę i eksploatację odcinka autostrady. W obydwu tych przypadkach dobór firm jest prowadzony na drodze przetargu wg. ustawy o zamówieniach publicznych oraz ustawy o budowie i eksploatacji autostrad. Zostaną wybrane te firmy, które przedstawią najlepszą ofertę, zarówno finansową jak i merytoryczną.
Moderator: Bardzo dziękujemy Państwu za tak liczny udział w czacie. Serdecznie zapraszamy do odwiedzania strony internetowej GDDKiA.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury, www.mi.gov.pl