Czas na Wschód (10): BAZ – autobusy międzymiastowe

infobus
29.07.2005 11:30

55

W poprzedniej części przedstawiliśmy ofertę najmłodszego
ukraińskiego producenta BAZ z Prolyska w zakresie autobusów
miejskich. Tym razem, przyglądniemy się, co firma ma do zaoferowania w
dziedzinie autobusów międzymiastowych i szkolnych, od
której zresztą rozpoczynała swoją przygodę z autobusami.

BAZ 2215 Szkoljaryk
– mały gimbus

Najmniejszym tego typu pojazdem w ofercie firmy jest
5,7-metrowy szkolny minibus 2215 „Szkoljaryk”,
będący przystosowaną do przewozu uczniów odmianą autobusu
miejskiego 2215 „Delfin”, który
opisywaliśmy w poprzednim odcinku. Autobus zabiera na pokład 14
pasażerów oraz opiekuna i kierowcę (wszyscy na miejscach
siedzących). Pojazd zbudowano na podwoziu samochodu dostawczego GAZ
Gazel z przednim silnikiem Andoria o mocy 90 KM,
współpracującym z mechaniczną, 5-stopniową skrzynią
biegów GAZ. Do wnętrza prowadzą dwuskrzydłowe drzwi o
sterowaniu elektromechanicznym oraz dodatkowe drzwi awaryjne, otwierane
ręcznie. Przy prędkości 60 km/h, autobus zużywa 12,5 l oleju napędowego
na 100 km, a przy 80 km/h – 15,6 l/100 km.

Autobus lokalny BAZ A053.02

Nieco większym modelem, choć również mieszczącym
się w segmencie mini, jest autobus międzymiastowy A053.02. Zbudowany na
ramowym podwoziu, zapożyczonym z samochodu ciężarowego Tata LPT709,
autobus ma 6 metrów długości i 2,08 m szerokości. Na jego
pokładzie zmieści się do 24 pasażerów (wraz z kierowcą), w
tym 17-18 na miejscach siedzących. Napęd zapewnia 4-cylindrowy, rzędowy
silnik Tata 497TC o pojemności 3,8 l i mocy maksymalnej 90 KM. Z
silnikiem współpracuje mechaniczna, 5-stopniowa skrzynia
biegów Tata. Obie osie mają sztywne zawieszenie na resorach
półeliptycznych.

Tabela 1: Dane techniczne autobusów BAZ 2215 Szkoljaryk i
BAZ A053.02

2215 Szkoljaryk BAZ A053.02
Pojemność pasażerska ogółem (w tym
siedzących):
14+2 (14+2)  22+2 (17+2 – 18+2)  
Długość x szerokość x wysokość (mm) 5680 x 2070 x 2630  6030 x 2082 x 2740
Rozstaw osi (mm) 3150 3100
Rozstaw kół przednich/tylnych (mm) 1700 / 1560 1630 / 1544  
Masa własna / całkowita (kg) 2335 / 3635 b.d. / 5270
Silnik Andoria 4cT90 Tata 497TC
Typ silnika 4-cylindrowy, rzędowy, Diesel, doładowany   4-cylindrowy, rzędowy, Diesel 
Pojemność skokowa 2,4 dm3 3,8 dm3
Moc maksymalna 66 kW (90 KM)  66 kW (90 KM)
Maks. moment obrotowy 195 Nm  b.d. 
Skrzynia biegów mechaniczna, 5-stopniowa mechaniczna, 5-stopniowa
Zawieszenie przednie   zależne, resory półeliptyczne,
amortyzatory teleskopowe
zależne, resory półeliptyczne, amortyzatory
teleskopowe
Zawieszenie tylne zależne, resory półeliptyczne, stabilizator
poprzeczny
zależne, resory półeliptyczne, stabilizator
poprzeczny
Drzwi pasażerskie dwuskrzydłowe, sterowanie elektromechaniczne jednoskrzydłowe, otwierane ręcznie
Drzwi awaryjne otwierane ręcznie otwierane ręcznie
Pojemność bagażników podpodłogowych (m3) b.d. b.d.
Układ hamulcowy  bębnowy, dwuobwodowy, uruchamiany
hydraulicznie
bębnowy, dwuobwodowy, uruchamian hydraulicznie
Prędkość maks. (km/h)   70  b.d.
Opony 175 R 16 lub 185 R 16 7,50 R 16

    

Seria autobusów
„Etałon”

Kolejnymi pod względem wielkości autobusami w ofercie firmy BAZ są
modele A079 „Etałon”, od których
producent – jak już wspominaliśmy – rozpoczynał
swoją ekspansję na rynku autobusowym. Ten międzymiastowy autobus jest
dostępny w dwóch wersjach – A079.07 i A079.04,
różniących się aranżacją wnętrza, poziomem wyposażenia oraz
pojemnością bagażników. Oba modele mają identyczne gabaryty
zewnętrzne – długość wynosi 7,15 metra, szerokość –
2,24 metra, a rozstaw osi – 3,8 metra. Autobusy
„Etałon” powstają na podwoziu samochodu ciężarowego
Tata LPTA 713, wyposażonym w przedni silnik wysokoprężny typu Tata 697.
Ta 6-cylindrowa jednostka o pojemności skokowej 5,7 litra osiąga
maksymalną moc 130 KM i jest połączona z mechaniczną, 5-stopniową
skrzynią biegów tego samego producenta. Przy stałej
prędkości 60 km/h, pojazd zużywa 15 l/100 km, a przy 80 km/h
– 18 l/100 km. Obie osie posiadają zależne zawieszenie na
resorach półeliptycznych. Różnice pomiędzy
modelem 04 i 07 polegają na wyposażeniu i aranżacji wnętrza. Nieco
pojemniejszy, ale zapewniający niższy poziom komfortu jest model
A079.04, który zabiera na pokład 40 pasażerów, w
tym 19+2 na miejscach siedzących. Pojemność bagażników
podpodłogowych wynosi 0,47 m3, a do wnętrza prowadzą dwie pary drzwi
pneumatycznych, jednoskrzydłowych w układzie 0-1-1. Nieco słabiej
wyposażony model A079.07, który zabiera na pokład 34 osoby,
w tym 20+2 na miejscach siedzących. Pojazd ten ma nieco większą
pojemność bagażników podpodłogowych (1,92 m3), ale za to do
wnętrza wchodzi się przez dwie pary drzwi zawiasowych, otwieranych
ręcznie. Te dwa modele, mające najdłuższy staż na rynku, do dziś
stanowią trzon oferty firmy.

Tabela 2: Dane techniczne autobusów A079.07 Etałon,
A079.04 Etałon i A079 Szkoljar

 

A079.07 Etałon A079.04 Etałon A079
Szkoljar
Podwozie Tata LPTA
713  
Pojemność pasażerska ogółem (w tym
siedzących):
34
(20+2)
40 (19+2) 28+2 (28+2)
Długość x szerokość x wysokość (mm)  7150
x 2240 x 2880
Rozstaw osi (mm) 3800
Rozstaw kół przednich/tylnych (mm) 1660 / 1577
Masa własna / całkowita (kg) 5150 /
7730
4750 / 7730 4750 / 6780
Silnik Tata 697  
Typ silnika 6-cylindrowy, rzędowy,
Diesel
Pojemność skokowa 5,7
dm3 
Moc maksymalna 95,7 kW (130
KM) 
Maks. moment obrotowy 363
Nm
Skrzynia biegów  mechaniczna,
5-stopniowa 
Zawieszenie przednie zależne, dwa resory
półeliptyczne, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
poprzeczny
Zawieszenie tylne  zależne, dwa resory
półeliptyczne, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
poprzeczny
Zawieszenie osi wleczonej  –
Drzwi pasażerskie otwierane
ręcznie
jednoskrzydłowe, sterowane
pneumatycznie w układzie 0-1-1
jednoskrzydłowe o sterowaniu
elektromechanicznym
Drzwi awaryjne otwierane
ręcznie
otwierane
ręcznie
Pojemność bagażników podpodłogowych (m3) 1,92  0,47  b.d. 
Układ hamulcowy bębnowy, dwuobwodowy,
uruchamiany pneumatycznie
Prędkość maks. (km/h) 90 70
Opony 7,50 R 16 

Autobusy serii „Etałon” posiadają także
odmianę szkolną A-079 „Szkoljar”. Przystosowana do
przewozu młodzieży szkolnej wersja zabiera na pokład do 30
osób (wszystkich na miejscach siedzących), w tym kierowcę i
opiekuna grupy. Dostęp do wnętrza umożliwia jedna para
jednoskrzydłowych drzwi, sterowanych elektromechanicznie, umieszczonych
tuż za przednią osią. Dodatkowo, w tylnej części autobusu zamontowano
wyjście awaryjne, otwierane ręcznie. Pozostałe parametry pojazdu są
takie same, jak w opisanych wcześniej wersjach.

Największym autobusem należącym do rodziny
„Etałon” jest 8,1-metrowy model A079.20. W jego
wnętrzu mieści się 28+2 pasażerów (wszyscy na miejscach
siedzących). Zarówno jednoskrzydłowe drzwi pasażerskie,
umieszczone pomiędzy osiami, jak i drzwi awaryjne otwierane są ręcznie.
Pojemność bagażników podpodłogowych wynosi 3,2 m3, a
prędkość maksymalna – 90 km/h.

BAZ 3203
„Edelwejs” – luksusowy minibus

Najbardziej luksusowym pojazdem w ofercie firmy jest autobus klasy
kombi BAZ 3203 „Edelwejs”. W przeciwieństwie do
modeli „Etałon”, autobus ten jest samonośną
konstrukcją integralną, z silnikiem umieszczonym na tylnym zwisie.
Można zatem powiedzieć, iż jest to pełnoprawna konstrukcja autobusowa.
W ramach unifikacji produkowanych wyrobów, postanowiono mimo
to skorzystać z tych samych komponentów, co w modelach
budowanych na podwoziach ciężarówek. I tak, autobus napędza
6-cylindrowy, wysokoprężny silnik Tata 697 o pojemności 5,7 l i mocy
130 KM, współpracujący z mechaniczną, 5-stopniową skrzynią
biegów tej samej firmy. Ponadto, autobus wyróżnia
się w ofercie firmy zupełnie innym, zaprojektowanym od podstaw
nadwoziem o nowoczesnej linii oraz bogatszym wyposażeniem, obejmującym
m.in. klimatyzację. Klejone szyby oraz duże lusterka zewnętrzne
przywodzą na myśl luksusowe konstrukcje autokarów
turystycznych. Autobus może zabrać jednorazowo 18 pasażerów
na miejscach siedzących plus kierowcę. Model
„Edelwejs” ma 7,3 m długości, 2,22 m szerokości i
3,06 m wysokości, a rozstaw osi wynosi 4,48 mm. Dzięki nieco wyższemu
nadwoziu oraz przesunięciu silnika do tyłu, pod pokładem udało się
wygospodarować przestrzeń bagażową o objętości 3,2 m3. Mimo
zastosowania tylnego silnika, przedni zwis pozostał jednak bardzo
krótki (2,8 m), co spowodowało, że uruchamiane
pneumatycznie, jednoskrzydłowe drzwi umieszczono za przednią osią
(układ 0-1-0). Dodatkowo, dostępne jest otwierane ręcznie wyjście
awaryjne w tylnej części nadwozia.

Tabela 3: Dane techniczne autobusów BAZ A079.20 i
BAZ 3202 Edelwejs
 

A079.20 3202 Edelwejs
Pojemność pasażerska ogółem (w tym
siedzących): 
28+2
(28+2)
 18+1 (18+1)  
Długość x szerokość x wysokość (mm)  8120
x 2240 x 2880
7290 x 2220 x
3065 
Rozstaw osi (mm) 4550 4480
Rozstaw kół przednich/tylnych (mm) 1660 / 1577 1660 /
1577 
Masa własna / całkowita (kg)  b.d. /
7730 
5300 / 7200
Silnik  Tata 697 Tata 697 (opcja – IVECO 8040.45) 
Typ silnika 6-cylindrowy, rzędowy,
Diesel
6-cylindrowy, rzędowy, Diesel
(4-cylindrowy, rzędowy, Diesel, doładowany z chłodnicą powietrza
doładowującego), umieszczony na tylnym zwisie
Pojemność skokowa 5,7
dm3
5,7 dm3 (3,9 dm3)
Moc maksymalna 95,7 kW (130
KM)
 95,7 kW (130 KM) / 100 kW (136
KM)
Maks. moment obrotowy 363
Nm
363 Nm (415 Nm)
Skrzynia biegów mechaniczna,
5-stopniowa
mechaniczna,
5-stopniowa     
Zawieszenie przednie  zależne, dwa resory
półeliptyczne, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
poprzeczny
zależne, pneumatyczne (miechy
pneumatyczne + amortyzatory teleskopowe)  
Zawieszenie tylne  zależne, dwa resory
półeliptyczne, amortyzatory teleskopowe, stabilizator
poprzeczny
zależne, pneumatyczne (miechy
pneumatyczne + amortyzatory teleskopowe)
Drzwi pasażerskie  jednoskrzydłowe
(0-1-0), otwierane ręcznie
jednoskrzydłowe (0-1-0), sterowane
pneumatycznie
Drzwi awaryjne  otwierane
ręcznie
otwierane
ręcznie
Pojemność bagażników podpodłogowych (m3) 3.2 3.2
Układ hamulcowy bębnowy, dwuobwodowy,
uruchamiany pneumatycznie
bębnowy, dwuobwodowy,
uruchamiany pneumatycznie
Prędkość maks. (km/h) 90 110
Opony 7,50 R 16 225 R 16

       
 

Jak widać, BAZ to kolejna ukraińska firma specjalizująca się w
produkcji autobusów klasy mini. Oferta producenta z Prolyska
obejmuje bowiem pojazdy o długościach od 5,6 do 8,2 metra. Mimo
ograniczenia się do tego segmentu rynku, wachlarz oferowanych
produktów jest dość szeroki i obejmuje pojazdy budowane na
podwoziach samochodów dostawczych, lekkich
ciężarówek, jak i samonośną konstrukcję z tylnym silnikiem.
Koncentracja na segmencie mini jest o tyle uzasadniona, że na Ukrainie
rynek ten ostatnio bardzo dynamicznie się rozwija. BAZ jest zatem
głównym konkurentem opisywanej poprzednio przez nas firmy
„Bogdan”, której pojazdy są popularnym
środkiem komunikacji lokalnej u naszych wschodnich sąsiadów.
Korzystając jednak z tańszych komponentów firm GAZ, Andoria
i Tata, BAZ ma nadzieję odebrać swemu konkurentowi część rynku,
zachęcając klientów atrakcyjną ceną. Czy to się powiedzie?
Zapewne wkrótce poznamy odpowiedź na to pytanie.