Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Czas na AdBlue

infobus
21.05.2006 23:57
O AdBlue
 
AdBlue
AdBlue jest to produkt chemiczny, który znalazł zastosowanie w nowoczesnych pojazdach ciężarowych i autobusach, wyposażonych w technologię SCR (Selektywna Redukcja katalityczna). AdBlue to 32,5 % roztwór mocznika gwarantujący najwyższą jakość. Jest substancją nie wybuchową i nie szkodliwą. Zastosowanie AdBlue pozwala na spełnienie norm emisji gazów Euro 4 i Euro 5. Jak wyjaśniają przedstawiciele firmyBrenntag Polska Sp. z o.o. –„Euro 4 i Euro 5 są to normy redukcji emisji szkodliwych substancji, ustanowionych przez Unię Europejską dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Objęte regulacjami zostały substancje takie jak: tlenki azotu (Nox), cząsteczki stałe (PM), węglowodór (HC) oraz tlenki węgla (CO). Euro IV zacznie być wdrażane od października 2005 do października 2006, Euro V od października 2008 do października 2009”. AdBlue stosuje się do chemicznej redukcji tlenków azotu, wtryskując do katalizatora. Gazy zanieczyszczające powietrze i produkujące smog oraz kwaśne deszcze zostają natychmiast zredukowane w nieszkodliwe dla środowiska: wodę i azot. Warto zadać pytanie: co się stanie w momencie niestosowania AdBlue? Przekroczone zostaną dozwolone normy emisji gazów, a co za tym idzie nastąpi wydalanie z pojazdu większej ilości tlenku azotu, zanieczyszczającego środowisko. Tym samym nie będzie można mówić o normach Euro 4 i Euro 5.    
 
System SCR
 
Z AdBlue ściśle powiązany jest system SCR, na który składają się zbiornik, układ wtryskiwania oraz katalizator. Współpracuje on z systemem diagnostyki pokładowej, Dzięki temu kierowca jest informowany o przekroczeniu wartości emisji spalin, jak również o koniczności uzupełnienia płynu AdBlue w zbiorniku. Jego zaletą jest prostota budowy, co sprawia, że jest systemem właściwie niezawodnym. Wadą natomiast jest to, iż przy niskich temperaturach spalin zostaje ograniczona skuteczność jego działania. Aby zminimalizować te problemy można zamontować dodatkowy katalizator. Podobnie przy temperaturze powietrza poniżej -11 stopni C AdBlue zamarza, dlatego też konieczne jest stosowanie układów podgrzewania silników.        
 
Gdzie można kupić AdBlue?
 
AdBlue jest dostępne w sprzedaży na wybranych stacjach benzynowych, m.in. Shell w:
 -Żarskiej Wsi (2 stacje)
 -Torzymiu
 -Sosnowcu  (ul. Lenartowicza)
 -Słubice (ul. Chrobrego 25)
 -Przeźmierowie (ul. Poznańska)
 -Polkowicach (ul. Gdańska 23)
 -Nowej Wsi Legnickiej
 -Kudowie Zdrój (ul. Główna 42a)
 -Kołbaskowie
 -Jasienicy
 -Gdańsku (obwodnica)
 -Białej Podlaskiej , (ul. Terebelska 75) 
Jak powiedziała nam Agnieszka Kossakowska z Shell: produkt sprzedawany jest w opakowaniach jednorazowych o pojemności 5 litrów w cenie 25,90PLN z Vat za opakowanie. Planowane jest systematyczne powiększanie sieci sprzedaży tego produktu jak również (o ile zaistnieje taka potrzeba) wprowadzenie modułów z pompą dozującą. AdBlue nie jest natomiast dostępny w sieci stacji BP, jednak, jak dowiedzieliśmy się u źródła, firma rozważa możliwość wprowadzenia go do oferty w przyszłości. Z powyższego wynika zatem, że  produkt ten nie jest jeszcze dostępny na szeroką skalę, ale z biegiem czasu sytuacja ta powinna ulegać poprawie. Producenci pojazdów, chociażby Volvo współpracują z producentami i dystrybutorami AdBlue oraz koncernami naftowymi i sprzedawcami paliwa, w celu zapewnienia jak najszerszej dostępności tego produktu. W ramach tej działalności oferowane są również zbiorniki i urządzenia napełniające. Tym samym Volvo, za pośrednictwem swoich dealaerów oferuje łatwy i szybki dostęp do systemu zaopatrywania pojazdów w AdBlue, także u klienta.     
 
GreenChem
 
Jednym z dostawców i europejskich producentów AdBlue jest firma GreenTech, która wytwarza go w kilku fabrykach w Europie. W tym zakresie prowadzona jest współpraca z Dynea. Produkt jest rozprowadzany przez firmową sieć dystrybucyjną. Jak możemy przeczytać na stronie internetowej firmy „GreenChem ma doskonale opracowany system kontroli jakości AdBlue w ciągu całego procesu logistyki. Systemy do rozlewania AdBlue zostały specjalnie zaprojektowane, w celu utrzymania najwyższej jakości płynu do ostatniego momentu.”Więcej informacji można znaleźć na stronie http://www.greenchem-adblue.com . Firma swoim klientom oferuje AdBlue w promocyjnych cenach.
 
Brenntag Polska Sp. z o.o.
 
Adblue Box
Także oferta firmy Brenntag Polska Sp. z o.o. została poszerzona o AdBlue. Produkt pochodzący od największego na świecie producenta mocznika –Yara International ASA sprzedawany jest w opakowaniach od 5 do 10.000 l . Firma gwarantuje krótki czas realizacji zamówienia, jak również transport produktów pod wskazany adres. Obecnie Brenntag Polska Sp. z o.o. ma 11 oddziałów. Po złożeniu zamówienia u jednego z przedstawicieli handlowych, towar zostanie dostarczony w ciągu 48 godzin. Więcej informacji można znaleźć na stronie: http://www.brenntag.pl/PLadblueINDEX.cms .
 
Donauchem Polska   
 
Także firma Donauchem Polska włączyła do swojej oferty produkt AdBlue. Jej partnerem w tym zakresie jest jedna z największych na świecie firm produkujących surowce chemiczne –BASF. Poprzez swoja sieć sprzedaży i możliwości magazynowo –logistyczne Donauchem Polska oferuje:
– pełną dostępność produktu na terenie całego kraju
– różnorodne opakowania jednostkowe
– możliwość budowy zbiornika magazynowego u klienta.
Szczegóły na stronie internetowej: http://www.donauchem.pl/adblue.php .
AdBlue
O AdBlue, problemach z jego stosowaniem, cenie i dostępności na polskim rynku rozmawialiśmy z Justyną Ellens – General Manager GreenChem Poland Sp. z o.o.
 
InfoBus: Co to jest AdBlue –proszę przybliżyć nieco bliżej ten produkt?
 
Justyna Ellens: AdBlue jest płynem wynalezionym specjalnie dla technologii SCR, w sektorze motoryzacyjnym. AdBlue jest to 32% roztwór mocznika o farmaceutycznej
czystości. AdBlue nie jest zaliczany do substancji niebezpiecznych. Do jego
przechowywania wymagane są jednak specjalnie do tego przeznaczone zbiorniki
i systemy do dozowania. Bardzo ważne jest dla ostatecznego odbiorcy, aby
jakość AdBlue była taka jak przy opuszczeniu fabryki. GreenChem stworzył
takie systemy do dystrybucji, które umożliwiają klientowi dozowanie i
magazynowanie AdBlue według jego potrzeb i zaleceń producentów pojazdów.
Zbiorniki mają od 5 do 30.000 litrów.
 
I: Jaka jest jego dostępność na polskim rynku? Gdzie można kupić ten produkt?
 
JE: Dostępność AdBlue jest kluczową strategią firmy GreenChem – nie jest sztuką
wyprodukować AdBlue, tajemnica leży w dostępności. GreenChem jest firmą
doskonale przygotowaną na dostarczenie klientowi każdego opakowania AdBlue –
w zależności od jego potrzeb. GreenChem buduje w Europie sieć składającą się z 1.500 punktów napełniania AdBlue. Z sieci tej będzie można korzystać za pomocą karty do bezgotówkowego tankowania tzw. BlueCard. W Polsce AdBlue dostępne jest w magazynach GreenChem, i dostarczane jest do klienta w ciągu 24h.
 
I: Jaka jest cena produktu?
 
JE: Cena AdBlue na stacjach w Europie waha się od 65 do 82 centów za litr.
 
I: Jakie silniki wymagają stosowania AdBlue?
 
JE: Samochody w których wmontowany jest w katalizatorze system SCR ( Selektywna
Redukcja Katalityczna ) wymagają użycia AdBlue. Są to pojazdy spełniające normy Euro4 lub Euro5. Systemu SCR nie montuje się w pojazdach już użytkowanych.
 
I: Jak to wygląda w kwestii nas najbardziej interesującej, a więc w przypadku autobusów?
 
JE: Na polskim rynku SOLARIS oferuje autobusy spełniające normy Euro4, czyli takie które mogą stosować AdBlue. Pierwszy taki autobus już jeździ po ulicach Warszawy od lutego 2006 roku.
 
I: Jakie płyną korzyści ze stosowania AdBlue?
 
JE: Korzyści wynikające z posiadania pojazdów z technologią SCR są następujące:
a) spełnienie norm Euro4 i Euro5
b) z racji, iż technologia SCR zamontowana jest w katalizatorze, to nie wpływa ona na ustawienie silników. Konstruktorzy mogli powrócić do optymalnego ustawienia silników ( jak przy normach Euro0), co pozwoliło na optymalizację ich pracy – maksymalna moc i minimalne zużycie paliwa – czego skutkiem jest 5% obniżenie zużycia oleju napędowego
c) znaczne zniżki na opłatach drogowych w Niemczech, Austrii i Szwajcarii. Wiemy, że plany europejskie mówią o wprowadzeniu takich zniżek we wszystkich krajach Europy.
d) wyższa wartość odsprzedawanego pojazdu za 5 lat ( technologia SCR będzie
wówczas tak powszechnie stosowana, że samochody z SCR będą kupowane przez
drugiego użytkownika chętniej niż te bez )
e) dłuższe okresy serwisowania, co powoduje obniżenie kosztów jak i 10% większą wydajność pojazdu – rzadsze wizyty w serwisie
f) ochrona środowiska – dzięki AdBlue prawie o 96% zmniejsza się emisja tlenku azotu i cząstek stałych powodujących kwaśne deszcze i smog.
 
 
I:  Jakie mogą być skutki niestosowania AdBlue?
 
JE: Skutkiem niestosowania AdBlue w dłuższym okresie będzie zanieczyszczenie katalizatora, co doprowadzi do konieczności jego wymiany ( koszt ok. 5000 euro ). Niestosowanie AdBlue będzie zanieczyszczać nasze środowisko w takim stopniu jak to miało miejsce gdy żadne normy nie obowiązywały. W przypadku kontroli na autostradach brak stosowania AdBlue będzie łączyło się z poważnymi karami.
 
I: Czy pojazdy (autobusy) wymagające stosowania AdBlue są droższe w eksploatacji?
 
JE: Pojazdy z technologią SCR/ AdBlue nie są droższe w eksploatacji, wręcz odwrotnie! Firma transportowa mająca 50 pojazdów używających AdBlue może w ciągu 5 lat zaoszczędzić powyżej 1 miliona złotych na koszcie paliwa, na wydłużonym okresie serwisowania, na podatkach drogowych i na wyższej cenie odsprzedawanego pojazdu.