Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Cyfrowe tacho kłopotliwe dla przewoźników?

infobus
27.11.2019 07:00

Inteligentne tachografy są obligatoryjnie montowane są wfabrycznie nowych autobusach po 15 czerwca tego roku. Jak smart tacho sprawdzasię w praktyce?

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazuje, że liczącod lipca 2019 r. w Polsce odnotowywany jest spadek rejestracji nowych pojazdów użytkowych- głównie ciężarówek, ale tez i autobusów. Od początku roku polskie firmytransportowe zasiliło 26 908 pojazdów o DMC pow. 3,5 t. To mniej o ponad 3proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku.

Czy powodem obniżenia zainteresowaniaprzewoźników może być zmiana przepisów, która wprowadziła do obieguinteligentne tachografy?

Nowe funkcje

Choć wyglądem smart rejestratory czasu jazdy w żaden sposóbnie odbiegają od poprzedniej wersji, to ich funkcjonalności zostały wzbogaconemiędzy innymi o dodatkowe zabezpieczenia, chroniące przed ingerencją w pracęurządzenia, możliwość przeprowadzania tzw. zdalnej preselekcji, czy teżrejestrację poszczególnych punktów trasy pokonywanej przez pojazd.

-„Wiemy, że część przewoźników sceptycznie podchodzi dozmian w zakresie tachografów, więc możliwe, że jedną z przyczyn mniejszegozainteresowania nowymi ciężarówkami i autokarami w ostatnim okresie jest zmianalegislacyjna dotycząca urządzeń rejestrujących czas jazdy – sugeruje PiotrŻółty, ekspert Grupy Inelo. – Jednak z naszych szacunków wynika, że w ciągumiesiąca na europejskich drogach pojawia się około 1-2 proc. nowych pojazdówciężarowych, co jednocześnie wskazuje tempo rozpowszechniania się smarttachografów – dodaje.

Zmiany w pracy

Zgodnie z przyjętymi przepisami do 2034 roku wszystkiesamochody w ruchu międzynarodowym muszą dostosować rejestratory czasu jazdy dowytycznych smart. Jednak UE już pracuje nad unowocześnieniem tych urządzeń,czyli nad cyfrowymi tachografami nowej generacji. Funkcje obecnego tachomiałyby zostać uzupełnione m.in. o automatyczne zapisywanie przekroczeń granicoraz momentów załadunku i rozładunku, co ułatwi kontrole w zakresie kabotażuczy rozliczanie minimalnego wynagrodzenia kierowców.

Ograniczenie ilości lub całkowite wyeliminowanie manualnychwpisów w tachografach cyfrowych znacznie zmniejszy częstotliwość popełnianianiezamierzonych błędów, które mogą skutkować karą finansową lub innymikonsekwencjami przewidzianymi w ustawie.

Tacho i producenci

Obawy przed opóźnieniami dotyczącymi wprowadzeniainteligentnych rejestratorów wynikały z konieczności wyprodukowania nowych kart– przede wszystkim warsztatowych, ale także kart kierowców, przedsiębiorstw ikontrolnych.

Przewoźnicy obawiali się także nieprzygotowania warsztatówkalibrujących tachografy, jednak w rzeczywistości te kwestie w żaden sposób nieprzeszkodziły, by wdrożyć aktualne przepisy.

Większym problemem dla producentów pojazdów ciężarowychokazały się niewystarczające zasoby do produkcji nowych czujników ruchu, którestanowią element składowy smart tacho.

Na bieżąco

Rozporządzenie wprowadzające inteligentne tachografy nakładana europejskie służby kontrolne obowiązek dostosowania się do wczesnegowykrywania manipulacji (zdalnej preselekcji) w okresie 15 lat od momentuwejścia urządzeń na rynek. Zatem obecnie służby nie muszą dysponować sprzętem,który umożliwi prowadzenie zdalnych kontroli, a jedynie podczas tradycyjnychzatrzymań inspekcje zobowiązane są wykonywać standardowe czynności kontrolne wsposób, który jest wykorzystywany także w starszych wersjach tachografów.

Warto zauważyć, że mimo iż inspekcje mają 15 lat nawyposażenie swoich funkcjonariuszy w sprzęt do zdalnej preselekcji, to jużteraz poszczególne służby żywo interesują się takimi narzędziami, prowadzątesty i poszukiwania najbardziej odpowiednich systemów, które takie kontroleumożliwią.

-„Inspektorzy odczuwają konieczność doposażenia się w takienarzędzia najszybciej jak to możliwe, by móc dokonywać kontroli sprawniej niżdotychczas. Inspekcje, dzięki inteligentnym tachografom, wykryły pierwszeprzypadki manipulacji czasem jazdy – pomocna była ewidencja punktów pokonywanejtrasy, która nie pokrywała się z zapisami tacho – podkreśla Piotr Żółty zInelo.

Cyfrowe zmiany na lepsze

Inteligentne tachografy stworzone, by ograniczyćmanipulacje, stopniowo wkraczają na europejskie drogi. Już teraz dostrzegalnesą korzyści wynikające ze zmiany przepisów względem rejestratorów, zatemprzewoźnicy, którzy przestrzegają norm czasu pracy, nie mają się czego obawiać.Natomiast firmy transportowe sięgające po nielegalne praktyki mogą być pewne,że rozpowszechnianie inteligentnych tacho przyczyni się do wykrywaniamanipulacji. Prędzej, czy później.