Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Cummins coraz popularniejszy w autobusach VDL

infobus
03.07.2014 18:12

SilnikiCummins Euro6 dzięki zamówieniom autobusowych przewoźników z Finlandii, Belgii i Niemczechmają coraz większy udział w łącznej produkcji autobusów miejskich przez VDL Bus &Coach. Ich atuty to atrakcyjna cena, niska waga i pojemność, która umożliwia zastosowanie także w pojazdach hybrydowych. –„Firma VDL od początku wykazywał dużą aktywność przy tworzeniu swojego programu pojazdów Euro 6, chcąc jak najszybciej zaoferować tą technologię swoim klientom. Nasi inżynierowieściśle współpracowali z holenderskim producentem, aby zapewnić wybranym jednostkom napędowym optymalne zużycie paliwa oraz osiągi. Dzięki temu VDLmogło zaoferować na rynku bardzo konkurencyjne autobusy, spełniające najnowsza normę emisji spalin Euro 6 –mówi AshleyWatton, dyrektor sprzedaży autobusowych silników Cumminsw Europie. Efekt? W styczniu i lutym br. VDLdostarczyło19 szt. niskowejściowych autobusów miejskich CiteaLLE120 dla firmy PohjolanLiikennew Helsinkach. Były to jednocześnie pierwszeautobusy z standardem Euro 6w Finlandii. PohjolanLiikenne to jedna z największychfińskichfirm autobusowych, obsługująca zarówno miejskie połączenia, jak i regionalne orazdalekobieżne. Jej flota to 470autobusów, które operują głównie w południowej części kraju. Pojazdy fińskiego przewoźnika pokonują rocznie prawie30.000.000 kmprzewożąc 30 mlnpasażerów.

VDL CiteaLLE-120 dla firmy PohjolanLiikennew HelsinkachCiteaVDLCiteaSLF-120 w barwach DeLijnVDL CiteaLLE-120 w barwach BVG
Cummins w hybrydzie
W kwietniu br. belgijska grupa transportowa DeLijnzamówiłałącznie aż 120 szt. niskopodłogowych autobusów VDLCiteaSLF-120 z układem hybrydowym firmy Siemens (z silnikami elektrycznymi w piastach kół). W tych ekologicznych pojazdach zastosowano mniejszy silnik Cumminsa – ISB4.5litraEuro 6, który z racji swojej niewielkiej wagi i pojemności (4,5 l) idealnie pasuje do takich rozwiązań. Wszystkie egzemplarze wyposażone zostały w systemstart-stop, który wyłącza silnikdieslana przystankachautobusowychoraz podczas postoju na światłach. Dzięki temu pokonują one część tras bezemisyjnie i to przy znacznieniższym poziomie hałasu. Oczywiście najważniejszym elementem eksploatacyjnym jest ograniczone o 30-35% zużycie paliwa w porównaniu do tradycyjnego układu napędowego.
Silnik Cummins ISB4.5 Euro 6Silnik Cummins ISB6.7 Euro 6
Cummins w Berlinie
To nie koniec holendersko-amerykańskiego duetu. Niedawno berlińska spółka transportu publicznego (BVG) zamówiła236 szt. niskowejściowych autobusówVDLCitea LLE-120. Wcześniej dwa tego typu pojazdu przeszły w tym mieście intensywny sprawdzian. Okazało się, że zastosowany w nich silnik CumminsISB6.7Euro 6 pozwala znacząco ograniczyć zużycie paliwa w miejskiej eksploatacji. WedługwłasnychbadańBVG egzemplarze Citea z Cumminsem zużywają o20% mniej paliwaniż równoważneautobusy, co jak skrupulatnie policzyli Niemcy oznacza także mniejszą o 18 ton emisję CO2 napojazd w skali roku. W efekcie wszystkie zamówione pojazdy zostaną wyposażone w silniki Cumminsa.
Aktualna oferta amerykańskiego producenta w zakresie jednostek diesla Euro 6 obejmuje zarówno 6-cylindrowe silniki ISB6.7o mocy od 280KM (do zastosowania w autobusach miejskich) do 310KM (do zastosowania w autokarach) o maksymalnym momencie obrotowym na poziomie 1100Nm, jak i 4-cylindrowe silniki ISB4.5o mocy 210KM, gdzie maksymalny moment obrotowy wynosi 760Nm. W obu jednostkach Cummins został zastosował identyczną technologię, czyli system recyrkulacjispalin(EGR), turbodoładowanieo zmiennej geometrii(VGT), filtr cząstek stałych(DPF) oraz układ selektywnej redukcji katalitycznej(SCR). Wszystkie te elementy pozwalają spełnić poziomemisji spalin na poziomie Euro 6. Dalsze informacje o silnikach Cummins Euro 6 można znaleźć tutaj