Crealis w Mauberge, hybrydowe Daily w Mediolanie
infobus
17.03.2009 17:30
Crealis w Mauberge, hybrydowe Daily w Mediolanie
Pod koniec 2008 r. konsorcjum transportowe Mixte Val de Sambre działające w Maubeuge, na północy Francji, odebrało pierwszą dostawę 20. autobusów Irisbus Iveco Crealis, w tym 18. egzemplarzy 12-metrowych i 2 modele 18-metrowe. Będą one pełniły strategiczną rolę w nowym systemie transportowym Maubeuge o nazwie BHNS (Bus àHaut Niveau de Service), który jest klasycznym system BRT (Bus Rapid Transport). Bazuje on na wydzielonej z ulicznego ruchu linii o długości 8,4 km wraz z nowymi przystankami.
Celem projektu było stworzenie nowej jakości transportu miejskiego, który dzięki swojej atrakcyjności –zarówno pod względem jakości i czasu podróżowania, jak i estetyki –będzie zachęcać do pozostawienia samochodów osobowych na rzecz transportu zbiorowego. W tym celu miasto zdecydowało się na zakup niezwykłych i oryginalnie wyglądających autobusów miejskich Irisbus Iveco Crealis, które oczywiście są w 100% niskopodłogowe. Ich stylistyka bazuje na doskonale znanych w Europie modelach Citelis, aczkolwiek zabudowane nadkola i ciekawa zabudowa świetlika w górnej części przedniej ściany dodają im nieco odmiennego, bardziej nowoczesnego charakteru. Generalnie oba modele – Crealis i Citelis –są produkowane w tej samej fabryce Irisbus w Annonay, a większe różnice między nimi można odnaleźć we wnętrzu. Crealis oferuje bardziej zindywidualizowaną przestrzeń pasażerską –od możliwości wyboru siedzeń po system oświetlenia. Oczywiście nowe pojazdy spełniają normy EEV, co staje się już normą w miastach Unii Europejskiej. Dane techniczne (niestety w j. francuskim) autobusu Crealis 12M można pobrać TUTAJ, a autobusu przegubowego Crealis 18M –TUTAJ.
Hybrydowe Daily
Kolejna nowość spod znaku Irisbus to dostawa w lutym br. trzech minibusów Irisbus Iveco Daily Hybrid dla przewoźnika A.T.M. (Azienda Trasporti Milanesi) w Mediolanie. W najbliższym czasie dołączy do nich 7 kolejnych pojazdów tego typu. Hybrydowa flota będzie wykonywała zadania w ramach systemu „Radiobus”, czyli mediolańskiego odpowiednika krakowskiego systemy „Telebus”. Idea jest ta sama –autobusu wyruszają na trasę po zebraniu odpowiedniej liczby zamówień od pasażerów. Różnica polega w taborze. Najnowsze, mediolańskie Daily Hybrid o pojemności 18 pasażerów zostały wyposażone w system hybrydowy, gdzie znajduje się silnik diesla (FPT F1A o mocy 85 KW) oraz silnik elektryczny (Bosch o mocy 32 KW), który jest wykorzystywany przede wszystkim na etapie ruszania pojazdu. Po osiągnięciu prędkości 10 km/g automatycznie załącza się silnik wysokoprężny. W przypadku hamowania pojazdu, silnik elektryczny zachowuje się jak alternator i zbiera wytwarzaną energię (rekuperacja) magazynując ją w zestawie długowiecznych baterii litowo-jonowych. Dzięki hybrydowemu systemowi przewoźnik oszczędza ok. 25% zużycia paliwa w porównaniu z wersjami Daily z silnikiem diesla. Dodatkowym wyposażeniem minibusów jest komputer pokładowy, który odbiera sygnały z centrali w zakresie składanych zamówień (“Bus on demand”system) oraz system monitoringu, składający się z trzech kamer (jedna przy kierowcy, dwie w przestrzeni pasażerskiej)
Firma ATM została założona w 1931 r. Obsługuje zarówno linie w samym Mediolanie, jak i 87 ościennych gmin rozsianych dookoła miasta, które łącznie zamieszkuje ok. 3 mln mieszkańców.