Corocznie kontrowersyjny przetarg Szczecina na obsługę linii
ZDiTM Szczecin jak co roku szuka przewoźnika do obsługi pakietu linii dziennych, nocnych i transportu na żądanie.
Rozpoczęcie świadczenia usług planowane jest od 1 marca 2021 roku a zakończenie 31 grudnia 2021 roku.
Linie dla przewoźnika
Zamówienie dotyczy wykonywania usług przewozowych zgodnie z rozkładami jazdy dostarczonymi przez zamawiającego na liniach autobusowych w dziennej, nocnej komunikacji i obsłudze transportu na żądanie. W ramach tych usług obsługiwane będą linie:
• dzienne zwykłe - 52, 58, 59, 70, 76, 81, 83, 88, 98, 105, 108, 121, 122, 123, 124,
• nocne – 522, 523, 530, 531, 532, 535, 536,
• trasy stałe oraz wygenerowane dla transportu na żądanie.
Jaki tabor?
ZDiTM planuje, że przewoźnik w trakcie obowiązywania umowy wykona 2 280 361,32 wzkm wynikające z rozkładów jazdy oraz 6 450 wzkm wynikające z czasu funkcjonowania transportu na żądanie. Powyższe wielkości mogą ulec zmianie w granicach +/- 30%. Do realizacji zadań przewozowych ZDiTM wymaga minimum 60 autobusów w tym:
• 6 sztuk autobusów klasy MINI,
• 16 sztuk pojazdów MIDI,
• 19 sztuk taboru MAXI,
• 19 sztuk autobusów MEGA - przegubowych.
Wszystkie pojazdy zgłoszone do obsługi w ciągu 60 dni od podpisania umowy muszą być w barwach miasta Szczecin, tj. Floating Garden. Średni wiek taboru nie może przekraczać 17 lat, przy czym średni wiek taboru w grupie MIKRO i MINI nie może przekroczyć 12 lat. Zamawiający wymaga, aby przewoźnik posiadał na obszarze działania zamawiającego lub gmin sąsiednich bazę transportową wraz z niezbędnym wyposażeniem dla dokonywania bieżących napraw i codziennej kontroli stanu sprawności technicznej taboru realizującego usługi będące przedmiotem zamówienia. Wykonawca kupując nowy autobus musi nabyć go z silnikiem spełniającym normę EURO 5, jeżeli natomiast dokonuje zakupu autobusu używanego, kilkuletniego, to musi on posiadać silnik spełniający normę emisji spalin nie mniejszą niż EURO 3.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowy przetarg, stare kontrowersje
Nie ulega wątpliwości, że największe szanse na zwycięstwo szczecińskim przetargu ma dotychczasowy przewoźnik - PKS Szczecin (o czym piszą również lokalne media np. TUTAJ). Wydaje się mało prawdopodobne, aby zewnętrzny podmiot zorganizował bazę transportową, zakupił autobusy, wydzierżawił i dostosował teren pod zajezdnię, zatrudnił kierowców, przygotował serwis techniczny, dopełnił obowiązki administracyjno-prawne w terminie 4 miesięcy (licząc od ogłoszenia przetargu). Co więcej, umowa z przewoźnikiem ma obowiązywać tylko przez 10 miesięcy, zatem trudno oczekiwać, iż na tak krótki czas, zewnętrzny podmiot chciałby podjąć się ryzyka inwestycji w nową bazę autobusową i tabor.
Oczywiście warto chronić lokalne firmy, ale należy je także rozwijać. Tymczasem ZDiTM wymaga w najnowszym zamówieniu taboru ze średnim wiekiem nie przekraczającym 17 lat i spełniającym minimum normę emisji spalin EURO 3. Dodajmy, iż średni wiek taboru np. SPA Klonowica (miejskiej spółki) wynosi 9,65 lat (stan na dzień 22 września 2020 roku), a spółka posiada w taborze nie tylko autobusy spełniające normę EEV, EURO 6, ale także autobusy hybrydowe, a w przyszłym roku - również elektryczne. Tymczasem wymogi przetargu otwierają furtkę do obsługi linii autobusami używanymi.
Warunki przetargu
ZDiTM zaplanował otwarcie ofert na dzień 11 stycznia.
Kryteria oceny ofert to:
- cena (60%),
- liczba pojazdów wyposażonych w klimatyzacje przestrzeni pasażerskiej (20%),
- średni wiek taboru (20%).