Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Corocznie kontrowersyjny przetarg Szczecina na obsługę linii

infobus
14.12.2020 18:00

ZDiTM Szczecin jak co roku szuka przewoźnika do obsługi pakietu linii dziennych, nocnych i transportu na żądanie.

Rozpoczęcie świadczenia usług planowane jest od 1 marca 2021 roku a zakończenie 31 grudnia 2021 roku.

Linie dla przewoźnika

Zamówienie dotyczy wykonywania usług przewozowych zgodnie z rozkładami jazdy dostarczonymi przez zamawiającego na liniach autobusowych w dziennej, nocnej komunikacji i obsłudze transportu na żądanie. W ramach tych usług obsługiwane będą linie:

• dzienne zwykłe - 52, 58, 59, 70, 76, 81, 83, 88, 98, 105, 108, 121, 122, 123, 124,
• nocne – 522, 523, 530, 531, 532, 535, 536,
• trasy stałe oraz wygenerowane dla transportu na żądanie.

Jaki tabor?

ZDiTM planuje, że przewoźnik w trakcie obowiązywania umowy wykona 2 280 361,32 wzkm wynikające z rozkładów jazdy oraz 6 450 wzkm wynikające z czasu funkcjonowania transportu na żądanie. Powyższe wielkości mogą ulec zmianie w granicach +/- 30%. Do realizacji zadań przewozowych ZDiTM wymaga minimum 60 autobusów w tym:

• 6 sztuk autobusów klasy MINI,
• 16 sztuk pojazdów MIDI,
• 19 sztuk taboru MAXI,
• 19 sztuk autobusów MEGA - przegubowych.

Wszystkie pojazdy zgłoszone do obsługi w ciągu 60 dni od podpisania umowy muszą być w barwach miasta Szczecin, tj. Floating Garden. Średni wiek taboru nie może przekraczać 17 lat, przy czym średni wiek taboru w grupie MIKRO i MINI nie może przekroczyć 12 lat. Zamawiający wymaga, aby przewoźnik posiadał na obszarze działania zamawiającego lub gmin sąsiednich bazę transportową wraz z niezbędnym wyposażeniem dla dokonywania bieżących napraw i codziennej kontroli stanu sprawności technicznej taboru realizującego usługi będące przedmiotem zamówienia. Wykonawca kupując nowy autobus musi nabyć go z silnikiem spełniającym normę EURO 5, jeżeli natomiast dokonuje zakupu autobusu używanego, kilkuletniego, to musi on posiadać silnik spełniający normę emisji spalin nie mniejszą niż EURO 3.

Nowy przetarg, stare kontrowersje

Nie ulega wątpliwości, że największe szanse na zwycięstwo szczecińskim przetargu ma dotychczasowy przewoźnik - PKS Szczecin (o czym piszą również lokalne media np. TUTAJ). Wydaje się mało prawdopodobne, aby zewnętrzny podmiot zorganizował bazę transportową, zakupił autobusy, wydzierżawił i dostosował teren pod zajezdnię, zatrudnił kierowców, przygotował serwis techniczny, dopełnił obowiązki administracyjno-prawne w terminie 4 miesięcy (licząc od ogłoszenia przetargu). Co więcej, umowa z przewoźnikiem ma obowiązywać tylko przez 10 miesięcy, zatem trudno oczekiwać, iż na tak krótki czas, zewnętrzny podmiot chciałby podjąć się ryzyka inwestycji w nową bazę autobusową i tabor.

Oczywiście warto chronić lokalne firmy, ale należy je także rozwijać. Tymczasem ZDiTM wymaga w najnowszym zamówieniu taboru ze średnim wiekiem nie przekraczającym 17 lat i spełniającym minimum normę emisji spalin EURO 3. Dodajmy, iż średni wiek taboru np. SPA Klonowica (miejskiej spółki) wynosi 9,65 lat (stan na dzień 22 września 2020 roku), a spółka posiada w taborze nie tylko autobusy spełniające normę EEV, EURO 6, ale także autobusy hybrydowe, a w przyszłym roku - również elektryczne. Tymczasem wymogi przetargu otwierają furtkę do obsługi linii autobusami używanymi.

Warunki przetargu

ZDiTM zaplanował otwarcie ofert na dzień 11 stycznia.

Kryteria oceny ofert to:

  • cena (60%),
  • liczba pojazdów wyposażonych w klimatyzacje przestrzeni pasażerskiej (20%),
  • średni wiek taboru (20%).