Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Coraz więcej autobusów Solarisa w Hiszpanii. Efekt CAF?

infobus
17.04.2020 09:00

Solaris zdobywa coraz więcej kontraktów w Hiszpanii. Klienci z tego kraju są zainteresowani przede wszystkim rozbudowaną ofertą producenta w obszarze pojazdów z napędami alternatywnymi.

Niemal wszystkie hiszpańskie zamówienia Solarisa z tego roku opiewają na autobusy zero- i niskoemisyjne. W ostatnich tygodniach firma znacznie rozbudowała swoją sieć serwisową, co pozwoli jeszcze lepiej obsługiwać wygrane kontrakty.

Podczas konferencji prasowej Solarisa w lutym br. zapytaliśmy szefa Solaris Bus & Coach, czy hiszpańska ofensywa firmy wynika z tego, że Hiszpanie uznali Solarisa za „swoją” markę? Zdaniem Javiera Calleja wynika to z bardziej z tego, że Solaris staje się firma globalną i tym samym z jednej spełnia oczekiwania klientów zakresie szerokiej oferty, a z drugiej budzi większe zaufanie – m.in. u hiszpańskich klientów.

–”Jest wiele synergii między firmą CAF a Solarisem. Dostęp do nowych rynków, komplementarne wobec siebie produkty czy wymiana technologii. CAF jest też firmą, która działa globalnie. Tworzą się zatem zupełnie nowe możliwości – podkreślił Javier Calleja w rozmowie z „Rzeczpospolitą” i dodał; „Mamy klientów w 32 krajach. Mamy zespoły pracujące w kilkudziesięciu krajach, do których dostarczamy nasze produkty. Jesteśmy dumni z polskich korzeni firmy, mamy tutaj duży zespół pracowników. Dla firmy jest korzystne posiadanie hiszpańskiego udziałowca i możliwości polsko-hiszpańskiej współpracy. Musimy również pamiętać, że skoro nasze rynki są globalne, to i my jesteśmy firmą globalną, i dotyczy to także Solarisa.”

Poziom 60+

Od kilku miesięcy Solaris coraz wyraźniej zaznacza swoją obecność w Hiszpanii. Tylko w tym roku firma zdobyła zamówienia na niemal 60 pojazdów zero- i niskoemisyjnych, które cieszą się największym zainteresowaniem hiszpańskich klientów producenta. Wszystkie nowo zamówione autobusy – elektryczne, hybrydowe i CNG – wyjadą na drogi hiszpańskich miast jeszcze w tym roku, przyczyniając się do redukcji szkodliwych emisji spalin.

-„Niezwykle istotne jest to, że aż 90% zamówień pozyskanych przez Solarisa w tym roku, dotyczy autobusów z napędami alternatywnymi. 1/3 z nich to pojazdy napędzane wyłącznie elektrycznie – mówi Kepa Mendikute, dyrektor zarządzający Solaris Bus Ibérica.

Barcelońska ofensywa

14 przegubowych autobusów elektrycznych firmy Solaris wyjedzie na ulice Barcelony w ramach zamówienia złożonego przez TMB. Z kolei przewoźnik z położonej nieopodal Badalony – TUSGSAL – zdecydował się na hybrydy Solarisa. Do jego floty do końca 2020 roku dołączy 11 pojazdów osiemnastometrowych Urbino 18 hybrid. Autobusy hybrydowe o długości 12 metrów producent dostarczy także do prywatnego operatora Avanza z miasteczka Elche na wschodzie Hiszpanii.

Ponadto Solaris zdobył zamówienia na 20, bardzo popularnych w Hiszpanii, ekologicznych autobusów napędzanych CNG. 13 sztuk Urbino 12 CNG zakupił prywatny operator Moventis, który obsługuje ruch miejski Barcelony. Kolejne gazowce, w tym jeden przegubowy, Solaris dostarczy także do Burgos i do Girony.

Serwis to podstawa

Przedstawicielem firmy Solaris na rynku hiszpańskim jest spółka Solaris Bus Ibérica. Jej aktywne działania da się zauważyć nie tylko w liczbie wygranych przetargów, ale także w obszarze after sales.

Rozbudowana w styczniu sieć serwisowa pozwoli jeszcze sprawniej dokonywać konserwacji i napraw autobusów Solaris we flotach przewoźników w Hiszpanii. Do dyspozycji klientów zostało oddane dodatkowe 100 punktów obsługi serwisowej na terenie Hiszpanii i Portugalii w ramach sieci Alltrucks Truck & Trailer Service.

Solaris w ostatnich latach dokonuje przeorientowania organizacji produkcji i obsługi posprzedażowej w kierunku pojazdów z napędami alternatywnymi, nisko- i zeroemisyjnymi. Jest to wyraźnie widoczne w strukturze sprzedaży spółki. W roku 2019 autobusy niskoemisyjne i bezemisyjne stanowiły niemal 50% wszystkich sprzedanych pojazdów, a autobusy bezemisyjne – trolejbusy i pojazdy elektryczne – aż 1/3.