Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Coraz nowszy tabor firmy Da-Mi

infobus
11.05.2011 22:58
W 2011 r. zielonogórska firma Da-Mi rozpoczęła obsługę podmiejskiej linii Zielona Góra-Czerwieńsk. Do tego celu zakpiono miejski autobus Setra S315 NF, który znakomicie zdaje egzamin na tej trasie. Kolejna „miejska”Setra jest już w drodze.
Zielonogórskie przedsiębiorstwo transportowe Da-Mi powstało w roku 1998. Początkowo firma zajmowała się jedynie transportem towarowym. Istotne zmiany nastąpiły już dwa lata później, czyli w roku 2000. Podjęto wówczas decyzję o przeistoczenie się w przedsiębiorstwo transportu osób. Do tego celu niezbędny był jednak odpowiedni tabor autobusowy. Zarząd Da-Mi uporały się z tym znakomicie, zakupując we Włoszech kilkadziesiąt używanych autobusów międzymiastowych Iveco Dalla Via. Po nabyciu nowych pojazdów rozpoczęto obsługę regularnej komunikacji autobusowej na liniach Zielona Góra-Sulechów, Zielona Góra-Babimost. Pasażerowie, przyzwyczajeni do podróżowania na tej trasie rodzimymi autobusami Autosan H9-21 oraz przegubowymi Ikarusami IK160P Zemun z zielonogórskiego PKSu, docenili komfort podróży włoskimi autobusami, mimo tego iż nie były one nowe. Zapotrzebowanie na autobusy do obsługi wycieczek oraz wyjazdów turystycznych zaowocowało zakupem autobusów turystycznych, wysokopokładowych. Sprowadzono do tego celu autobusy Padene MX na podwoziu Fiata oraz Neoplana N116. Komfortowe jak na owe czasy pojazdy obsługiwały wyjazdy turystyczne nie tylko na terenie kraju ale również Europy. Firma podjęła się również obsługi komunikacji miejskiej na terenie gminy Sulechów. Do tego celu zakupiono dwa pomarańczowe autobusy Fiat, które ostatecznie po kilku miesiącach obsługi linii w Sulechowie, zjechały do Zielonej Góry, gdyż linia okazała się nie rentowna ze względu na dość małe zainteresowanie. W roku 2004 zakupiono autobus Karosa C954E, który zastąpił najbardziej wysłużone Iveco Dalla Via. Przyszedł również czas na modernizację rozkładów jazdy tak aby stały się bardziej dostosowane do faktycznych potrzeb pasażerów. Uruchomiono ponadto nowe połączenia z Sulechowa do Kargowej oraz z Zielonej Góry do Podmokłych Małych przez Babimost.
 Neoplan N116 podczas obsługi linii do Sulechowa (Foto: Krystian Kryczka)Setra S315 NF poczads obsługi linii do Czerwieńska (Foto: Maciej Gara)Bova Futura FHD 13 podczas obsługi linii do Sulechowa (Foto: Krystian Kryczka)
Zmodernizowany rozkład jazdy oraz mniejsza ilość pasażerów skutkująca dość wysoką konkurencją ze strony PKS Zielona Góra, zmusiła władze przedsiębiorstwa do licznych inwestycji taborowych. Już na początku 2006 roku zdecydowano się na zakup w formie leasingu trzech międzymiastowych autobusów Irisbus Karosa Axer o długości dwunastu metrów. Wewnątrz autobusów zamontowano 53 wygodne siedzenia z możliwością regulacji, cafe-bar oraz nawiewy. Nowe pojazdy rozpoczęły obsługę linii do Sulechowa, wypierając z niej wyeksploatowane już autobusy Iveco, które pojawiały się na niej już sporadycznie. Kilka miesięcy później zdecydowano się na zakup mniejszych pojazdów. Tym razem wyleasingowano dwa autobusy Autosan H7-10 Solina na podwoziu Mercedes-Benz. Pojazdy wyposażono w pakiet turystyczny. Klimatyzowane wnętrze wyposażone było w uchylane fotele z oparciami oraz zestaw audio-dvd. Małe Autosany wykorzystywano głównie do obsługi wynajmów oraz obsługi regularnych połączeń wtedy gdy nie było zbyt dużego obłożenia. Rok później zdecydowano się na zakup średniej klasy autobusu międzymiastowego Kapena 100E21 Tema Intercity na podwoziu Iveco. Nowy nabytek posiadał klimatyzację, wygodne, uchylane fotele pasażerskie oraz barek. Zapotrzebowanie na nowe autobusy do obsługi przewozów turystycznych na terenie kraju jak i za granicę skutkowały zakupem trzech autobusów marki Bova. Każdy z trzech autobusów posiadał inną długość nadwozia tak aby oferta była bardziej elastyczna dla potencjalnych klientów. Pierwsza turystyczna Bova miała długość 10ciu metrów, druga 12stu a trzecia, najdłuższa była 13sto metrowa. Turystyczne pojazdy w wolnych chwilach obsługiwały również linie do pobliskich miejscowości a co za tym idzie istniała możliwość całkowitego wycofania z ruchu pojazdów typu Iveco Dalla Via oraz Padane MX. Autobusy te do tej pory parkują jednak na terenie zajezdni przedsiębiorstwa, gdzie oczekują na dalsze losy. W ruchu do tej pory pozostał jeszcze Neoplan N116, który pełni już jednak rolę autobusu rezerwowego.
Od roku 2007 przeprowadzono również testy trzech autobusów międzymiastowych. Pierwszy z nich to Setra S412 UL, która znakomicie sprawdziła się na trasach obsługiwanych przez Da-Mi. Kolejne autobusy to Solaris Interurbino 12 oraz czeski SOR C12.
 Bova Futura FHD 12 (Foto: Krystian Kryczka)Bova Futura FHD 12 (Foto: Krystian Kryczka)Irisbus Karosa Axer 12M (Foto: Krystian Kryczka)Iveco 370 Dalla Via (Foto: Krystian Kryczka)
W roku 2010 otwarto nowe połączenie autobusowe z Zielonej Góry do Wrocławia przez Żary. Linię obsługują głównie autobusy Autosan Solina za wyjątkiem weekendów, kiedy to potrzebny jest większy autobus za sprawą podróżujących do stolicy dolnego śląska studentów. Od piątku do niedzieli przewoźnik wysyła do ich obsługi głównie autobusy Bova.
Od roku 2011 rozpoczęto również obsługę podmiejskiej linii Zielona Góra-Czerwieńsk. Do tego celu zakpiono miejski autobus Setra S315 NF, który znakomicie zdaje egzamin na tej trasie. Firma Da-Mi prowadzi ponadto własne biuro usług turystycznych i współpracuje z wieloma instytucjami. Jakość świadczonych usług jest zawsze na najwyższym poziomie a to za sprawą dobrze przygotowanych autobusów oraz fachowej i miłej obsługi. Zarząd firmy w dalszym ciągu stawia na nowoczesność, więc w najbliższym czasie zakupi kolejny nowy autobus. Tym razem będzie to druga już Setra.