Coraz mniej autobusów na targach IAA 2022
Tegoroczne hasło targów IAA Transportation 2022 brzmi: „Ludzie i towary w ruchu”, natomiast im bliżej wystawy tym bardziej widać akcent na „towary”.
Na targowy odwrót autobusów nie ma się jednak co obrażać - taka jest tendencja światowa, którą doskonale wyczuwa taki gigant jak IAA. Branża potrzebuje wyspecjalizowanych wystaw i w tym właśnie kierunku podąża hanowerska wystawa. Na pewno beneficjentem tych zmian będą targi transportu publicznego Innotrans w Berlinie oraz regionalne wystawy.
Mercedes i MAN bez autobusów
Co ciekawe, niemieccy organizatorzy twierdzą, że nowa koncepcja IAA Transportation ma po raz pierwszy reprezentować branżę transportową i logistyczną w całym jej spektrum.
-„Czy to transport pasażerski, zmiany technologiczne, infrastruktura ładowania, transport ostatniej mili, czy droga do neutralności klimatycznej – wreszcie komentarze podczas warsztatów prasowych jasno pokazały, że IAA Transportation nigdy wcześniej nie była tak różnorodna pod względem treści jak będzie w tym roku. A: nigdy nie było jaśniejsze, że firmy chcą aktywnie wnosić swoje pomysły w rozwiązywanie złożonych wyzwań nadchodzących lat” – piszą organizatorzy IAA w komunikacie prasowym.
Nie do końca zgadzamy się z opinią o "poszerzeniu spektrum". Potwierdza to kilkuletnia nieobecność na tej imprezie takich autobusowych marek jak Solaris czy VDL. Dodatkowo w tym roku spodziewamy się masowego wycofania się branży transportu publicznego z IAA, a sygnał do autobusowego odwrotu dały dwa najważniejsze koncerny i w zasadzie gospodarze imprezy – koncerny Daimler Trucks i MAN.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Obie firmy podczas tegorocznej imprezy zapowiedziały brak autobusowych ekspozycji i tym samym wzmocnienie oferty pojazdów ciężarowych i dostawczych. Aczkolwiek nie wykluczone jest epizodyczne pojawianie się jakiś autobusów tych marek na targach. Natomiast obie spółki potwierdziły swój udział w pasażerskich konferencjach towarzyszących IAA.
W tej sytuacji najważniejszym, autobusowym wydarzeniem targów 2022 w Hanowerze – przynajmniej na razie – wydaje się być prezentacja w pełni elektrycznego Iveco Daily. Długo oczekiwana e-wersja najlepiej sprzedającego się „dostawczaka” w Europie będzie miała w pełni modułową platformę z kilkoma opcjami akumulatorów. Każda z baterii ma mieć pojemność 37 kWh, a klienci będą mogli wybrać jeden, dwa lub trzy bloki, w zależności od konkretnych wymagań dotyczących masy, a zwłaszcza zasięgu.
Do tego na IAA Transportation pokazany zostanie również prototyp Iveco Daily na ogniwa paliwowe zasilane wodorem - ze zbiornikiem H2 o pojemności 10 kg wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Do tego dział FPT zaprezentuje nową generacje osi elektrycznych.