Coraz bliżej III edycji „Zielonego Transportu Publicznego”. Znamy budżet
W 2023 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na projekty środowiskowe ma wydać ok. 11,8 mld zł ze środków własnych.
Na wsparcie niskoemisyjnego transportu, infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury tankowania wodoru Fundusz zamierza wydać 1,2 mld zł. Z kolei na wpłaty na Fundusz Dróg Samorządowych i Fundusz Przewozów Autobusowych zarezerwowano 1,5 mld zł, w tym tylko na FRPA – 100 mln zł. Reszta idzie na drogi...
Budżet ZTP 3.0
W finansowych planach Funduszu mieści się także bardzo ważny dla autobusowej branży program "Zielony Transport Publiczny", który wspiera zakupy pojazdów bateryjnych, wodorowych i trolejbusów. Jak informuje NFOŚiGW, ustalony dla całego projektu ZTP budżet to 2 mld zł, w tym 1,6 mld zł w formie dotacji i 400 mln zł w formie pożyczki. W ramach przeprowadzonych dwóch naborów wniosków zaalokowano 1,339 mln zł dotacji i 198,5 mln zł pożyczki.
-„W związku z powyższym planowana kwota do przeznaczenia na trzeci nabór wniosków, na dzień 10.01.2023 r., wynosi odpowiednio 261 mln zł dotacji i 201,5 mln zł pożyczki” – przekazał nam wydział komunikacji medialnej Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
To w porównaniu z poprzednimi edycja – bardzo mało, ale jest nadzieja na zwiększenie budżetu.
-„Program "Zielony transport publiczny" został ujęty w Krajowym Planie Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i w przypadku uruchomienia środków KPO zwiększona zostanie alokacja programu w formie dotacji do kwoty 3,378 mln zł. Oznacza to, że kwota dofinansowania w formie dotacji, w ramach trzeciego naboru, może wynieść 1,778 mln zł, pod warunkiem uruchomienia środków KPO. Obecnie trwa opiniowanie w MKiŚ projektu zmiany programu „Zielony Transport Publiczny” – dodają urzędnicy.
Co z Kangurem 3.0?
Przy okazji ZTP, zapytaliśmy Ministerstwo o program „System zielonych inwestycji KANGUR – Bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły”, który dotował zakupy autobusów elektrycznych przez gminy wiejskie. Dzięki wsparciu NFOŚiGW, autobusy elektryczne będą woziły dzieci do szkół w kolejnych 18 gminach (4 w ramach I edycji i 14 w ramach drugiej). Czy będzie trzecia edycja?
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„NFOŚiGW analizuje obecnie możliwość uruchomienia w roku 2023 kolejnego naboru wniosków w ramach programu "Kangur – bezpieczna i ekologiczna droga do szkoły" – enigmatycznie podaje Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Przypomnijmy, że w drugiej, zeszłorocznej edycji programu „Kangur” budżet wynosił 55,41 mln zł, z czego 11,47 mln zł przeznaczono na pożyczki. NFOŚiGW otrzymał 26 wniosków o dofinansowanie w formie dotacji i 17 wniosków o dofinansowanie w formie pożyczki. Ostatecznie sześć wniosków nie spełniło kryteriów dostępu i nie mogło uzyskać finansowania, a 4 wnioskodawców finalnie zrezygnowało z podpisania umowy.
Autobusowe wsparcie otrzymało 16 gmin: Skalbmierz, Pałecznica, Troszyn, Krasnopol, Daszyna, Przedecz, Śniadowo, Działoszyce, Rzeczyca, Wieniawa, Ojrzeń, Platerów, Zduny, Rusinów, Ożarów Mazowiecki oraz Jawornik Polski. Na ten cel wykorzystano 34,2 mln zł, czyli 85% przyznanych środków. Natomiast do tej pory Daszyna i Wieniawa nie ogłosiły swoich przetargów i prawdopodobnie wycofały się z programu.
W ramach Kangura 2.0 zakupiono łącznie 14 zeroemisyjnych, nowoczesnych i umożliwiających transport osób z niepełnosprawnościami autobusów oraz zamówiono szkolenia kierowców.
-„Rosnące zainteresowanie programem „Kangur”, w połączeniu z aktywnością mniejszych gmin w innych naszych programach, pozwala z optymizmem patrzeć na proces zrównoważonego rozwoju elektromobilności w Polsce – powiedział na początku 2022 roku Maciej Chorowski, prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.