Coraz bezpieczniej na unijnych drogach
Bezpieczeństwo na drogach: UE odnotowuje najniższą w historii liczbę ofiar śmiertelnych i rozpoczyna prace nad strategią na rzecz zmniejszenia liczby rannych. W 2012 r. liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych w UE zmniejszyła się o 9 proc. Według nowych danych opublikowanych w dniu dzisiejszym przez Komisję Europejską, w 2012 r. odnotowano najniższą liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych od czasu rozpoczęcia zbierania danych. Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za transport, Siim Kallas, powiedział: -„2012 r. był przełomowym rokiem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego w Europie, ponieważ w roku tym odnotowano najniższą historii liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Spadek o 9 proc. oznacza, że w ubiegłym roku uratowano życie 3 000 osób. Mimo iż dane te wypadają bardzo pozytywnie, na drogach Europy nadal codziennie ginie 75 osób, a to oznacza, że pozostaje jeszcze wiele do zrobienia. Wyznaczyliśmy sobie ambitne cele zakładające zmniejszenie o połowę liczby ofiar śmiertelnych wypadków na europejskich drogach do 2020 r. i musimy prowadzić konsekwentne działania, aby cele te zrealizować. Ofiary śmiertelne wypadków drogowych to tylko wierzchołek góry lodowej. Na każdą ofiarę śmiertelną wypadków drogowych w Europie przypada dziesięć osób dotkniętych ciężkimi obrażeniami, takimi jak uszkodzenia mózgu lub rdzenia kręgowego. Potrzebujemy strategii, która umożliwi zmniejszenie liczby osób ciężko rannych w wypadkach drogowych w całej UE.”
Statystyki dla poszczególnych krajów (zob. tabela poniżej) pokazują, że między poszczególnymi państwami członkowskimi UE występują znaczne różnice pod względem liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Kraje o najniższej liczbie ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to Wielka Brytania, Szwecja, Niderlandy i Dania, gdzie odnotowuje się około 30 ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców. W porównaniu z rozczarowującymi danymi z 2011 r., kiedy postępy w ograniczaniu liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych spadły do 2 proc., zmniejszenie tej liczby o 9 proc. w 2012 r. oznacza, że państwa członkowskie są ponownie na dobrej drodze do osiągnięcia celu zakładającego zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych o połowę w latach 2010-2020. Aby osiągnąć ten cel, konieczne jest zmniejszenie liczy ofiar śmiertelnych średnio o około 7 proc. rocznie. Najbardziej niepokojącym elementem danych statystycznych z 2011 r. był znaczny wzrost liczby ofiar śmiertelnych wśród szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego, takich jak piesi, motocykliści i osoby starsze –mimo faktu, iż całkowita liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych uległa zmniejszeniu. Według wstępnych danych z 2012 r. liczba ofiar śmiertelnych wśród szczególnie zagrożonych uczestników ruchu drogowego znacząco zmalała w 2012 r.
A oto 5 najważniejszych informacji: co wiemy już na temat poważnych obrażeń powstałych w samochodowych wypadkach w Unii? Według dostępnych obecnie szacunkowych danych:
– Każdego roku około 250 000 osób zostaje ciężko rannych w wypadkach drogowych w UE —dla porównania w 2012 r. odnotowano 28 000 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych.
– Mimo iż liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych zmniejszyła się o 43 proc. w ciągu ostatniego dziesięciolecia, liczba osób ciężko rannych spadła tylko o 36 proc.
– Najczęściej występujące ciężkie obrażenia odnoszone w wypadkach drogowych to urazy głowy i mózgu. Drugie w kolejności są urazy nóg i kręgosłupa.
– Na ciężkie obrażenia ponoszone w wypadkach drogowych narażeni są zwłaszcza szczególnie zagrożeni uczestnicy ruchu drogowego, np. piesi, rowerzyści, motocykliści oraz przedstawiciele niektórych grup wiekowych —w szczególności osoby starsze. Przypadki poważnych obrażeń odnoszonych w wypadkach drogowych mają miejsce częściej na obszarach miejskich niż na drogach wiejskich.
Dane statystyczne dla poszczególnych państw członkowskich dotyczące liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych w 2012 r.
Państwo
|
1965 r.
|
2010 r.
|
2011 r.
|
2012 r.
|
Średni roczny spadek 2000-2010
|
Średni roczny spadek 2010-2011
|
Średni roczny spadek 2011-2012
|
Belgia
|
147
|
77
|
78
|
73
|
-6%
|
2%
|
-12%
|
Bułgaria
|
91
|
103
|
89
|
82
|
-3%
|
-15%
|
-8%
|
Republika Czeska
|
150
|
76
|
74
|
71
|
-5%
|
-4%
|
-4%
|
Dania
|
212
|
46
|
40
|
32
|
-6%
|
-14%
|
-18%
|
Niemcy
|
234
|
45
|
49
|
44
|
-7%
|
10%
|
-10%
|
Estonia
|
178
|
58
|
75
|
65
|
-10%
|
29%
|
-14%
|
Irlandia
|
124
|
47
|
41
|
36
|
-7%
|
-12%
|
-12%
|
Grecja
|
89
|
111
|
101
|
92
|
-4%
|
-9%
|
-10%
|
Hiszpania
|
114
|
54
|
45
|
41
|
-9%
|
-17%
|
-9%
|
Francja
|
249
|
62
|
61
|
56
|
-8%
|
-1%
|
-8%
|
Włochy
|
186
|
68
|
64
|
62
|
-6%
|
-6%
|
-2%
|
Cypr
|
162
|
73
|
85
|
59
|
-5%
|
18%
|
-28%
|
Łotwa
|
290
|
97
|
86
|
86
|
-10%
|
-18%
|
-2%
|
Litwa
|
250
|
90
|
97
|
100
|
-9%
|
-1%
|
2%
|
Luksemburg
|
250
|
64
|
64
|
65
|
-8%
|
3%
|
3%
|
Węgry
|
86
|
74
|
64
|
60
|
-6%
|
-14%
|
-5%
|
Malta
|
36
|
36
|
51
|
26
|
-1%
|
40%
|
-48%
|
Holandia
|
202
|
32
|
33
|
32
|
-7%
|
2%
|
-1%
|
Austria
|
252
|
66
|
62
|
64
|
-6%
|
-5%
|
4%
|
Polska
|
79
|
102
|
109
|
93
|
-4%
|
7%
|
-15%
|
Portugalia
|
117
|
79
|
84
|
71
|
-6%
|
-7%
|
-16%
|
Rumunia
|
98
|
111
|
94
|
96
|
0%
|
-15%
|
1%
|
Słowenia
|
327
|
67
|
69
|
59
|
-7%
|
2%
|
-13%
|
Słowacja
|
128
|
68
|
60
|
55
|
-5%
|
-13%
|
-9%
|
Finlandia
|
230
|
51
|
54
|
48
|
-5%
|
7%
|
-11%
|
Szwecja
|
170
|
28
|
34
|
31
|
-8%
|
20%
|
-7%
|
Zjednoczone Królestwo (UK)
|
146
|
31
|
31
|
28
|
-7%
|
3%
|
-12%
|
UE
|
171
|
62
|
60
|
55
|
-6%
|
-2%
|
-9%
|