Continental: Zastąpić naturalny kauczuk … mniszkiem

infobus
22.10.2014 12:44

Continental zakończył ważny etap swojego projektu badawczego dotyczącego przemysłowego wykorzystania kauczuku pozyskanego z mniszka lekarskiego do produkcji opon. Ten krok jeszcze bardziej przybliża firmę Continental do osiągnięcia celu, którym jest bardziej zrównoważona ekologicznie i mniej zależna, od tradycyjnych surowców, produkcja opon. – „Po kilku latach wspólnych prac rozwojowych z Instytutem Fraunhofer zabieramy na drogę pierwsze opony na bazie mniszka lekarskiego. Aby jak najlepiej wykorzystać dotychczas zebrany surowiec, zdecydowaliśmy się na produkcję zimowych opon osobowych z uwagi na ich wysoką zawartość kauczuku naturalnego”- mówi Nikolai Setzer, członek zarządu Continental odpowiedzialny za Dział Opon. Continental zamierza wykorzystywać gumę z mniszka lekarskiego przemysłowo i wprowadzić ją do produkcji seryjnej w ciągu najbliższych 5-10 lat. Opony przejdą testy w ośrodku badawczym Contidrom koło Hanoweru oraz w Arvidsjaur w Szwecji. -„Proces opracowywania materiału Taraxagum jest bardzo obiecujący i wspólnie z naszymi partnerami nadal pracujemy nad jego przemysłowym wykorzystaniem. Jesteśmy absolutnie przekonani, że wyniki naszych obecnych badań zostaną potwierdzone przez testy opon, a także – osiągną one docelowe parametry”- mówi dr Andreas Topp, dyrektor ds. rozwoju oraz przemysłowego wykorzystania surowców i procesów w Dziale Opon firmy Continental –„W wyniku intensywnych badań we współpracy z Instytutem Biologii Molekularnej i Biologii Stosowanej Fraunhofer (IME), Julius Kühn-Institute oraz hodowcą nasion i sadzonek Aeskulap GmbH otrzymaliśmy bardzo wydajną rosyjską odmianę mniszka lekarskiego”–dodaje.
Długofalowym celem projektu jest znalezienie ekologicznego i ekonomicznego rozwiązania, które pozwoli zaspokoić rosnący popyt na kauczuk naturalny. Rosyjski mniszek lekarski może być uprawiany na dotychczasowych nieużytkach w regionach o klimacie umiarkowanym w całej Europie, które znajdują się w pobliżu fabryk opon firmy Continental. Skraca to trasy przewozu i ogranicza wpływ na środowisko. W maju 2014 roku projekt ten otrzymał prestiżową nagrodę w dziedzinie ekologii i ekonomii „GreenTec Award”w kategorii Motoryzacja.