ComfortClass S 407 czyli nowa Setra dla Amerykanów
Podczas tegorocznych targów UMA Motorcoach Expo na Florydzie Setra pokazała zaprojektowany autobus turystyczny –ComfortClass S 407. W przeciwieństwie do swojego poprzednia TopClass S 417, który jako jedyny model Setry był dotychczas oferowany w USA, konstrukcja S 407 została specjalnie zaprojektowana pod kątem amerykańskiego rynku. Na premierze autokaru był obecny Lothar Holder, dyrektor ds. sprzedaży marki Setra EvoBus GmbH, który powiedział: 'Dzięki nowej konstrukcji ComfortClass S 407 możemy wejść w USA w segment ekonomiczny, gdzie oferowane są pojazdy bardziej konkurencyjne cenowo. Myślę, że nasza propozycja może być atrakcyjną alternatywą – oczywiście z zachowaniem wszystkich wymagań naszych klientów i z wysokimi normami jakościowymi jakich oczekuje się po Setrze’. Seryjna produkcja S 407 ma rozpocząć się w kwietniu 2011 –cały czas w niemieckim zakładzie produkcyjnym w Neu-Ulm.
Wygląd nowego autokaru S 407 jest już mocno „zamerykanizowany”w porównano do S 417 HDH i w zasadzie gdyby nie klasyczne reflektory Setry trzeba byłoby długo się zastanawiać co to za marka. Przede wszystkim przód i tył pojazdu nabrały zupełnie nowego wyglądu, który bardziej upodabnia je teraz do klasycznych amerykańskich „coach-ów”niż do eleganckich i subtelnych europejskich autokarów. Elementy najbardziej charakterystyczne to oczywiście ogromny przedni i tylny zderzak (pochłaniające energię zgodne z standardem ESAB – Energy Absorbing Safety Bumper) oraz dzielona szyba, „ciężarówkowe”górne lampy, układ drzwi 1-0-0 i system luster „made in USA’. Nowy design pojazdu kreuje przede wszystkim przedni zderzak, który swojej toporności bardziej pasuje do samochodu strażackiego czy śmieciarki niż do autokaru. Ale coś za coś. Mocna konstrukcja ramy w przedniej części pozwala zderzakowi wchłonąć siły generowane podczas ewentualnego zderzenia i tym samym ograniczyć siłę uderzeniową podczas wypadku. To może pomóc uratować życie i zdrowie wielu ludziom. Tak przynajmniej pokazują dane wyniesione z projektu APTA i przełożone w USA na konkretne przepisy w zakresie pojazdów użytkowych. Dodajmy, że ten ogromny przedni zderzak można złożyć w celu wyciągnięcia spod pojazdu koła zapasowego. Również zgodny z tymi normami jest tylny zderzak, który także został specjalnie zaprojektowany dla ComfortClass S 407. Znajduje się on poniżej tylnych świateł i ma dodatkowe diody w technologii LED poprawiające jego widoczność. No i super wyglądają.
Setra S 407 ComfortClass może pomieścić na swoim pokładzie 58 pasażerów przy długości 13,67-metra. Fotele pochodzą z nowej generacji siedzeń EvoBus. Zgodnie z amerykańskimi wymogami dt. transportu osób niepełnosprawnych –autobus może być również wyposażony w specjalną windę po prawej stronie pojazdu. Podobnie jak TopClass S 417, tak i autokar ComfortClass Setra S 407 spełnia amerykańskie normy emisji spalin EPA 10 w odniesieniu do tlenków azotu i cząstek stałych. Jego serce to silnik Mercedes-Benz o mocy 306 kW (416 KM), który standardowo występuje w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów Allison Transmission. Jako opcja pojazd może być wyposażony w silnik o mocy 336 kW (456 KM). W przypadku tego silnika klienci mogą zamówić skrzynią ZF AS-Tronic lub Allison Transmission. Pojemność zbiornika Setry S 407 ComfortClass wynosi 680 litrów (180 galonów).
Na wystawie na Florydzie był także prezentowany drugi amerykański model Setry –bardziej luksusowy TopClass S 417. Został on wyposażony w szklany dach („TopSky”) zintegrowany z tylną szybą pojazdu. We wnętrzu autokaru zamontowano drewnianą podłogę oraz złącza pod iPod-y. Pasażerowie mogą komfortowo podróżować w skórzanych fotelach z 3-punktowymi pasami. O sukcesie TopClass S 417 w USA świadczą konkretne dane –od 2003 r. sprzedano zza oceanem aż 960 egzemplarzy tego luksusowego autokaru (a dokładniej Stanach Zjednoczonych, Kanadzie i Meksyku). W 2010 r. model przeszedł face-lifting, a w 2012 r. zyskał towarzystwo drugiego ofererowanego tutaj autobusu –S 407. I na koniec małe podsumowanie –autobusy Setra, wraz z markami Orion i Freightliner Sprinter są sprzedawane w Ameryce Północnej w ramach Daimler Buses North America (DBNA). Siedziba firmy znajduje się w Greensboro w Północnej Karolinie.