Co zrobiło MPK Kraśnik, aby otrzymać więcej ofert w przetargu nr 2? Analiza SWZ
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kraśniku ponowiło przetarg na dostawę czterech autobusów elektrycznych oraz infrastruktury ładowania.
Poprzednim razem ofertę złożył tylko MAN, ale cenowo przekraczała ona mocno budżet zamawiającego i postępowanie zostało unieważnione. Co zrobiło MPK, aby uzyskać korzystniejsze cenowo oferty? Jak zmieniło się SWZ? Sprawdzamy poniżej.
Zmiany w punktacji
Zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty zrezygnował z jednego kryterium jakim była wcześniej gwarancja. Zatem liczba kryteriów oceny ofert została obecnie zmniejszona do dwóch i są to: cena (60%), ocena techniczno-eksploatacyjna (40%). W kryteriach technicznych zmiany dotyczą jedynie liczby punktów jakie można zdobyć za poszczególne rozwiązania. Premiowane są:
- liczba miejsc siedzących - 28 i więcej - 15 pkt,
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego - profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) –7 pkt,
- zaoferowanie autobusu, w którym cały magazyn energii został zabudowany na dachu - 7 pkt,
- układ drzwi 2-2-2 - 7 pkt,
- zaoferowanie autobusu wyposażonego w napęd z silnikiem centralnym – 6 pkt.
Specyfikacja techniczna
Zamawiane autobusy mają mieć długość od 8,0 do 12 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. MPK preferuje, aby dostarczane elektryki były niskopodłogowe. Wysokość od podłoża do wejścia do autobusu ma wynosić max. 340 mm. Autobusy nie mogą posiadać stopni wejściowych we wszystkich drzwiach oraz stopni poprzecznych na całej długości autobusu. Zamawiający dopuszcza jednak autobusy niskowejściowe przy zachowaniu podłogi bez stopni poprzecznych między pierwszymi a drugimi drzwiami. MPK wymaga, aby autobusy były napędzane silnikiem centralnym lub silnikami elektrycznymi umiejscowionymi w osi napędowej, o mocy minimum 140 kW. Pojemność nominalna baterii to minimum 380 kWh. Ich ładowanie ma odbywać się przez złącze plug-in.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Czas na przestrzeń pasażerską, gdzie pasażerowie usiądą na fotelach typu miejskiego tapicerowanych z tapicerką dostosowaną do pracy w warunkach komunikacji miejskiej lub całych z tworzywa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej. W miejscach uzgodnionych z zamawiającym pojawią się 4 gniazda USB. Miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego (opcjonalnie typu zamkniętego), wyposażona w okienko do sprzedaży biletów i w blat do przyjmowania gotówki.
System informacji pasażerskiej zostanie przełożony z istniejących autobusów będących na wyposażeniu MPK. Dostosowanie dostarczanych autobusów do wymogów SIP odbędzie się przy podpisaniu umowy z dostawcą autobusów.
Odpowiedź na tytułowe pytanie
Konkurencja poznała cenę MAN-a z poprzedniego przetargu i teoretycznie mogłaby wykorzystać tę wiedzę w obecnym rozdaniu. Na to jednak się nie zanosi, bowiem kryteria techniczne w dalszym ciągu premiują rozwiązania stosowane przez producenta z logo lwa i to jeszcze bardziej niż poprzednio (więcej punktów za KTL oraz magazyn energii na dachu). Jedynym zagrożeniem dla MAN-a pozostaje Mercedes, który jednak poprzednio nie złożył oferty. Jak będzie tym razem? Zobaczymy na otwarciu ofert – w dniu 16 marca.