Co zobaczymy na TRANSEXPO 2008?
Do najważniejszych autobusowych targów w Polsce został już tylko tydzień. Przedstawiamy krótki opis, co w tym roku będziemy mogli zobaczyć w Kielcach.
Firma AMZ Kutno zaprezentuje w tym roku najpopularniejsze na polskim rynku zabudowy bazujące na furgonach Mercedes-Benz Sprinter i VW Crafter. Ponadto pojawi się po kolejnych, kosmetycznych zmianach model Boomerang na podwozu Renault Midlum.
Konwersje Sprinterów i Craftera będą również gościć na stoisku firmy Automet, który także pokaże kolejną modernizację modelu Apollo na bazie Mercedes-Benz Atego. Ten ciekawy autokar uzyskał już homologację w Polsce i może w szerszej skali trafić do krajowych przewoźników.
Bardzo ciekawie zapowiada się tegoroczna oferta Autosana. Po pierwsze sanocka firma wchodzi w nowy dla siebie segment minibusów na bazie furgonów dostawczych i zaprezentuje tutaj autobusy międzymiastowe na bazie Mercedes-Benz Sprinter. Po drugie –ostatecznie poznany następcę Lidera czyli Eurolidera. W Kielcach swoją światową premierę będzie miał model o kryptonimie A1213C o długości 13,2 m. Warto podkreślić, że pojazd nie już prototypem, ale egzemplarzem już zakupionym przez zagranicznego klienta. I po trzecie –Autosan ponownie zaczyna produkować autobusy miejskie i dzięki temu w Kielcach zobaczymy dwa modele z tego segmentu: Wetlina-City na bazie Mercedes-Benz Vario oraz A-08M SanCity 8, czyli już całkowicie wyprodukowany w Sanoku model Libero. To efekt nienajlepszej sytuacji w Jelczu, gdzie od początku roku działa zarząd komisaryczny. W tej sytuacji Autosan zabezpiecza ten segment rynku, powracając po 6 latach przerwy do produkcji miejskich autobusów. Przypomnijmy, że 2002 r. w ramach podziału kompletacji fabryk w ramach spółki Polskie Autobusy Jelcz zajął się produkcją pojazdów miejskich, a Autosan: szkolnych, międzymiastowych i turystycznych. Teraz cała produkcja Polskich Autobusów będzie skumulowana w Sanoku.
Oprócz wymienionych autobusów będziemy mogli zobaczyć jeszcze turystyczny model Wetliny ba bazie Mercedes-Benz Vario.
Kapena-Irisbus pokaże w tym roku trzy autobusy. Najbardziej znany z nich w Polsce to niskowejściowy Irisbus Crossway LE, który obsługuje linie miejskie w Jarocinie. Natomiast nowością w ofercie słupskiej firmy jest międzymiastowy model Irisbus Proway, który swój debiut miał na czerwcowych targach AUTOTEC 2008 w Brnie (http://infobus.pl/text.php?from=search&id=18577). Warto dodać, że już rozpoczęła się jego seryjna produkcja w Słupsku, w tym także w bardziej komfortowej wersji o nazwie Proxys. Honory okrętu flagowego będzie pełnił dostojny Irisbus Domino HD, który stanowi kolejna ofertę Kapeny (obok modelu Evadys) dla przewoźników turystycznych.
Stoisko MAN w tym roku zostanie zorganizowane pod hasłem: „czysty MAN dla przyszłości”. Zobaczymy tutaj autobus przegubowy zasilany CNG –Lion`s City G z Gdyni. Natomiast z autobusów turystycznych na targach w Kielcach będzie można zobaczyć model z najwyższej półki Neoplan Starliner. Ponadto w Kielcach zostanie jeszcze trzeci pojazd spod znaku MAN. Jaki to będzie model? To na razie to pozostaje niespodzianką. –Na pewno dla wielu gości będzie to okazja do sięgnięcia w głąb korzeni MAN`a. Tam gdzie tkwi źródło naszej dzisiejszej siły –tajemniczo zapowiada Krzysztof Gawroński.
Mercedes-Benz (EvoBus Polska) zaprezentuje w tym roku trzy autobusy, w tym Travego trzeciej generacji, który przybędzie do Kielc wprost ze światowej premiery na targach IAA w Hanowerze. –To dla nas wielki zaszczyt, że będziemy mogli pokazać w Kielcach najnowszy autobus Mercedes-Benz Travego tuż po jego światowej premierze w Hanowerze –mówi Tomasz Talarek, dyrektor marki Mercedes-Benz. –Szczególnie zapraszam do przetestowania nowej zautomatyzowanej skrzyni biegów Mercedes-Benz PowerShift. To pierwsza tego typu przekładnia opracowana specjalnie z myślą o autobusach. Ponadto w Travego po raz pierwszy zamontowano aktywnego asystenta hamowania ABA i wiele innych nowatorskich rozwiązań. Naprawdę warto nas odwiedzić –zaprasza Tomasz Talarek. Kolejna pozycja to miejski Citaro. –„Mercedes-Benz Citaro staje się z roku na rok coraz popularniejszy w Polsce –zauważa Laszlo Rakasz, dyrektor sprzedaży autobusów miejskich Mercedes-Benz. –Jeszcze w zeszłym roku nasza sprzedaż bazowała głównie na ekonomicznym modelu Conecto, natomiast w tym roku króluje tutaj Citaro. Potwierdzeniem jego mocnej pozycji są ostatnie dostawy dla Katowic, Krakowa i Wrocławia. W tym ostatnim mieście dostarczymy łącznie 100 niskopodłogowych Citaro, w tym 66 szt. w tym roku i 34 szt. do września 2009 r. Zapowiada się dobry rok –mówi Laszlo Rakasz. I segment międzymiastowy, gdzie w tym roku Mercedes dostarczył już 10 egzemplarzy Intouro. –Dokładnie rok temu na targach w Kielcach po raz pierwszy pokazaliśmy międzymiastowy autobus Mercedes-Benz Intouro –wspomina Tomasz Talarek. –W ciągu roku popyt na ten pojazd przeszedł nasze oczekiwania i sprzedaliśmy wszystkie autobusy, które zamówiliśmy w fabryce. Pięć autobusów zakupiła firma Guliwer ze Świdnicy, a drugie pięć –PKS w Starachowicach. To znak, że przewoźnicy są gotowi do inwestycji w droższy, ale bardziej komfortowy i niezawodny sprzęt –zaznacza Tomasz Talarek.
Scania w tym roku jeszcze mocniej promuje etanol, jako ekologiczne paliwo dla miejskich autobusów w Polsce. –Na tej drodze zrobiliśmy kolejny, znaczący krok i rozpoczęliśmy współpracę z koncernem paliwowym Orlen, który produkuje i dostarcza etanol do naszych autobusów na terenie kraju –mów Andrzej Jaworski, dyrektor sprzedaży autobusów Scania Polska. –W efekcie tej współpracy w ostatnim okresie zorganizowaliśmy cykl testów miejskiego autobusu Scania OmniCity zasilanego etanolem, który jeździł m.in. na ulicach Zielonej Góry, Krakowa, Kielc Lublina i Warszawa. Wyniki tych testów zaprezentujemy na specjalnym seminarium, które odbędzie się 9 września o godz. 11.00 na terenie targów TRANSEXPO. Otworzy je prezydent Kielc, który specjalnie przybędzie do nas na tą okoliczność. Następnie swoje doświadczenia z eksploatacji etanolu zaprezentują przedstawiciele MZA Warszawa, MPK Kielce i MZK Słupsk. Zebrane wyniki podsumuje prof. Zdzisław Chłopek –opisuje planowany przebieg wydarzenia Andrzej Jaworski. O wadze przedsięwzięcia świadczy fakt, że wezmą w nim udział przedstawiciele zarządu Scania Polska oraz Orlenu. Oprócz etanowego OmniCity –bohatera ostatnich testów w Polsce –będziemy mogli zobaczyć także model OmniCity z ostatniej dostawy dla PKS Grodzisk Maz. Dodajmy, że zgodnie z ekologiczną polityką szwedzkiego producenta może on być także zasilany paliwem B100 (bioestry). Scania pokaże oczywiście także doskonale znany w Polsce autobusy turystyczne. Okrętem flagowym będzie trzyosiowy Scania-Irizar PB, a towarzyszyć u będzie Scania-Irizar New Centry.
Setra (EvoBus Polska) w tym roku zaprezentuje dwa autokary, w tym najdłuższą trzyosiową wersję TopClass 400 – Setrę S417 HDH. –„To jeden z najbardziej popularnych autobusów turystycznych z rodziny TopClass, który w zeszłym roku przeszedł znaczącą modernizację. Priorytetem było bezpieczeństwo –tłumaczy Jerzy Fołda. –O tym świadczy m.in. zastosowanie w standardowym wyposażeniu ruchomego kokpitu oraz zintegrowanej klatki absorbującej. Warto również wspomnieć o systemie doświetlania zakrętów, który przy prędkościach poniżej 40 km/h w momencie włączenia kierunkowskazu uruchamia odpowiedni reflektor. To trzeba sprawdzić –zachęca Jerzy Fołda. I drugi egzemplarz to tegoroczna nowość, która wbrew opiniom sceptyków radzi sobie całkiem nieźle na naszym rynku –międzymiastowa Setra 412 UL. –„Ta wyjątkowo zgrabna i piękna Setra jest jednocześnie najbardziej uniwersalnym autobusem w naszej ofercie. Może w tygodniu obsługiwać regularną komunikację, a w weekend wyruszać na turystyczne trasy –zachwala Jerzy Fołda, dyrektor Marki Setra. –W Kielcach zaprezentujemy Setrę S412 UL., którą w Polsce zakupiły już dwie firmy: Nadgoplańska Komunikacja Autobusowa z Kruszwicy oraz Guliwer ze Świdnicy. Ponadto NKA odbierze pod koniec br. drugi autokar z rodziny MultiClass, tym razem dłuższą Setrę S415 UL –mówi Jerzy Fołda.
Solaris zaprezentuje trzy pojazdy. Na pewno największe zainteresowanie wzbudzi wśród zwiedzających zwiastun kolejnej generacji Urbino – Solaris Urbino 12, nazwany roboczo „New Edition”. Tutaj warto zwrócić uwagę na zabudowę wnętrza oraz nową deskę rozdzielczą kierowcy. Jak zapowiada producent: nowoczesny design sprawi, że podróż autobusem Solaris będzie dla pasażerów niezwykłym przeżyciem. Technologię przyjazną środowisku zaprezentuje Solaris Urbino 18 Hybrid drugiej generacji. Dzięki kombinacji silnika Diesel, silników elektrycznych oraz technologii odzyskiwania energii z hamowania autobus hybrydowy Solaris Hybrid zużywa o 22 –24 % paliwa mniej niż pojazd z tradycyjnym napędem spalinowym. Ponadto w hybrydowym Solarisie emisję spalin udało się zredukować o 80 % w porównaniu z analogicznym autobusem wyposażonym w standardowy silnik Diesla. I na koniec najmniejszy reprezentant rodziny Urbino: niskowejściowy Alpino 8,9 LE. Nowy pojazd klasy midi przy długości 8,9m i szerokości 2,4 m oferuje 27 komfortowych miejsc siedzących. Alpino 8,9 LE wraz z modelem Urbino 15 LE to tegoroczne nowości producenta z Bolechowa w zakresie pojazdów niskowejściowych.
Solbus w tym roku w Kielcach zaprezentuje podobną ofertę jak na IAA w Hanowerze. Będziemy mogli zobaczyć model turystyczny –Soltour przeznaczony na rynek brytyjski oraz międzymiastowego Solway z częściowo zlikwidowanymi podestami w środku i szerokim wejściem umożliwiającym wjazd wózkom inwalidzkim. To propozycja Solbusa dla gmin, które korzystają z funduszy PFRON wspierającego zakupy pojazdów dostosowanych do osób niepełnosprawnych. I na koniec najważniejsza premiera TRANSEXPO 2008 w zakresie autobusów miejskich: Solbus Solcity 12. Naszym zdaniem ma on duże szansę przejąć pozostawiony przez Jelcza segment polskiego rynku, a zastosowanym w nim silnik zasilany LNG jest bardzo interesującą i oryginalną propozycją. Warto podkreślić, że podczas targów IAA Solbusa, jako jedyny producent zaprezentował inne rozwiązanie proekologiczne niż konstrukcja hybrydowa. Czasami warto iść pod prąd aktualnym trendom, szczególnie jak się jest młodą i ambitną firmą. To dobry znak i ciekawe wyciągniecie wniosków z wcześniejszych dokonań Solarisa. –„Skroplony gaz ziemny LNG jest czysty i powinien być zdecydowanie tańszy –powiedział nam Jakub Śliżak, prezes Solbusa. –Ponadto jego dystrybucja będzie dużo mniej kłopotliwa niż w przypadku CNG. W Polsce jesteśmy pierwszą i jedną z pierwszych firm w Europie, która postanowiła zastosować tą technologię do napędu samochodów. Z kolei w Stanach Zjednoczonych, w szczególności w Kalifornii napędy CNG i LNG są bardzo popularne, ze względu na bardzo wyśrubowane normy dotyczące emisji spalin. Postanowiliśmy więc nawiązać współpracę z Cumminsem –bardzo doświadczonym producentem silników na LNG oraz firmą Chart Ferox, która dostarcza zbiorniki na skroplony metan”–opisuje Jakub Śliżak. Efekty tej współpracy będziemy mogli zobaczyć w Kiecach.
SOR –czeski producent tradycyjnie pokaże w Kielcach pełne spectrum swojej oferty. Na pewno dużym wydarzeniem będzie premiera niskopodłogowego modelu SOR NB 12, który przeszedł na początku roku ostatnie poprawki stylistyczne i obecnie jest już gotowy do produkcji seryjnej. Towarzyszyć mu będzie model C12 przystosowany do obsługi linii podmiejskich. Co do trzeciego modelu, który ma być pokazany w Kiecach jeszcze nie zapadła decyzja. Producent rozważa prezentację albo autobusu SOR C10,5 albo turystycznego modelu SOR LH 12.
Firma VDL Bova w tym roku przygotuje dla odwiedzających kieleckie targi niespodziankę. Plotki mówią, że będzie to miejski, niskopodłogowy model VDL Citea, oznaczający jednocześnie pojawienie się kolejnego gracza w tym segmencie rynku. Zobaczymy. Oprócz tajemnego pojazdu zobaczymy jeden z najpopularniejszych autokarów w Polsce, czyli 13-metrową VDL Bova Futura. Będzie jej towarzyszyć przedstawiciel pojazdów trzyosiowych spod znaku VDL Bova –czyli Magiq oraz futurystyczny VDL Jonckheere JHD, który gościł już na występach w Kielcach.
Volvo niestety w tym roku nie będzie obecne w Kielcach. To duża strata dla zwiedzających i jednocześnie koniec pięknej i długiej tradycji wystawienniczej szwedzkiej firmy, która przecież w połowie lat dziewięćdziesiątych współtworzyła targi KM w Łodzi. O nowej, autobusowej strategii Volvo w Polsce postaramy się porozmawiać w najbliższym czasie z Michelem Ferrarą, pełniącym obowiązki dyrektora oddziału Volvo Autobusy Polska.
Białostocka firma Wowo, która sprzedaje na polskim rynku dwie marki: Isuzu i Tedom, pokaże w tym roku aż pięć autobusów. Z oferty Isuzu zobaczymy model doskonale znany w Polsce Isuzu Turquoise oraz nowość: Isuzu Interurban z windą dla wózków inwalidzkich. Czeską markę będą reprezentować: miejski niskopodłogowy Tedom C12G po face-liftingu oraz podmiejski niskowejściowy Tedom L12G. Oba pojazdy są zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). W tym temacie zostanie pokazany jeszcze na stoisku autobus Jelcz 120M po odbudowie i adaptacji na zasilanie CNG. Takimi konwersjami zajmuje się firma Mielec-Diesel-Gaz sp. z o. o., która w tym roku wspólni wystawia się z firmą Wowo (m.in. dostawcą nowych silników Tedom do odbudowywanych pojazdów). Warto podkreślić, że będzie to jedyne stoisko z autobusami spod znaku CNG na targach.