Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Co zmieniła Łomża w powtórzonym przetargu na elektrobusy? Analiza SWZ

infobus
13.06.2022 08:00

Miasto Łomża ponownie poszukuje dostawcy kolejnych autobusów elektrycznych.

To efekt unieważnionego postępowania przetargowego, w którym jedyną ofertę (i to mieszczącą się w budżecie) złożył przedstawiciel marki Yutong. Więcej na ten temat można przeczytać w InfoBusie TUTAJ. Nowe autobusy mają przyjechać do Łomży najpóźniej do dnia 16 czerwca przyszłego roku. Czy decyzja zamawiającego o unieważnieniu poprzedniego przetargu miała wpływ na kształt obecnego SWZ? Sprawdzamy poniżej.

Punktacja oferentów

Już na pierwszy rzut oka widać, że kryteria oceny ofert pozostały bez zmian. Należą do nich: cena (60%), okres gwarancji całopojazdowej (10%), okres gwarancji na baterie trakcyjne (4%), zużycie energii elektrycznej (8%), pojemność akumulatorów trakcyjnych (8%), wyposażenie pojazdu (5%), liczba miejsc siedzących dla pasażerów (5%).

Przechodzimy do kryteriów technicznych, czyli pojemności akumulatorów trakcyjnych oraz wyposażenia pojazdu, gdzie zamawiający niezmiennie preferuje:

  • pojemność nominalną akumulatorów trakcyjnych ponad 400 kWh – 8 pkt,
  • kabinę całkowicie zabudowaną z wydzielonym wejściem do autobusu dla kierowcy – 2 pkt,
  • jeden silnik centralny – 1 pkt,
  • system odzyskiwania energii – 1 pkt,
  • ładowanie baterii trakcyjnych - ładowanie pozapokładowe – 1 pkt,
  • ponad 28 miejsc siedzących – 5 pkt.

Specyfikacja techniczna

Sześć nowych elektryków to pojazdy klasy MAXI, które mają mieć długość od 11,0 do 12,2 m, a wysokość max. 3,5 m. Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Sumaryczna moc silników ma wynosić minimum 160 kW. Łomża dopuszcza rozwiązania, w których energia elektryczna może być magazynowana w: bateriach trakcyjnych (akumulatorach), superkondensatorach, innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusem (w pełni obciążonym) przy zasilaniu elektrycznym, minimum 140 km, bez doładowywania baterii przy normalnym wykorzystaniu wszystkich urządzeń znajdujących się na pokładzie autobusu w warunkach drogowych Łomży. Autobusy muszą mieć możliwość ładowania baterii za pomocą złącza plug – in z zewnętrznej stacji ładowania – podstawowe ładowanie to tzw. ładowanie wolne. Zamawiający zaleca zastosowanie rozwiązania pozapokładowego ładowania baterii trakcyjnych tj. ładowarką zewnętrzną celem zwiększenia parametrów użytkowych tj. pojemności pasażerskiej, zmniejszenia masy autobusu i zwiększenia zasięgu pojazdu na 1 ładowaniu (jest to kryterium oceny ofert).

Kabina kierowcy ma być całkowicie zabudowana lub półotwarta. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z podłokietnikami, zawieszony elastycznie, z regulacją oparcia i siedziska, regulowanymi poduszkami lędźwiowymi i poduszkami bocznymi oparcia, regulacją konturu oparcia, podgrzewany oraz wyposażony w układ aktywnej wentylacji. W kabinie znajdzie się też m.in. lodówka o pojemności minimum 2 l, gniazda USB oraz odtwarzacz CD/USB/MP3. Pasażerowie pojadą na fotelach o budowie modułowej, profilowanych. Stelaże i uchwyty foteli mają być wykonane z tworzywa wandaloodpornego z zabezpieczeniem pleców siedzeń przed podpalaniem i rysowaniem.

Tablice kierunkowe mają być wykonane w technologii LED. Zamawiający nie dopuszcza koloru czerwonego, niebieskiego. W tablicach tych dopuszczalne są jedynie kolory dające duży kontrast z czarnym tłem np. kolor biały lub lekki odcień żółci. Wewnątrz znajdą się dwa monitory - panele LCD zamontowane z przodu przedziału pasażerskiego oraz w środkowej części przedziału pasażerskiego, w sposób nieograniczający widoczności kierowcy na przedział pasażerski. Ich celem będzie prezentacja realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.

Szansa dla innych

Łomża pozostaje niezmienna w swoich oczekiwaniach co do elektryków. Incydent z Yutongiem mogą jednak wykorzystać inni producenci, którzy tym razem pokuszą się o złożenie oferty – znając już cenę konkurenta. Przemawiają za tym choćby liberalne kryteria oceny ofert.

W tym postępowaniu walka będzie polegała na zaoferowaniu niższej ceny od przeciwnika. Czy Yutong ponownie złoży ofertę? I czy tym razem nie będzie jedynym oferentem? Odpowiedzi na te pytania poznamy w dniu 30 czerwca.