Co w tym roku zobaczymy w Kortrijk?
Już za 10 dni (16-21.10) w Kortrijk rozpocznie się prawdziwe, europejskie święto autobusów. W tym roku swoje produkty w 9 halach przedstawi 381 wystawców z 29 krajów. Sprawdźmy, jakie nowości szykują producenci autobusów. Zacznijmy od polskich firm.
Swoją obecność w tym roku na Busworld potwierdziły trzy firmy Automet, Autosan i Solaris. Pierwsza z nich, która wystąpi pod szyldem Automet Benelux. –„Pokażemy aż trzy autobusy, w tym: Apollo o pojemności 38 miejsc w wersji podmiejskiej;Apollo o pojemności 30 miejsc w wersji turystycznej oraz Sprintera o pojemności 22+1 w wersji turystycznej. Zapraszamy! –mówi Piotr Leśniak, dyrektor sprzedaży.
Dla Autosana tegoroczny Busworld będzie debiutem targowy na belgijskiej ziemi i ważnym marketingowym krokiem po ostatnich sukcesach w Szwecji. Do Kortrijk na pewno zajrzy wiele klientów ze skandynawskiego rynku, gdzie marka Autosana zaczyna powoli coś znaczyć. Dobrze, że firma zaprezentuje swój premierowy autobus miejski Sancity M12LE, który może spotkać się z zainteresowaniem tamtejszych przewoźników podmiejskich / lokalnych. To będzie cenna lekcja dla tego debiutanta. Obok Sancity M12LE zobaczymy także międzymiastowy model Eurolider 13LE, który już odnosi sukcesy w Szwecji. Oba autobusy opisaliśmy na łamach InfoBusa przy okazji relacji z targów TRANSEXPO 2009 (http://infobus.pl/text.php?from=search&id=27223). Natomiast na stoisku producenta z Bolechowa zobaczymy po raz pierwszy dwa modele: Solaris InterUrbino w wersji na rynek europejski (więcej o tym autobusie na http://infobus.pl/text.php?from=search&id=25822) oraz miejski autobus hybrydowy –Solaris Urbino 12 H. Dodatkowo, honory francuskiego rynku będzie pełnił Urbino 15 dla tamtejszego klienta.
Dwunastometrowa wersja hybrydowego autobusu Urbino 12 bazuje na systemie amerykańskiej firmy Eaton. To klasyczny napęd równoległy, który idealnie nadaje się do autobusów o długości 12 metrów i mniejszych. Z zewnątrz Solaris Urbino 12 Hybrid niczym nie różni się od autobusów z napędem Diesla. Całość jednostki napędowej umiejscowiona jest w tylnej części pojazdu w wieży silnika. Spalinową część układu hybrydowego stanowi Cummins ISBe o mocy 225 koni mechanicznych i pojemności 6,7 litra, spełniający normę emisji spalin EEV. Poprzez automatyczne sprzęgło Cummins połączony jest z silnikiem elektrycznym o maksymalnej mocy 44 kW. Następnie zautomatyzowana 6-cio biegowa skrzynia Eaton, przekazuje napęd na tylną oś. Silnik elektryczny zasilany jest z czterech baterii litowo-jonowych, umieszczonych w podestach pod siedzeniami, w środkowej części pojazdu. Baterie magazynujące energię elektryczną o napięciu 340 woltów, ładowane są podczas hamowania autobusu, dzięki czemu nie wymagają zewnętrznych źródeł zasilania. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu i sterownikom, wszystko odbywa się automatycznie bez udziału kierowcy. Inżynierowie z Biura Badań i Rozwoju firmy Solaris przy współpracy z firmą Eaton, dodatkowo opracowali i wdrożyli w autobusie software „start/stop”, który po zatrzymaniu pojazdu automatycznie wyłącza silnik, a następnie uruchamia go przy ruszaniu. Dzięki temu autobus w rejonie przystanków radykalnie zmniejsza emisję zanieczyszczeń. –„Z dotychczasowych doświadczeń naszego partnera wiemy, że oszczędności w zużyciu paliwa przy zastosowaniu tego napędu wynoszą nawet 30%. W tej kwestii na ostateczne informacje z naszej strony przyjdzie jeszcze poczekać do czasu przeprowadzenia pod koniec tego roku niezależnych testów i pomiarów. Nie chcemy bowiem tak jak nasza konkurencja składać obietnic bez pokrycia. Już dzisiaj natomiast wiemy, że hybrydowy Solaris o długości 12 metrów nie powinien być droższy o więcej niż 70.000 euro w porównaniu z klasycznym pojazdem. Jest to więc niezwykle atrakcyjna oferta dla miast, które chcą mieć w swojej flocie hybrydowe autobusy w wersji „solo”–mówi Krzysztof Olszewski Przewodniczący Rady Nadzorczej firmy Solaris. Dodajmy, że obecnie najwięcej–blisko 1000 –autobusów miejskich korzysta z systemu firmy Eaton w Chinach.
Anatolu-Isuzu
W Kortrijk Anatolu-Isuzu zaprezentuje aż trzy swoje najnowsze modele: NEW TURQUOISE, NOVO i CITIMARK. Pierwszy z nich to następca pokazanego w Kielcach modelu Turquoise, ale z nowym designem i silnikiem Euro 5. Dodatkowo przednie i tylne hamulce będą już tarczowe, a dodatkowo wprowadzono bardziej wydajny system klimatyzacji. Kolejna zupełna nowość to CITIMARK, czyli miejski, niskowejściowy midibus o długości 9-metrów i pojemności 72 pasażerów (17 miejsc siedzących i 55 stojących), wyposażony w silnik Euro 5 o mocy 205 KM. I trzeci pojazd, który będzie miał swój europejski debiut w Belgii to turystyczny NOVO o długości 7-metrów, pojemności 27 pasażerów i silnikiem Euro 5 o mocy 155 KM. Zapowiada się ciekawie.
Daimler Buses –największy koncern autobusowy na świecie zaprezentuje swoją ofertę na trzech stoiskach (Mercedes-Benz, Setra i OmniPlus) w hali nr 5. Największą tegoroczną premierą będzie niewątpliwie nowy Tourismo RH, który wzmocni segment „allrounder”w ofercie Mercedesa. Do tej pory –zdaniem przedstawicieli koncernu –pomiędzy modelem kombi Integro a regularnym już autokarem Tourismo RHD była dziura. Teraz wypełnią ją dwa modele: Tourismo RH o długości 12,14 m oraz Tourismo RH M o długości 12,98 m. Ich pojemność wynosi odpowiednio: 51 i 55 miejsc siedzących. Objętość bagażników również całkiem spora: 6,7 m3 i 7,9 m3. W układzie napędowym producent zastosował sześciocylindrowy silnik OM 457 HLA o pojemności 12 litrów w dwóch wariantach mocy: standardowej o mocy 260 kW (354 KM) oraz do pracy w bardziej wymagających warunkach topograficznych o mocy 300 kW (408 KM). Oba silniki wyposażone są w technologię BlueTec. Ponadto dużą wagę przywiązano do standardowo montowanych urządzeń zwiększających aktywne bezpieczeństwo, czyli elektroniczny system hamulcowy (EBS + ABS i ASR), hamulce tarczowe na wszystkich kołach, Brake Assist (BA), a przede wszystkim elektroniczny program stabilizacji toru jazdy (ESP).
Kolejna premiera na stoisku Mercedes-Benz to minibusy na bazie Mercedes-Benz Spriner z nowymi silnikami OM 651 (120 kW/163 KM) i OM 642 (140 kW/190 KM), które spełniają zarówno normy Euro 5 i EEV. Nowe jednostki imponują swoim przyspieszeniem i ekonomicznością –m.in. dzięki nowej skrzyni ECO Gear. W Kortrijk zobaczymy modele Sprinter Travel Travel 65 i 55, które z tyłu mają bagażnik o pojemności 1,45 m3 oraz nowe, tylne drzwi. W wersji 65 została zwiększona liczba pasażerów do poziomu do 18 + 1 (dzięki nowemu układowi tylnych siedzeń).
Oczywiście na wystawie nie mogło zabraknąć „konia napędowego”całej sprzedaży Mercedesa, czyli miejskiego Citaro, które go do tej pory przekazano klientom w imponującej liczbie 25.000 sztuk. W Kortrijk zobaczymy wersję Citaro LEÜ, która to m.in. została w ostatnim czasie zamówiona przez BVG Berlin w liczbie 144 szt.
I Setra. Najważniejszym wydarzeniem na stoisku niemieckiej marki będzie premiera dwóch autokarów z serii ComfortClass 400, czyli modeli S 415 H i S 416 H. Generalnie są to egzemplarze znane z rodziny MultiClass, ale z podniesioną podłogą. Kolejne nowości –wprowadzone w całej ComfortClass –czekają w ich wnętrzu: Front Collision Guard (FCG), nowe miejsca pracy kierowcy z tablicą przyrządów 3D, kamera z tyłu, tylna oś z niezależnym zawieszenie kół, czujnik deszczu / czujnik światła, nowe światła zakrętowe, nowe wielofunkcyjne koło kierownicy, kolorowy wyświetlacz, który pokazuje status poszczególnych klap pojazdu, itd. Jak podaje producent –w ComfortClass 400 znajdziemy łączne aż 35 nowych, innowacyjnych rozwiązań. Całkiem sporo…Nowe autobusy S 415 H i S 416 H będą oferowane w wersjach o długości 12-metrów i 13-metrów z dwoma osiami. Wysokość podłogi nad poziomem drogi wynosi około 1040 mm, co daje atrakcyjną pojemność bagażnika –7,9 m³. Dzięki temu przewoźnik może użytkować te autobusy na dwa sposoby: zapewniając regularne przewozy regionalne od poniedziałku do piątku, a w weekendy do transportu wycieczek turystycznych. Pojemność modelu S 416 H –który będzie pokazany w Kortrijk –wynosi 56 pasażerów. Jest on wyposażony w silnik OM 457 HLA BlueTec o mocy 260 kW (354 KM) oraz sześciostopniową manualną skrzynią biegów (GO 190) z retarderem.
Irizar –pokaże cała swoją gamę autobusów –od luksusowej rodziny Irizar PB poprze ekonomiczną serię Irizar Century po międzymiastową wersję kombi – Irizar i4. Ponadto hiszpański producent zapowiada niespodziankę…
MAN Nutzfahrzeuge przedstawi szeroką gamę autobusów MAN i Neoplan. W hali nr 2 zobaczymy miejski autobus MAN Lion’s City LE Ü, lokalny autobus MAN Lion’s Regio C i MAN Lion’s Coach L. Markę Neoplan będzie reprezentować Starliner L i Cityliner C. Ponadto Neoplan Cityliner C ze skrzynią MAN TipMatic będzie dostępny do jazd próbnych. Mottem targów dla MAN-a będzie hasło „Normy EEV dla wszystkich autobusów”. To oznacza, że wszystkie modele z logo lwa spełniają normy EEV dzięki technologii MAN PURE DIESEL. Od pionowego silnika D08 o mocy 290 KM stosowanego w MAN Lion’s City LE po potężny motor D26 CR o mocy 505 KM, dostępny wyłącznie dla modelu Neoplan Starliner. Czyli MAN Nutzfahrzeuge spełnia normy EEV we wszystkich klasach i to bez stosowania dodatkowych substancji.
Nowością w autokarach Neoplana będzie miejsce pracy kierowcy, które zostało ulepszone pod względem ergonomii, funkcjonalności i wyglądu. M.in. tachograf cyfrowy i panel kontrolny klimatyzacji umieszczono wyżej, w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Nowością jest wprowadzanie MAN Topline Centrum, czyli multimedialnego centrum rozrywki z 6,5-calowym monitorem, który kompletnie integruje radio, DVD oraz nawigację. To pięknie zaprojektowane i w pełni zintegrowane urządzenie jest również położone w zasięgu ręki kierowcy. Ponadto zmiany nastąpiły w elektronice pokładowej. Sercem nowego miejsca pracy kierowcy jest nowy, 32-bitowy DualCore komputer pokładowy.
W Kortrijk po raz pierwszy będzie może zobaczyć także nową kolekcję w zakresie wyposażenia wnętrza na rok 2010. Taka opcja będzie dostępna w BusDesigner, czyli wirtualnym konfiguratorze, gdzie samodzielnie lub z konsultantem sprzedaży można wybrać dostępne elementy wnętrza. Zaletą tego programu są realistyczne zdjęcia wybranych wzorów i materiałów. Ponadto na Busworld 2009 koncern MAN rusza ze swoją nową usługa serwisową –BusTopService MAN. Zdaniem producenta teraz klienci mogą być pewni, że ich autobusy wrócą z serwisu w najkrótszym czasie. Usługa MAN BusTopService początkowo będzie dostępna w sześciu krajach –w Niemczech, Austrii, Hiszpanii, Portugalii, Francji i Wielkiej Brytanii – i zostanie rozszerzona na inne kraje europejskie w najbliższych latach. Może kiedyś będzie dostępna w Polsce…Na dziś to 47 wybranych placówek, które zapewniają kompleksowe usługi dla wszystkich modeli MAN i NEOPLAN z jednoczesną, podniesioną szybkością działania. Klucz do ich sukcesu będzie polegał na zatrudnieniu tutaj wysoko wykwalifikowanych pracowników, wprowadzeniu najnowszych zestawów narzędzi i systemów diagnostycznych oraz szerszych zapasów części zamiennych. Koncepcja przewiduje również stworzenie oddzielnego pasa dla autobusów w ramach serwisu dla wszystkich pojazdów użytkowych.
Dla SOR-a obecność na Busworld w Kortrijk jest obowiązkowa. To jeden z ważniejszych rynków eksportowych dla czeskiego producenta. W ostatnim okresie firma sprzedała tutaj 22 autobusów o długości 9,5 m i 10,5 m. Nie wiemy co dokładnie SOR pokaże w Kortrijk (w 2007 r. był to model C 9,5). Być może zostanie zaprezentowana najnowsza oferta Autoslonu w Nitrze, czyli miejski przegubowy NB 18, lokalny niskowejściowy CN 8,5 plus zupełna premiera –prototyp trzyosiowego autobusu międzymiastowego z obniżoną podłogą –SOR CN 13. Przy okazji informujemy, że niestety nie będzie w Kortrijk produktów drugiego czeskiego producenta –czyli Iveco Czech Republic. To decyzja całego koncernu Irisbus, który w tym roku nie wystawia się na żadnych targach. Mamy nadzieje, że do wystawy AUTOTEC 2010 w Brnie zmienią zdanie…
VDL Bus &Coach –gospodarz belgijskich targów –zaprezentuje w Kortrijk po raz pierwszy model Citea CLE 137-360, czyli trzyosiowy, niskowejściowy autobus miejski / podmiejski. To znak, że rodzina Citea zaczyna się mocno wydłużać…I w 2010 r. oprócz standardowego modelu CLE 120 (2-osie / 12 m), klienci będą mogli zamówić jeszcze trzy nowe warianty długości: CLE 129 (2-osie / 12,9 m), CLE 137 (3 osie / 13,7 m) i CLE 145 (3 osie / 14,5 m). Łącznie w hall 4 koncern pokaże następujące autobusy:
– Synergy SDD 141-460: piętrowy autobus turystyczny o długości 14,1 m, 81 +2 +1;
– Magiq MHD 139-460 Magnum: autobus turystyczny o długości 14 m, 58 +1 +1;
– Jonckheere JSD 122-410: autobus turystyczny o długości 12,2 m, 44 +1 +1;
– Axial ASD 129-365: luksusowy autobus turystyczny o długości 12,9 m, 55 +1 +1 (zbudowany na podwoziu SB 4000 + moduł MX);
– Magiq MHD 139-460 Magnum: autobus turystyczny o długości 14 m, 58 +1 +1;
– Jonckheere JSD 122-410: autobus turystyczny o długości 12,2 m, 44 +1 +1;
– Axial ASD 129-365: luksusowy autobus turystyczny o długości 12,9 m, 55 +1 +1 (zbudowany na podwoziu SB 4000 + moduł MX);
– Futura FHD 127-365: autobus turystyczny o długości 12,7 m, 53 +1 +1;
– Citea CLE 137-360: nowy wariant długości CLE (Low Entry), autobus miejski / podmiejski o długości 13,7 m, 46 +1 miejsc siedzących (w tym 3 składane ) + 73 miejsc stojących;
– Citea CLF 120-310: niskopodłogowy autobus miejski;28 +1 miejsc siedzących, 68 miejsc stojących
– Citea CLE 137-360: nowy wariant długości CLE (Low Entry), autobus miejski / podmiejski o długości 13,7 m, 46 +1 miejsc siedzących (w tym 3 składane ) + 73 miejsc stojących;
– Citea CLF 120-310: niskopodłogowy autobus miejski;28 +1 miejsc siedzących, 68 miejsc stojących
– MidCity MLF 76-110: miejski minibus, zbudowany na podwoziu Volkswagen Crafter;15 +1 miejsc siedzących (w tym 2 składane) oraz 7 stojących. Zamiast 6 miejscu można wstawić 3 wózki inwalidzkie;
– Lexio LLD 130-365: autobus międzymiastowy / kombi o długości 13 metrów, 63 +1 +1 plus 27 miejsc stojących.
– Futura FLI 127-365: autobus międzyasmitowy / kombi – specjalny model w zakresie Futura, nadaje się zarówno na krótko-, jak i długodystansowe wycieczki. Ekonomiczny Allrounder. Pojemność 57 +1.
Na zewnątrz VDL Bus &Coach zaprezentuje:
– Ambasador ALE 120-225: niskopodłogowy autobus miejski z innowacyjną, lekką konstrukcją, 38 +1 miejsc siedzących oraz 42 stojących;
– Futura FLI 127-365: autobus międzyasmitowy / kombi – specjalny model w zakresie Futura, nadaje się zarówno na krótko-, jak i długodystansowe wycieczki. Ekonomiczny Allrounder. Pojemność 57 +1.
Na zewnątrz VDL Bus &Coach zaprezentuje:
– Ambasador ALE 120-225: niskopodłogowy autobus miejski z innowacyjną, lekką konstrukcją, 38 +1 miejsc siedzących oraz 42 stojących;
– Citea CLF 120-310: niskopodłogowy autobus miejski, jeden z 518 egzemplarzy zamówionych przez RTA Dubaj
– MidCity MLF 69-130: miejski minibus zbudowany na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter, 11 miejsc siedzących, 3 siedzenia składane, 1 miejsce dla wózków inwalidzkich i 8 miejsc stojących.
– MidEuro MLD 73-160: turystyczny minibus na podwoziu Mercedes-Benz Sprinter z luksusowym wnętrzem i pojemnością 16 +1.
– MidEuro MLD 77-160: wersja rozszerzona, skonfigurowany jako autobus szkolny, pojemność 22 +1;
– Jonckheere JSD 140-460: jako autokar dla VIP-ów, wyposażony we wszystkie dostępne udogodnienia.
– MidEuro MLD 77-160: wersja rozszerzona, skonfigurowany jako autobus szkolny, pojemność 22 +1;
– Jonckheere JSD 140-460: jako autokar dla VIP-ów, wyposażony we wszystkie dostępne udogodnienia.
– Phileas: można go porównać do tramwaju na oponach jeżdżącego po wirtualnych szynach. Pojazd wyposażony jest równoległym napęd hybrydowy.
Głównym mottem Volvo Buses na targach Busworld 2009 będzie niskie zużycie paliwa. Dlatego jednym z filarów ekspozycji będzie nowy 13-litrowy silnik, który pojawił się w autobusach turystycznych Volvo wraz z normą Euro V. Teraz w modelach Volvo 9700 i Volvo 9900 zamiast obecnych 12-litrowych jednostek stosuje się nowy 13-litrowy silnik, który zostanie po raz pierwszy publicznie pokazany na Busworld. Zdaniem producenta jego zużycie paliwa jest o 5 proc. mniejszy niż przy do tej pory stosowanych motorach. Zwiedzający będą mogli także przejechać się hybrydowym autobusem Volvo 7700H, który wkrótce wejdzie do seryjnej produkcji. Aktualnie jest on testowany przez MPK Wrocław. Podsumowując na belgijskim stoisku Volvo zobaczymy: autokary Volvo 9900 Prestige i Volvo 9700 Premium oraz miejska hybrydę –Volvo 7700 Hybrid. Na zewnątrz do testów będzie dostępny Volvo 9700 z nowym 13-litrowym silnikiem i skrzynią I-shift oraz Volvo 7700 Hybrid.