Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Co słychać w przetargu na elektryki dla Zakopanego? Analiza SWZ

infobus
19.01.2022 12:00

Zakopane będzie miało pierwsze autobusy elektryczne. O ogłoszeniu przetargu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.

Trzy nowe elektryki mają pojawić się w stolicy Tatr w ciągu 365 dni od podpisania umowy. Jakie będą to konstrukcje? Postaramy się odpowiedzieć poniżej.

KRYTERIA OCENY OFERT

Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów:

  • ceny – 60 pkt,
  • gwarancja całopojazdowa bez limitu kilometrów – 108 miesięcy – 8 pkt,
  • gwarancja na ładowarki – 108 miesięcy – 8 pkt,
  • gwarancja na baterie trakcyjne – 120 miesięcy – 8 pkt,
  • pojemność nominalna akumulatorów trakcyjnych ponad 400 kWh – 16 pkt.

Trzy autobusy solowe mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Silnik lub silniki mają być elektryczną jednostką napędową o mocy odpowiadającej potrzebom napędu autobusu elektrycznego, wynikającej z przewidywanej dynamiki jazdy i dostosowanej do górskiej topografii. Jeden silnik centralny powinien mieć moc nie mniejszą niż 160 kW, a w przypadku dwóch silników przy piastach kół – moc ma być nie mniejsza niż 110 kW każdy. Energia elektryczna ma być gromadzona w bateriach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Wymagana pojemność użyteczna magazynów energii elektrycznej to minimum 230 kWh, pozwalająca na przejechanie minimum 230 km na pełnym naładowaniu, niezależnie od warunków atmosferycznych. Ładowanie akumulatorów magazynu energii musi być realizowane dwojako: przewodowo, zewnętrzną ładowarką typu „plug-in” oraz systemem pantografowym, gdzie ładowanie może odbywać się wyłącznie po zatrzymaniu autobusu.

Kabina kierowcy będzie wydzielona, typu zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w półkę lub stolik do przyjmowania monet. Istotnym wymogiem zamawiającego jest  szyba przednia dzielona w układzie pionowym wzdłuż osi autobusu.

Wewnątrz elektryków znajdą się tablice wyświetlające numer linii, kierunek jazdy oraz przystanki na trasie przejazdu (dwurzędowa). Ponadto, informacja pasażerska znajdzie się na wyświetlaczach LCD o przekątnej ekranu minimum 23 cali- dająca możliwość wyświetlania danych o trasie.

KTO MA SZANSE?

Gdyby patrzeć wyłącznie na kryteria oceny ofert, to można by się spodziewać debiutu eCitaro, ze względu na premię dużych baterii. Tak jednak nie będzie z uwagi na sztywny zapis SIWZ dotyczący szyby przedniej dzielonej w pionie. Wymóg ten znacząco ogranicza grono potencjalnych wykonawców. Kto w tej sytuacji złoży ofertę? Dowiemy się w dniu 4 lutego.