Co się zmieniło w elektrycznym SIWZ Opola? Sprawdzamy!

infobus
01.02.2021 07:00

Opole po raz drugi próbuje znaleźć dostawcę 5 nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z dostawą i montażem infrastruktury ładowania, w ramach projektu „Elektromobilne Opole”.

Przy pierwszym podejściu miasto otrzymało jedną ofertę – od Solarisa, która jednak przekraczała możliwości finansowe zamawiającego. Stąd drugie podejście. Termin wykonania zamówienia to maksymalnie 350 dni od podpisania umowy (nie zmienił się w stosunku do poprzedniego SIWZ). O warunkach formalnych aktualnego zamówienia pisaliśmy TUTAJ

Przyszedł czas na analizę pozostałych wymogów SIWZ.

Kryteria oceny ofert

Kryteria oceny ofert nie zmieniły się i w dalszym ciągu są to: cena (60%), warunki techniczno-eksploatacyjnych (35%), warunki gwarancji (5%).

Wśród kryteriów technicznych zauważyć można pewne zmiany, jak i sposób liczenia punktów. Obecnie Opole najbardziej punktuje następujące rozwiązania:

  • szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium niewymagające zabezpieczenia antykorozyjnego lub ze stali lub żeliwa o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) – 2 pkt,
  • materiał oraz sposób  zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia - blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub aluminium, blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym lub tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem szklanym lub tworzywa sztucznego niewzmacnianego włóknem szklanym charakteryzującego się bardzo wysoką odpornością na uderzenia oraz warunki atmosferyczne, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 2 pkt,
  • silnik pojedynczy centralny – 2 pkt,
  • autobus wyposażony w szybę czołową, dzieloną składającą się z trzech części – 2 pkt,
  • zawieszenie - oś sztywna – 2 pkt,
  • zużycie energii elektrycznej niższe lub równe 0,85 kWh/km – 8 pkt,
  • co najmniej 10 miejsc siedzących dostępnych z niskiego poziomu podłogi – 2 pkt,
  • 8 uchylnych okien bocznych – 1 pkt,
  • pojemność magazynów energii powyżej 235 kWh do 265 kWh – 9 pkt,
  • dwa gniazda służące do ładowania baterii trakcyjnych – 2 pkt,
  • środek gaśniczy (w systemie redukcji palności magazynu energii) o cechach ekologicznie czystego środowiska gaśniczego – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części                    w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 1 pkt.

W przypadku warunków gwarancji, zamawiający najbardziej premiuje udzielenie gwarancji całopojazdowej w okresie 60 miesięcy i dłużej.

Specyfikacja techniczna

Pięć autobusów elektrycznych ma mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a wysokość max. 3,4 m. Autobusy mają przewieźć minimum 80 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących. Wejście na pokład odbywać się będzie poprzez 3 pary drzwi w układzie o szerokości 1200 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia.

Zamawiający wymaga, aby silnik lub silniki elektryczne posiadały moc zapewniającą trakcję autobusu, podobną do autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy z silnikiem Diesla o mocy nie mniejszej niż 160 kW. Jeżeli autobus wyposażony będzie w dwa silniki elektryczne umieszczone w piastach mostu napędowego lub w moście napędowym, wymagana przez zamawiającego moc minimalna dotyczy sumy mocy tych silników. Elektryki będą posiadając funkcję odzyskiwania energii podczas hamowania. Silnik ma umożliwiać ciągłą pracę w skrajnie niekorzystnych warunkach eksploatacji miejskiej. Z kolei w przypadku baterii, miasto wymaga zastosowania akumulatorów High Power typu LTO lub równoważnych NMC pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 52 km na jednym cyklu ładowania, umożliwiających ładowanie prądem o mocy 300 kW. Pojemność baterii ma być nie mniejsza niż 180 kWh. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: przewodowo - zewnętrzną ładowarką Plug-in, dlatego też autobus musi być wyposażony w 2 przyłącza oraz instalacje do podłączenia zewnętrznej ładowarki Plug, umożliwiające ładowania z mocą 120 kW – a także systemem pantografowym za pomocą odwróconego pantografu.

Zamawiający ma również określone wymagania względem stanowiska pracy kierowcy. Kabina kierowcy ma być zabudowana, wydzielona z oszklonymi drzwiami (oszklenie kabiny musi być pełne, zabudowane wysoko w okolice sufitu) oraz wbudowanym okienkiem do sprzedaży biletów. Ma być wyposażona w takie udogodnienia jak radio czy lodówkę. Zarówno kabina kierowcy jak i przestrzeń pasażerska mają być klimatyzowane.

System informacji pasażerskiej mają stanowić trzy tablice zewnętrzne i jedna wewnętrzna. Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze bursztynowym. Tablica wewnętrzna ma być oparta na monitorze LCD w celu prezentacji realizowanego przebiegu trasy oraz ewentualnych treści reklamowych.

Znowu Solaris?

Zmiany w kryteriach oceny ofert są na tyle nieistotne, że układ sił w kolejnym rozdaniu nie powinien się zmienić. Pewniakiem jest zatem Solaris. Czy tym razem inny producent wykorzysta swoją szansę i zagrozi Solarisowi?

Prawdopodobnie nie, a jak będzie faktycznie dowiemy się w dniu 16 lutego, na kiedy wyznaczono nowy termin otwarcia ofert.