Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Co kupi TRANSLUB Luboń? Sprawdzamy SIWZ

infobus
09.11.2017 09:34

26 października Przedsiębiorstwo Transportowe Translub Sp. z o.o.ogłosiło dwuczęściowy przetarg na dostawę 5 nowych autobusówklasy MAXI. Pierwsza część dotyczy 3 autobusów hybrydowych, drugazaś 2 autobusów zasilanych ON. Zakup autobusów będziedofinansowany w ramach środków z Unii Europejskiej. Wykonaniezamówienia z pierwszej części przetargu ma nastąpić do 360 dniod podpisania umowy, a z drugiej – do 240 dni.

Jakiewymagania przewidział przewoźnik dla producentów? Wejdźmy wszczegóły zapisów SIWZ

Warunkiformalne

Hybrydy
Każdypotencjalny wykonawca, który chciałby złożyć ofertę w przetarguna autobusy hybrydowe musi wykazać się minimum jedną dostawą, wciągu 3 ostatnich lat przed upływem terminu składania ofert, ajeżeli okres działalności jest krótszy – to w całym okresie, conajmniej 2 sztuk nowych autobusów klasy MAXI hybrydowych. Wymaganejest również posiadanie środków finansowych lub zdolnościkredytowej w wysokości 1.500.000 PLN. Konieczne jest takżewniesienie wadium w wysokości 40.000 PLN.

Diesle
Dlatej części przetargu zamawiający wymaga od wykonawców wykazaniadostawy, w ciągu 3 ostatnich lat przed upływem terminu składaniaofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy – to w całymokresie, obejmującej co najmniej 1 autobusu o napędzie spalinowymklasy MAXI . Obligiem jest również posiadanie środków finansowychlub zdolności kredytowej w wysokości 600.000 PLN oraz wniesieniewadium w kwocie 90.000 PLN.

Wymaganiadotyczące doświadczenia i zdolności finansowej to czystaformalność dla każdego producenta.

Wybórnajkorzystniejszej oferty
W obuczęściach przetargu zamawiający oceni oferty w oparciu onastępujące kryteria: cenę (60%), warunkitechniczno-eksploatacyjne (30%), gwarancję (5%), termin dostaw (5%).

Jak tozwykle bywa, najistotniejszym kryterium pozacenowym są warunkitechniczno-eksploatacyjne autobusów. Jakie preferencje ma w tymzakresie zamawiający? Sprawdźmy jak prezentują się one dla hybryd:

  • szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję –nierdzewnej wg PN-EN 10.088 – 4 pkt (Solaris);
  • zbiornik paliwa wykonany z tworzywa sztucznego – 4 pkt;
  • trzyczęściowa szyba czołowa składająca się z części górnej,części dolnej lewej i prawej podzielonych w osi pojazdu – 5 pkt(MAN/Solaris);
  • wyprowadzenie rury wydechowej na dach – 4 pkt (Solaris/Volvo);
  • zawieszenie osi przedniej zależne – 4 pkt (Solaris/MAN/Volvo);
  • conajmniej 30 miejsc siedzących – 3 pkt;
  • silnik diesla pionowy w zabudowie wieżowej – 2 pkt(Solaris/MAN/Volvo);
  • szeregowy napęd hybrydowy – 2 pkt (Solaris/MAN);
  • autobusy wyposażone w superkondensatory – 2 pkt (Solaris?);

Napełną liczbę punktów może liczyć Solaris. Konkurencja traci dolidera na tyle znacząco, że musiałaby zaoferować promocyjne ceny.

Czypodobnie jest przy punktowaniu zamówienia dotyczącego autobusówspalinowych? Na wstępie przeanalizujmy jakie w tym przypadkurozwiązania preferuje przewoźnik:

  • szkielet nadwozia i podwozia wykonany ze stali odpornej na korozję –nierdzewnej wg PN-EN 10.088 – 4 pkt (Solaris);
  • zbiornik paliwa wykonany z tworzywa sztucznego – 5 pkt;
  • trzyczęściowa szyba czołowa składająca się z części górnej,części dolnej lewej i prawej podzielonych w osi pojazdu – 5 pkt(MAN/Solaris/Ursus/Autosan);
  • wyprowadzenie rury wydechowej na dach – 5 pkt(Solaris/Ursus/Autosan);
  • zawieszenie osi przedniej zależne – 4 pkt(Solaris/MAN/Autosan/Ursus?);
  • conajmniej 30 miejsc siedzących – 3 pkt;
  • silnik diesla pionowy w zabudowie wieżowej – 2 pkt(Solaris/MAN/Autosan/Ursus/Mercedes);
  • możliwość jednoczesnej regulacji wysokości i nachylenia kolumnykierowniczej wraz z kokpitem – 2 pkt.

Zatemtutaj podobnie Solaris wydaje się być pewniakiem co do warunkówtechnicznych. Zagadką pozostaje Autosan i Ursus. Wydaje się, żenawet w przypadku nieotrzymania maksymalnej liczby punktów w tymkryterium, mogą oni powalczyć ceną.

Specyfikacjatechniczna
Wszystkieautobusy mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, szerokość do2,55 m, wysokość max. 3,4 m oraz niską podłogę na całejdługości bez stopni poprzecznych. Wysokość podłogi ma mieścićsię w przedziale od 320 do 460 mm. Będzie możliwe jej obniżenieza pomocą funkcji przyklęku. W autobusach spalinowych silnikpionowy o pojemności skokowej od 9 do 11 dm3 oraz mocyminimum 180 kW z momentem obrotowym co najmniej 1000 Nm musi spełniaćnormę spalania EURO 6. Z kolei w hybrydach silnik spalinowy ma byćpionowy i musi spełniać następujące wymagania: pojemność niemniej niż 4,5 dm3, moc minimum 145 kW, moment obrotowy conajmniej 700 Nm. We wszystkich pojazdach komora silnika powinna byćwyposażona w system automatycznego wykrywania i gaszenia pożaru.Wymiana pasażerów będzie odbywała się poprzez 3 pary drzwiotwierane do wewnątrz, w układzie 2-2-2 o szerokości minimalnej1200 mm. Dla kierowcy przewiedziano kabinę typu półzamkniętego,wyposażoną w: fotel z zawieszeniem pneumatycznym, amortyzowany, zzagłówkiem i lewym podłokietnikiem, a ponadto w: schowek na klucz,miotłę, haczyk na ubranie, podstawkę pod rozkład jazdy z lampką– format A5 lub klips oraz zamykaną kasetkę na bilety ipieniądze. Wentylacja przestrzeni pasażerskiej będzie zapewnionaprzez 3 okna przesuwne po każdej stronie pojazdu, a także dwieklapy sterowane przez kierowcę oraz klimatyzację całego pojazdu.Przewoźnik chce, aby 6 tablic zewnętrznych (przednia z numeremlinii i kierunkiem jazdy, przednia z numerem brygady, boczna znumerem linii i kierunkiem jazdy, boczna z numerem linii, boczna postronie kierowcy z numerem linii, tylna z numerem linii) byłodiodowych w kolorze bursztynowym. Z kolei tablicę wewnętrznąstanowić będzie panel LCD o przekątnej 38'', zamontowany naboku pojazdu oraz tablica typu LED w kolorze czerwonym, przymocowanado sufitu. Wspomnieć należy, iż autobusy będą wyposażone wsystem zliczania pasażerów.

Naszetypy
Hybrydowaczęść przetargu prawdopodobnie przypadnie Solarisowi, o ile tenoczywiście będzie zainteresowany tym zamówieniem. Więcejwątpliwości pojawia się przy dostawie autobusów spalinowych. Zracji tego, iż jest to małe zamówienie, może ono przyciągnąćtakich producentów jak Autosan czy Ursus. I choćby z tego powodudzień 29 listopada (otwarcie ofert) zapowiada się ciekawie.