Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Co kupi MZK Jelenia Góra? Czytamy [SIWZ]

infobus
01.12.2017 15:44

Miejski Zakład Komunikacyjny w Jeleniej Górze dokładnie 2miesiące po poprzednim przetargu ogłosił kolejny, ale tylko na dostawę 2autobusów klasy MEGA. Jest to powtórka drugiej części poprzedniego zamówienia,gdzie nie została złożona żadna oferta.  Czy wymagania postawione przezzamawiającego zostały zmodyfikowane względem tych z wcześniejszego przetargu?Sprawdźmy co kryje treść SIWZ.

O warunkach formalnych (zdolności finansowej idoświadczeniu) pisaliśmy TUTAJ

Zauważyć należy, iż nie są one wygórowane i nie będą stanowićprzeszkody w ewentualnym złożeniu oferty. Z kolei termin wykonania zamówieniawynosi 240 dni od dnia zawarcia umowy (tyle samo co poprzednio).

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wyróżnił 3 kryteria oceny ofert: cenę – waga60%, gwarancję – waga 6%, parametrytechniczne – waga 34%. Są one tożsame z kryteriami przetargu sprzed 2 miesięcy.

Z uwagi na to, że oczywiście kryteria techniczne mająnajistotniejsze znaczenia poza ceną, sprawdzamy jakie rozwiązania premiujezamawiający:

  • belka sztywna – 15 pkt, wcześniej 10 pkt; (MAN/Solaris);

  • system centralnego smarowania podwozia – 15 pkt, wcześniej10 pkt;

  • przebiegi międzyobsługowe 45 tys. km – 10 pkt, wcześniej 5pkt;

  • powyżej 18 miejsc z poziomu niskiej podłogi – 5 pkt;

  • szyba przednia składająca się z 3 części – 10 pkt –(MAN/Solaris);

  • skrzynia biegów automatyczna minimum 4 biegową zezintegrowanym retarderem – 15 pkt;

  • liczba otwieranych okien większa niż 13 – 15 pkt,wcześniej 10 pkt;

  • unifikacja producenta autobusów i silnika – 15 pkt – (MAN/Mercedes-Benz).

Zamawiający w stosunku do poprzedniego przetargu zrezygnowałzatem z 2 kryteriów – unifikacji silnika autobusu z eksploatowanymi przez MZKoraz z rodzaju paliwa dopuszczonego przez producenta silnika. Taki układkryteriów technicznych właściwie nie zmienia sytuacji wykonawców w jakiej bylioni 2 miesiące temu.

Specyfikacja techniczna

Wszystkie zamawiane autobusy muszą być nowe, nieużywane doprezentacji lub podobnych celów. Zamawiający nie dopuszcza autobusówprototypowych i przedseryjnych. Ich nadwozia nie mogą być krótsze niż 17,9 m idłuższe niż 18,75 m. Dopuszczalna szerokość to nie mniej niż 2,5 m, a wysokośćmaksymalna to 3,3 m. Zamawiający wymaga, aby wysokość wejść z poziomu jezdninie była większa niż 320 mm. Jest to zapis identyczny jak w poprzednimprzetargu. Zauważyć należy, iż na wniosek jednego z wykonawców został on wówczaszmieniony na wymóg maximum 340 mm. Funkcja przyklęku ma obniżyć prawą stronęautobusu o ok. 60 mm. W pojazdach przewidziano 4 pary drzwi w układzie 2-2-2-2otwierane do wewnątrz. Każdy autobus musi być przystosowany do przewiezieniaminimum 143 pasażerów (wcześniej 155), w tym 38-45 na miejscach siedzących. Conajmniej 12 z siedzeń winno być dostępne z poziomu niskiej podłogi. Zamawiającyprzewidział pojemność silnika od 10 do 12 dm3 o mocy minimum 240 kW (wcześniej250 kW), z obowiązkiem spełnienia normy EURO 6.

Komora silnika musi być wyposażona w system gaśniczy. Przestrzeńpasażerska powinna być klimatyzowana. Wentylacja ma być zapewniona przez oknauchylne lub przesuwne – minimum 10 sztuk oraz co najmniej 3 szyberdachy.Stanowisko kierowcy będzie oddzielone od przedziału pasażerskiego. Ma to byćpełna, zabudowana kabina, przeszklona, typu zamkniętego. Wewnątrz kabiny będzieznajdował się fotel obrotowy, zawieszony pneumatycznie, z pełną regulacjąbezstopniową, w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, wyposażony wskładane i regulowane podłokietniki. Ponadto, kierowcy będą mieli do dyspozycjirównież 1 wieszak na odzież wierzchnią, schowki na teczkę i dokumenty, lodówkęelektryczną – 24 V, o pojemności od 3-10 l, mikrofon z instalacją nagłaśniającą,umożliwiającą przekazywanie informacji pasażerom, uchwyt (podstawka)umożliwiający bezpieczne postawienie typowej szklanki (kubka) lub butelki znapojem o pojemności 0,5 l, uchwyt z podświetleniem do mocowania rozkładu jazdyformatu A4, radio z CD, gniazdo zapalniczki.

Z kolei siedzenia dla pasażerówmuszą być odporne na ścieranie i zabrudzenia. Szkielet foteli winien byćwykonany z tworzywa sztucznego. Siedzenia będą tapicerowane, przy czymzamawiający chce, aby wykonawca dostarczyłjeden komplet zapasowych wkładek na jedno siedzenie dla każdegoautobusu. Siedzenia muszą być odporne na ścieranie i zabrudzenia w kolorystyceuzgodnionej z zamawiającym. W trakcie podróży będzie można naładować telefonczy tablet przez gniazda USB. System informacji pasażerskiej obejmuje tabliceLED wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, 2 monitory LCD obrazujące przebieg trasy idodatkowo 1 monitor LCD w celu emisji dowolnych komunikatów. Nie zabraknie teżgłosowego zapowiadania przystanków. Dodatkowo MZK wymaga wyposażenia pojazdów wmonitoring i system rejestracji potoków pasażerskich.

Kto ma szanse?

Poza kosmetycznymi zmianami treści SIWZ, wszystkie zapisy sązbieżne ze specyfikacją poprzedniego przetargu. Można przypuszczać, że zapis wpostaci wymogu wysokości podłogi w wejściach do 320 mm – zostanie zmienionyprzez MZK, tak jak miało to miejsce w poprzednim zamówieniu.

Faworytem zatempozostaje niezmiennie MAN, który w kryteriach technicznych nadal może liczyć nakomplet punktów. Tuż za nim plasuje się Mercedes-Benz, a na trzecim miejscujest Solaris.

Z racji tego, iż w ubiegłym przetargu MZK nie otrzymało ofert naprzeguby, wydaje się, że chociaż jedna oferta zadowoli zamawiającego. Czybędzie to akurat MAN? A może jego nieobecność wykorzysta tym razem Solaris?Tego dowiemy się na otwarciu ofert, które zaplanowano na dzień 3 stycznia 2018roku.