Co kto kupił?

infobus
05.03.2008 11:30

Irsibus do Jarocina, Autosan do krakowskiego LOK-u, Solaris do Lublina i Ostrowa Wielkopolskiego, wreszcie Volvo do poznańskiego PKS-u. To wybrane zakupy polskich przewoźników na przestrzeni ostatniego miesiąca. Szczegóły prezentujemy poniżej.

Pierwsze niskowejściowe Crossway w Polsce

Irisbusy Crossway LEIrisbusy Crossway LE

Z lekkim opóźnieniem dotarły do Jarocina dwa długo oczekiwane Irisbusy Crossway LE. Jest to tym bardziej szczególna chwila że są to dwa pierwsze takie autobusy zakupione przez polskiego przewoźnika które jednocześnie są pierwszymi niskowejściowymi autobusami tej klasy w Jarocinie. Ich nabywcą zostały Jarocińskie Linie Autobusowe, które wyłoniły dostawcę autobusów jeszcze w ubiegłym roku. Autobusy posiadają dwoje dwuskrzydłowych drzwi otwieranych na zewnątrz zlokalizowanych bezpośrednio na niskiej podłodze. We wnętrzu może podróżować do 104 pasażerów w tym 29 na miejscach siedzących. Sprawną informację pasażerską zapewniają diodowe tablice kierunkowe które wraz z kasownikami dostarczył R&G Mielec. Nowe autobusy spełniają najsurowsze normy emisji spalin na poziomie EURO 4 jakie obecnie obowiązują w naszym kraju, dzięki zamontowaniu silników IVECO o mocy 264 KM. Ciekawostką jest zastosowanie mechanicznych 6-biegowych skrzyń rzadko spotykanych w autobusach miejskich niskowejściowych. Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają uchylne okna boczne w przestrzeni pasażerskiej oraz dwa szyberdachy. Od kilku lat JLA jest stałym klientem słupskiego przedstawiciela koncerny Irisbus. W poprzednich latach zakupiono m.in. kilka sztuk miejskich Kapen Uranino, Thesi Intercity, oraz jednego międzymiastowego Midi Ridera.

Nowy nabytek w LOK Kraków

Autosan A1010T Lider 3

Centrum Szkolenia Kierowców Ligi Obrony Kraju w Krakowie zakupiło w ostatnich dniach nowy autobus do nauki jazdy na kategorię D.

Wybór padł na autobus produkowany przez Sanocką Fabrykę Autobusów Autosan A1010T Lider 3. Autobus jest wykonany w wersji międzymiastowej. Posiada regulowane fotele pasażerskie oraz otwierane okna boczne. Do napędu posłużył 300-konny silnik Cummins zestawiony z 6-biegową skrzynią ZF.

W ostatnim czasie na zakup podobnego autobusu zdecydował się Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Radomiu. Od pewnego czasu egzaminy na kategorię D wykonywane 10-metrowymi Autosaniami A1010T przeprowadza również WORD Katowice, MORD Tarnów i WORD Kielce.

Solaris wygrywa w Lublinie i Ostrowie Wielkopolskim

Solaris dla MZK Ostrów Wielkopolski

W ostatnich dniach firma Solaris Bus &Coach S.A. wygrała kolejne dwa przetargi na dostawy autobusów miejskich do polskich miast. Pierwszym z nich został Lublin który jeszcze w tym roku zakupi 20 sztuk 12-metrowych autobusów miejskich. Drugim miastem które powiększy swój tabor o kolejne dwa autobusy z Bolechowa będzie Ostrów Wielkopolski. Do obu przewoźników zostaną dostarczone modele Urbino 12 wyposażone w 183-konne silniki DAF spełniające normę czystości spalin EURO 4 oraz automatyczne skrzynie biegów VOITH Diva.

Zasadniczą różnicą pomiędzy tymi autobusami będzie montaż klimatyzatorów stanowiska pracy kierowcy w Urbino dla MPK Lublin, natomiast w Ostrowie Wielkopolskim klimatyzowane będą całe autobusy. Takie rozwiązanie zostało zastosowane po raz pierwszy w dwóch ostatnio zakupionych Solariach i ma być stosowane również przy następnych zakupach. MZK Ostrów Wielkopolski zakupi w tym roku również jeden autobus do przewozów szkolnych. Zgodnie z rozstrzygniętym przetargiem jego dostawcą zostanie firma Polskie Autobusy, która dostarczy klimatyzowanego Autosana. Warto dodać że będzie to już drugi autobus szkolny eksploatowany przez MZK.

Nowe zakupy w PKS Poznań

Autosan dla PKS Poznań

Po ubiegłorocznym zakupie siedmiu międzymiastowych Autosanów A1010T oraz dwóch turystycznych autokarów Volvo 9700 w bieżącym roku PKS Poznań zdecydował się na odświeżenie taboru w zakresie standardowych autobusów międzymiastowych o długości 12-metrów. Pierwszym z trzech do tej pory odebranych autobusów był Autosan A1012T Lider. Został wyposażony w 300-konny silnik Cummins zestawiony z 6-biegową mechaniczną skrzynią ZF. W klimatyzowanym Autosanie może podróżować 47 osób na miejscach siedzących oraz 25 na miejscach stojących. Do dyspozycji jest również zestaw DVD który może być wykorzystywany podczas wynajmów. Coraz częściej spotykanym rozwiązaniem jest fabryczny montaż elektronicznej tablicy kierunkowej które również i w tym przypadku zostało zastosowane.

Kolejne dwa zakupione międzymiastowe autobusy to produkowane w Czechach Irisbusy Crossway 12M. Podobnie jak Autosan otrzymały one klimatyzację całopojazdową i elektroniczne tablice kierunkowe. W autobusach zamontowane zostały również 300-konne silniki jednak tym razem wyprodukowane przez IVECO oraz mechaniczne 6-biegowe skrzynie ZF. Tym samym poznański PKS dołączył obok PKS Bytów, Żary, Nowa Sól i Gorzów Wielkopolski do grona przewoźników eksploatujących międzymiastowe Crosswaye.