Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

CNG potrzebuje wsparcia

infobus
21.12.2009 13:30

W Polsce jest tylko 31 stacji CNG. Nie zraża to tych, którzy wierzą w rozwój tego sektora. Ich zdaniem rozwój rynku CNG w naszym kraju powinny wspierać zarówno władze centralne, jak i lokalne samorządy –podaje dziś „Puls Biznesu”. Choć ekologiczny i tani, popularność zdobył dość niedawno. Do sprężonego gazu ziemnego przekonuje się jednak coraz więcej odbiorców. Autobusy napędzane sprężonym gazem ziemnym CNG jeżdżą po Paryżu, Madrycie, Berlinie i Moskwie. Poza Europą, światowymi liderami w liczbie samochodów zasilanych tym paliwem są Argentyna, Brazylia i przede wszystkim Pakistan, gdzie jeździ 2 mln takich aut. Polsce wciąż jednak stanowią d w rozwoju tego segmentu jest niemało, potrzebne są zachęty i wsparcie. Obecnie zajmuje się tym wyłącznie Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo. W rozwoju rynku CNG mogłyby pomóc nowe regulacje prawne, a te może ustanowić tylko rząd. Wbrew pozorom na ich wprowadzenie nie ma zbyt dużo czasu. Dziennik biznesowy pisze, że nie należy zwlekać z rozwojem rynku CNG w Polsce, bo za parę lat możemy żałować, że nie wykorzystaliśmy szansy, jaką on stwarza. Według Ryszarda Michałowskiego pełnomocnika ds. projektów energetycznych PGNiG, aktywność w tym względzie powinien wykazać przede wszystkim rząd poprzez wprowadzenie odpowiednich regulacji prawnych. Zdaniem ekspertów, wprowadzenie dopłat i ulg podatkowych dla podmiotów, które zbudują stacje CNG, ożywiłoby ten sektor rynku paliw w Polsce. Kolejnym krokiem może być wprowadzenie podatku ekologicznego i zastosowanie bezpośrednich dopłat przy zakupie fabrycznych pojazdów zasilanych CNG, a także zwrot części zainwestowanej kwoty przy adaptacji pojazdu do zasilania tym paliwem. Na rozwój sektora CNG wpłynie również wysokość stawki akcyzy na ten rodzaj paliwa. Zdaniem Jana Sasa, eksperta Akademii Górniczo-Hutniczej z Krakowa, rząd powinien również dążyć do tego, aby w ciągu najbliższych 8-10 lat była ona zerowa, zarówno na paliwo CNG, jak i LPG. A po upływie tego terminu jej poziom powinien być z kolei dokładnie określony w kolejnych latach. Na ożywienie sektora CNG w Polsce wpłynie również wdrożenie w przyszłości dyrektywy unijnej 2009/33/WE, którą uchwalono w kwietniu tego roku. Jej celem jest zmniejszenie emisji dwutlenku węgla poprzez promowanie użytkowania pojazdów zasilanych CNG m.in. przez instytucje publiczne.