Citea i Ambassador w grze
infobus
14.04.2010 08:36
Citea i Ambassador w grze
Holenderski koncern VDL podpisał na początku roku bardzo ważne kontrakty, które m.in. ukazują sensowność utrzymywania w ofercie dwóch podobnych modeli: Ambassador i Citea.
Najważniejszy kontrakt dla VDL Bus &Coach został podpisany z belgijską firmą TEC. To kontynuacja współpracy po zamówieniu z 2008 r., kiedy przewoźnik zakupił 125 szt. modelu Transit. Teraz przyszedł czas na najnowszy produkt firmy, czyli niskopodłogowy model Citea CLF 120-310 o długości 12 m. Pojazdy zostaną wyposażone w silniki DAF Euro 5 / EEV. Pierwszych 28 szt. ma być dostarczonych jeszcze w 2010 r.;kolejne 123 szt. w 2011 r.;i ostatnia partia, 66 szt. ma dotrzeć do przewoźnika w 2012 r. roku. Modele Citea dla TEC wyposażone są w trzy podwójne drzwi wejściowe oraz 26 miejsc siedzących i 72 miejsca stojące. TEC planuje eksploatować niskopodłogowe autobusy VDL w miastach: Charleroi, Namur, Luksemburg, Liège, Verviers i Hainaut. Podsumowując: kontrakt TEC to drugi –po zamówieniu RTA z Dubaju na 518 szt. –ważny krok w kierunku rozwoju sprzedaży modelu Citea, który przypomnijmy zadebiutował na europejskim rynku w 2008 r. O hybrydowej wersji Citea pisaliśmy ostatnio tutaj.
TWE lub 'Transport En Commun’ (TC) to holding pięciu przedsiębiorstwa transportu publicznego, które działają na terenie Walonii w Belgii: TEC Brabant Wallon, TEC Charleroi, TEC Hainaut, Liège, Verviers TEC TEC i Namur-Luxembourg. Grupą zarządza spółka SociétéRégionale Wallonne du Transport (SRWT), która jest odpowiedzialna za strategię i zarządzanie sprzedażą.
Ambassador w grze
Po zeszłorocznym dużym kontrakcie na 355 szt. modelu Ambassador dla holdingu transportowego Conexxion (łącznie przewoźnik ma ich 1000 szt. w swoim taborze) wydawało się, że słuch o tym autobusie zaginął. Nic bardziej mylnego. W tym roku holenderski koncern transportowy Syntus podpisał z VDL umowę na dostawę 106 pojazdów tego typu. Wszystkie zamówione autobusy będą występować w wersji niskowejściowej ALE 120 o długości 12 m z silnikami DAF Euro 5/EEV. Podpisana umowa to efekt dobrych doświadczeń z pierwszej, zeszłorocznej dostawy, kiedy Syntus zakupił 26 „ambasadorów”Tegoroczne zmówienie na 106 pojazdów ma być zrealizowane do sierpnia 2010 r. Co ciekawe pojazdy mają być wykorzystywane zarówno w ruchu stricte miejskim (obsługa Zwolle i Deventer), a także w ruchu regionalnym na obszarze Midden-Overijssel (część holenderskiej prowincji Overijssel). Dlatego Syntus zamówił 52 autobusy w wersji miejskiej o pojemności 32 miejsc siedzących w układzie 2+1 + 2 miejsca składane + 46 miejsca stojące oraz 54 pojazdy w wersji podmiejskiej o pojemności 35 miejsc siedzących w układzie 2+2 + 2 miejsca składane + 43 miejsca stojące. Dodatkowe, „regionalne”wyposażenie to składane stoliki i gniazdka prądem – m.in. do podłączenia laptopów lub ładowania komórek. Kierowca może włączyć lub wyłączyć prąd w zależności od potrzeb. To unikalna opcja w skali europejskiego transportu miejskiego.
Łącznie w Holandii jeździ już około 2100 egzemplarzy VDL Ambassador. Model został wprowadzony rynek w 2001 r., a jego najważniejszą zaletą jest lekka konstrukcja, co m.in. przekłada się na niskie zużycie paliwa. Niestety ta lekka zabudowa wyklucza go z eksploatacji w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej, dla którego dedykowany jest model Citea. Jak pokazują ostatnie duże kontrakty opcja utrzymywania w ofercie dwóch mimo wszystko podobnych konstrukcji się sprawdza.
Na zakończenie dodajmy, że koncern transportowy Syntus BV wykonuje przewozy autobusowe, jak i kolejowe we wschodniej części Holandii. Ponadto od 2010 r. spółka będzie obsługiwać linie autobusowe w Midden-Overijssel, a także w Veluwe (region w holenderskiej prowincji Gelderland). Syntus ma ambicje objąć swoim zasięgiem cały transport publiczny w Holandii. Syntus jest spółką córką NS Groep (Kolej Holenderska) i Keolis, francuskiej spółki przewozów pasażerskich.