Citaro G w systemie BusWay w Nantes
Prezentujemy system BRT (Bus Rapid Transit) we francuskim Nantes, który funkcjonuje od jesieni 2006 r. pod nazwą BusWay. Nantes to miasto w zachodniej Francji, ważny port nad Loarą i oczywiście siedziba klubu piłkarskiego FC Nantes. Obecnie aglomerację zamieszkuje ok. 600 000 osób. W ostatnich latach odnotowano radykalny wzrost liczby ludności miasta, co oczywiście spowodowało spore problemy transportowe w ramach dotychczasowego układu komunikacyjnego. W tej sytuacji postawiono wprowadzić względnie tanie rozwiązanie w postaci wydzielonej linii autobusowej, łączącej przedmieścia z centrum. Obsługuje ją łącznie 20. przegubowych autobusów niskopodłogowych Mercedes-Benz Citaro G. I co ciekawe są one zasilane sprężonym gazem ziemnym (CNG). Dzięki rozwiązaniu BRT w godzinach szczytu pasażerowie BusWay docierają o 50% szybciej do centrum miasta niż osoby dojeżdżające samochodami. To najlepsza reklama komunikacji publicznej i na jej efekty nie trzeba było długo czekać. Już w następnym roku funkcjonowania liczba pasażerów linii nr. 4 wzrosła do 26 500 osób dziennie. Ekologiczne autobusy przemierzają 7 kilometrową trasę w 20 minut, a częstotliwość kursów wynosi 3 minuty. Łącznie linia posiada 15 przystanków –specjalnie dostosowanych do systemu BRT. Warto podkreślić, że zarówno stylistyka przystanków, jak i autobusów podkreśla wyjątkowość systemu BusWay i dodaje mu atrakcyjności. A to wbrew pozorom bardzo ważna sprawa przy promocji transportu publicznego. Generalnie nantejskie Citara wyglądają bardzo futurystycznie, co uzyskano m.in. poprzez schowanie kół dwóch tylnych osi pod specjalnymi osłonami (a`la Neoplan Centroliner) oraz fantastyczne malowanie pojazdu. Świetnie podkreślone zaokrąglenia –szczególnie na ścianach bocznych i wyjątkowe wykończenie tylnej ściany –dają w rezultacie pojazdom rewelacyjny wygląd i zachęcają do skorzystania z BusWay. I oto właśnie chodzi. We wnętrzu autobusów mamy oczywiście pełną klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, oryginalne oświetlenie w pasie pod okiennym, poręcze z polerowanej stali nierdzewnej, ciemnoniebieskie siedzenia i pełny monitoring. I ciekawa informacja dla kierowców –w Citarach BusWay prowadzący siedzi w zupełnie wyodrębnionej kabinie, bez możliwości dostępu osób trzecich.
Pomoc Daimlera
Daimler Buses –jako jeden z nielicznych producentów autobusów –oferuje dla miast, które chciałyby wprowadzić system BRT pomoc swoich fachowców, którzy zaplanują i przedstawią konkretny projekt rozwiązań transportowych. Rzecz jasna bazujący na komunikacji autobusowej i pojazdach Mercedes-Benz. Zespół BRT Daimlera składa się z ekspertów zarówno zakresie transportu, ale także w planowaniu miejskiej przestrzeni. To ludzie, którzy pracowali na całym świecie, także żadne wyzwanie nie jest im straszne. Warto podkreślić, że część z nich pierwsze doświadczenie z BRT zebrała przy wprowadzeniu pierwszego takiego systemu Mercedesa w Australii, gdzie 25 lat temu zaplanowano i wdrożono szybką linię autobusową w Adelajdzie. Swoją pracę zaczynają od dogłębnej analizy aktualnego systemu transportowego. To punkt wyjścia, a ich celem nie jest sama sprzedaż autobusów z logo Mercedesa, ale znalezienie takiego rozwiązania, który rozwiąże problemy komunikacyjnego danego miasta . Co ważne –mają oni za sobą ogromne doświadczenie z rozmaitych projektów, co na pewno pomaga przy znalezieniu optymalnego systemu dla nowego miasta.
Daimler również może wziąć na siebie kwestie związane z pełnym serwisowaniem pojazdów, które funkcjonując w systemie BRT są poddawane większym obciążeniom i przebiegom niż na pozostałych liniach. Tym zakresem zajmują się pracownicy OmniPlus, którzy nie tylko mogą przedstawić koszty związane z utrzymaniem pojazdów w idealnym stanie technicznym, ale także pomagają przy planowaniu miejsc postojowych, logistyce dostaw części zamiennych, czy treningach samych kierowców zakresie ekonomicznej i bezpiecznej jazdy.