Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Citaro G i CapaCity L z układem ATC

infobus
16.07.2015 17:37

Jednym z podstawowych elementów każdego autobusu przegubowego jest właśnie jego przegub. Zarówno w swoim autobusie przegubowym Citaro G jak i w autobusie wielkogabarytowym CapaCity L Mercedes-Benz wykorzystuje popularną na całym świecie, ustandaryzowaną platformę przegubową.

Jednak elementem wyróżniającym ją spośród innych platform jest zaprojektowany przez Mercedes-Benz dla Citaro G i Capacity L nowatorski system sterowania kątem zgięcia ATC (Articulation Turntable Controller) wyznaczający nowe standardy w zakresie dynamiki jazdy i bezpieczeństwa autobusów przegubowych. Dynamiczny układ sterowania ATC reguluje hydrauliczną amortyzacją przegubu szybko i przede wszystkim adekwatnie do potrzeb w zależności od aktualnego kąta skrętu, kąta zgięcia przegubu, prędkości i obciążenia pojazdu. W tym celu ATC korzysta z danych magistrali CAN.

A oto efekt: Przegub Citaro G i CapaCity L przy stabilnej jeździe porusza się niemalże niezależnie. Tym samym zoptymalizowano właściwości skrętne i pracę układu kierowniczego, siły kierujące i reakcje autobusu przegubowego zbliżone są do pojazdu typu solo. W odróżnieniu od autobusów przegubowych konkurencji podatność na podsterowność jest tu znikoma. Ta znacząca poprawa właściwości jezdnych minimalizuje jednocześnie zużycie opon przedniej osi.

Gdy tylko pojazd utraci stabilność ? na przykład na śliskiej nawierzchni ? , od razu aktywowana jest amortyzacja przegubu, której siła dawkowana jest odpowiednio do potrzeb. W ten sposób tor jazdy autobusu przegubowego zostaje szybko ustabilizowany w ramach możliwości fizycznych i dzięki temu udaje się uniknąć huśtaniu czy wręcz zarzucaniu tylnym członem pojazdu z towarzyszącym mu efektem scyzoryka. Nowy system sterowania kątem zgięcia ATC jako jedyny układ sterowania tego typu pozwala w ten sposób uzyskać efekt zbliżony do stabilizacji elektronicznej, zapewniając tym samym nowy poziom bezpieczeństwa w autobusach przegubowych