Citaro dla Lourdes – francuskiego centrum pielgrzymek
11 lutego 2005 roku w Lourdes, jednym z najbardziej znanych miejsc pielgrzymek chrześcijan na południu Francji, przekazano na potrzeby organizacji „Hospitalité Notre Dame de Lourdes” niskopodłogowy autobus miejski typu Mercedes-Benz Citaro wraz z wyposażeniem do przewozu osób niepełnosprawnych. Jest to pierwszy autobus zbudowany z myślą o specyficznych potrzebach chorych i niepełnosprawnych pielgrzymów przykutych do wózków inwalidzkich i noszy, wykonany w ramach wspólnego projektu Hospitalité i EvoBus GmbH. Inspiratorką projektu była baronowa Adelajda von Gemmingen-Hornberg z Friedenfels, pełniąca funkcję prezydenta „Niemieckiej Hospitalité Notre Dame de Lourdes” i angażująca się w służbie niemieckich wolontariuszek i wolontariuszy w Lourdes. Na placu przed Bazyliką Różańca Świętego wspólnie z Antoine’m Pierny, Prezesem Hospitalité oraz Jego Ekscelencją Jacquesem Perrier, Biskupem Tarbes i Lourdes, odebrała kluczyki do nowego autobusu z rąk Jeana Averland, Prezesa francuskiej filii spółki Evo-Bus oraz Hansa-Joachima Lennert odpowiedzialnego za sprzedaż eksportową autobusów Mercedes-Benz. Nowy Citaro będzie używany do transportu niepełnosprawnych pielgrzymów z lotniska Lourdes-Tarbes oraz z dworca w Lourdes do Świętej Dzielnicy. Święta Dzielnica z koronowaną Madonną, Bazyliką Różańca Świętego i Drogą Krzyżową przyciąga co roku miliony pielgrzymów, a wśród nich wielu chorych i niepełnosprawnych, co ma związek z udokumentowanymi cudownymi uzdrowieniami w Lourdes. Pielgrzymki i turystyka pielgrzymkowa są także najważniejszym czynnikiem gospodarczym dla regionu. Ponad 30 tys. miejsc w hotelach i schroniskach oraz około sześć milionów pielgrzymów rocznie – dzięki temu gmina Lourdes znajduje się na drugim po Paryżu miejscu we Francji, pod względem ilości odwiedzin. Już na pierwszy rzut oka zwraca uwagę wyjątkowe wyposażenie tego 12-metrowego, dwudrzwiowego autobusu. Wewnątrz zamontowano tylko 20 miejsc siedzących stałych (2 za kabiną kierowcy i 18 w formie półkolistego amfiteatru na tylnym zwisie) oraz 11 składanych w przejściu. W zamian, znalazło się tu 7 stanowisk dla wózków inwalidzkich z płytami oporowymi. Oprócz specjalnych szyn, zapewniających bezpieczne kotwiczenie wózków, pojazd wyposażony jest w mechaniczną, składaną rampę przy przednich drzwiach oraz wysuwaną pochylnię przy drzwiach środkowych, w których zamontowano drzwi odskokowe. Przemyślany system drążków i uchwytów dla pasażerów zapewnia dodatkowe bezpieczeństwo przy transporcie osób o nierzadko dużym stopniu inwalidztwa. Zaprojektowany w kolorach białoniebieskich Mercedes-Benz Citaro napędzany jest silnikiem OM 457 hLA o mocy 220 kW (299 KM) połączonym z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów typu ZF-Ecomat HP 592. Pojazd ma zawieszenie pneumatyczne i dysponuje automatycznym hamulcem przystankowym z blokadą ruszenia przy otwartych drzwiach wejściowych. Światła stop są załączane również poprzez retarder. Elektroniczna regulacja poziomu (ENR) z funkcją przyklęku obniża pojazd od strony do wsiadania o 60 mm. Wśród innych detali znajdują się akustyczny sygnał ostrzegawczy cofania, kamera do jazdy do tyłu z 5-calowym kolorowym monitorem dla kierowcy, sygnalizator pożarowy przestrzeni silnika, wydajna instalacja ogrzewania i klimatyzacji oraz obsługiwane elektrycznie pokrywy dachowe.