Cieszyn z umową na pierwsze elektrobusy. Urbino 9 LE electric?
27 kwietnia burmistrz Cieszyna Gabriela Staszkiewicz podpisała z Rafałem Zajasem z Solaris Bus & Coach umowę na zakup dwóch autobusów elektrycznych klasy MIDI.
Najprawdopodobniej będą to pierwsze w Polsce modele Solaris Urbino 9 LE electric, które cały czas czekają na swój rynkowy debiut. O przetargu na ich zakup pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Z dokumentacji przetargowej wynika, że Solaris ma 10 miesięcy od dnia podpisania umowy na dostarczenie autobusów. To oznacza, że powinny one trafić do miasta przed końcem lutego przyszłego roku.
Autobusy plus ładowarki
Nowe autobusy będą niskowejściowe o długości do 10 m. Każdy z nich będzie mógł przewozić do 58 pasażerów. Liczba stałych miejsc siedzących to min. 23, z czego min. 4 siedzenia mają być dostępne z niskiej podłogi. Autobusy będą wyposażone w centralny silnik trakcyjny o mocy minimum 120 kW i baterie o pojemności 200 kWh, pozwalające na przejechanie co najmniej 130 km przy pełnym naładowaniu.
Zadaniem Solarisa będzie nie tylko dostawa elektrycznego taboru, ale również zaprojektowanie, wybudowanie i wyposażenie stacji ładowania tego typu pojazdów. Na terenie zajezdni autobusowej Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie zostanie wybudowana dwustanowiskowa, zewnętrzna ładowarka typu plug-in. Ładowarka ta będzie pełnić funkcję ładowarki podstawowej o mocy dostosowanej do potrzeb ładowania akumulatorów używanych w autobusach w taki sposób, aby można było naładować całkowicie rozładowane akumulatory w czasie nie dłuższym niż 5 godzin.
Co ciekawe, w przyszłości miasto chce wdrożyć też szybkie ładowanie, dlatego nowe autobusy mają być przystosowane do montażu pantografu na dachu.
Koszt całego przedsięwzięcia opiewa na ponad 4,6 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
elektryczne zadania
Z testów autobusów elektrycznych w Cieszynie wynikało, że e-busy idealnie sprawdzą się w mieście nad Olzą. Topografia terenu Cieszyna - tj. dużo podjazdów i zjazdów - pozwoli na odzyskanie energii z siły hamowania, co bezpośrednio przełoży się na zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych.
Nowe autobusy będą też komfortowe dla pasażerów i m.in. wyposażone w system przeciwpożarowy, klimatyzację w przestrzeni pasażerskiej i monitoring wizyjny.
-„Planujemy wykorzystywać te autobusy w godzinach szczytu do obsługi linii mniej obciążonych, czyli o numerach 5, 10 i 40, natomiast w godzinach pomiędzy szczytami będą obsługiwać pozostałe linie. Ich trasa zostanie tak ułożona, aby jak najszybciej wykorzystać energię zgromadzoną po ładowaniu nocnym. Następnie przez około 3-4 godziny nastąpi podładowanie akumulatorów do pojemności około 80 procent, aby po południu można było jeszcze przejechać 80-100 kilometrów - powiedział portalowi beskidzka24.pl Mariusz Klajsek z Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie.
Przypomnijmy, że równolegle miasto prowadzi przetarg na zakup dwóch midibusów z silnikami diesla o czym informowaliśmy w InfoBusie TUTAJ. Aktualnie cieszyńska komunikacja miejska dysponuje 20 autobusami. W sąsiedztwie na zakup pojazdów o napędzie elektrycznym zdecydowały się już m.in. Czechowice-Dziedzice i Oświęcim.