Cieszyn z pierwszymi w Polsce autobusami Solaris Urbino 9 LE electric

Mamy zdjęcia pierwszego dostarczonego w naszym kraju autobusu elektrycznego Urbino 9 LE electric w barwach Zakładu Komunikacji Miejskiej w Cieszynie.
Aktualnie oba zamówione pojazdy są "uzbrajane" w system informacji pasażerskiej przez firmę R&G i za moment odbędzie się ich oficjalny debiut. Równolegle trwa przekazanie „elektrycznej dziewiątki” dla Zawiercia. O umowie na elektryki dla ZKM Cieszyn pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.
Dwie dziewiątki
W Cieszynie są już dwa autobusy elektryczne Solaris Urbino 9 LE electric, które zasilą flotę komunalnego przewoźnika. To pierwsze w naszym kraju pojazdy tego typu, który swoją światową premierę obchodził we wrześniu 2021 r.
Pojazdy są niskowejściowe, o długości 9 m, a każdy z nich może przewozić 58 pasażerów. Cieszyn przeznaczył na ich zakup 4,74 mln zł. W przetargu Solaris Bus&Coach zaproponował 4,62 mln zł i ta oferta została przyjęta. Umowę na zakup dwóch „elektryków” oraz budowę stacji ładowania w kwietniu ub.r. z Solaris Bus&Coach podpisała burmistrz miasta Gabriela Staszkiewicz-Koczwara. Przypomnijmy, że pod koniec 2021 r. na ulice Cieszyna wyjechały dwa nowe autobusy Solaris Urbino 10,5 napędzane silnikami wysokoprężnymi spełniającymi normę Euro 6. W każdym podróżować może 75 pasażerów: 25 na miejscach siedzących i 50 stojąc. Koszt ich zakupu wyniósł 2,25 mln zł.
Najnowszy elektryk
9-metrowy, niskowejściowy autobus elektryczny Solaris Urbino 9 electric, który został zunifikowany z pozostałymi pojazdami IV generacji. Model ten został skonstruowany w taki sposób, by można go było dopasować do wymogów homologacyjnych w klasie I lub II. Autobus stanowi doskonały element łączący sieć dróg miejskich i podmiejskich na obszarze aglomeracji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Pojazd ten wyposażony jest w elektryczny silnik centralny o maksymalnej mocy chwilowej 220 kW. W premierowym modelu układ napędowy zasila energia pochodząca z zestawu baterii Solaris High Energy o pojemności ponad 350 kWh. Urbino 9 LE electric został wyposażony w ogrzewanie hybrydowe. Zamontowanie dodatkowych magazynów energii oraz optymalizacja jej zużycia pozwala na pokonywanie dużo większych dystansów na jednym ładowaniu, niż było to możliwe w przypadku modelu Urbino 8,9 LE electric.
Mimo swoich niewielkich gabarytów pojazd oferuje znaczną liczbę miejsc siedzących, z których większość jest zwrócona w kierunku jazdy. Przestronne, klimatyzowane wnętrze pomieści nawet 31 wygodnych siedzeń. Zwiększona odległości pomiędzy fotelami w premierowym modelu gwarantuje wygodę podróżujących, spełniając również wymogi Bus Nordic. W autobusie znajdują się także miejsca o podwyższonej dostępności – dla osób z niepełnosprawnościami czy podróżnych z wózkami dziecięcymi – oraz opcjonalnie miejsca siedzące wyposażone w ISO-FIX. Dzięki unowocześnionej konstrukcji w tylnej części autobusu uzyskano więcej przestrzeni nad głowami pasażerów, co wpływa pozytywnie na jakość podróży.
Jednocześnie kompaktowe wymiary pojazdu sprawiają, że doskonale poradzi sobie w ciasnej przestrzeni miejskiej, a także przy stromych podjazdach czy na ostrych górskich zakrętach.
Jeszcze przed oficjalną premierą, Solaris podpisał kontrakty na łącznie 17 sztuk najnowszego, 9-metrowego autobusu. Pierwsze takie pojazdy odbiorą takie miasta jak: Bolzano (8), Cieszyn (2), Zawiercie (1), Żyrardów (2), Pruszków (2) i Grodzisk Mazowiecki (2).