Cieszyn powitał pierwsze w Polsce autobusy Solaris Urbino 9 LE electric
7 lipca pierwsze dwa autobusy elektryczne zaczęły wozić pasażerów w Cieszynie. To pierwsze takie modele w Polsce.
Jeden z pojazdów miał swoją oficjalną premierę od ratuszem w Cieszynie, któremu towarzyszył Autosan H9-35. Uczestnicy wydarzenia mogli zobaczyć, jaka zmiana technologiczna dokonała się w polskim transporcie publicznym na przestrzeni ostatnich trzech dekad. Do tego Zakład Gospodarki Komunalnej uruchomił krótkie przejażdżki autobusami, zarówno nowym, elektrycznym, jak i starym Autosanem.
Jeden na trasie, drugi na paradzie
Pierwsze w naszym kraju elektrobusy typu Solaris Urbino 9 LE elctric oraz stacja ich ładowania kosztowały 4,62 mln zł. Samorząd pozyskał na inwestycję dofinansowanie z UE. Tuż po prezentacji premierowy Solaris dołączył do drugiego „elektryka”, który kursuje już po Cieszynie.
-„Solarisy urbino 9LE są ciche i całkowicie bezemisyjne autobusy. Gwarantują niski koszt eksploatacji. Niski poziom emisji hałasu i drgań sprawia, że są pożądane w centrach miast. Autobusy są wyposażone w centralny silnik trakcyjny i baterie pozwalające na przejechanie minimum 130 km na pełnym naładowaniu. Dodatkowo posiadają system przeciwpożarowy, klimatyzację i monitoring wizyjny. Pojazdy dostosowane są do ładowania w systemie plug-in. Umożliwia on naładowanie całkowicie rozładowanych akumulatorów w czasie nie dłuższym niż 5 godzin” – powiedziała rzeczniczka magistratu, Katarzyna Koczwara.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Urbino 9 LE electric to niskopodłogowe pojazdy, z których każdy może przewozić 58 pasażerów. Koczwara przypomniała, że pod koniec ub.r. na ulice Cieszyna wyjechały dwa nowe autobusy Solaris Urbino 10 napędzane silnikami wysokoprężnymi, spełniającymi normę Euro 6. Koszt zakupu wyniósł 2,25 mln zł.