Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Cieszyn potwierdza wybór autobusów od Automet i Solaris. MAN przegrywa 4 punktami

infobus
18.04.2023 09:01

17 kwietnia Miasto Cieszyn potwierdziło wybór najkorzystniejszych ofert w przetargu na dostawę sześciu autobusów elektrycznych.

Cztery z nich będą 12-metrowe, a dwa 8-metrowe. Firmy Solaris i Automet Group dostarczą je wiosną 2024 r. O rozstrzygnięciu w tym postępowaniu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Takie informacje przekazał 12 kwietnia PAP, natomiast teraz mamy ich potwierdzenie z komisji przetargowej. Okazuje się jednak, że konkurencyjna oferta MAN nie była tak daleko od zwycięstwa.

DWIE CZĘŚCI

Przetarg podzielony był na dwie części.

  • Pierwsza obejmowała dostawę czterech autobusów 12-metrowych, na co samorząd przeznaczył 11,3 mln zł. Miasto otrzymało dwie oferty – od MAN i Solarisa, z czego ta złożona przez Solaris Bus&Coach zmieściła się w budżecie i została wybrana.
  • Druga część dotyczyła dostawy dwóch 8-metrowych autobusów. Cieszyn miał na to 2,7 mln zł. Jedyna złożona propozycja – Automet Group z Sanoka - opiewała na 3,02 mln zł, natomiast ostatecznie też została przyjęta.

-„Nie będziemy unieważniali przetargu. Starczy nam pieniędzy. Będziemy mieli duże solarisy i mniejsze autobusy z Sanoka" - poinformowała burmistrz Cieszyna Gabriela Staszkiewicz. - "Umowy podpiszemy w najbliższym czasie” – dodała. Jak wskazała, po podpisaniu umowy pierwsze dwa dłuższe autobusy miałyby dotrzeć do miasta po 11 miesiącach, a dwa kolejne - 60 dni później. Dostawca z Sanoka będzie miał rok na przekazanie dwóch krótszych pojazdów. Wszystkie autobusy będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Mają być wyposażone w klimatyzację, system dynamicznej informacji pasażerskiej, wewnętrzny monitoring wizyjny i kasowniki biletów elektronicznych. Dłuższe autobusy częściowo zastąpią najbardziej wysłużone w taborze komunalnego przewoźnika w Cieszynie, natomiast krótsze zostaną wykorzystane do odtworzenia linii śródmiejskiej.

MAN vs Solaris

Sprawdźmy jeszcze punktację w części II, gdzie zmierzyli się odwieczni konkurenci – MAN i Solaris. W przypadku autobusów MAXI, Cieszyn premiował takie rozwiązania jak:

  • liczba miejsc dla pasażerów – 80 miejsc i więcej – 10 pkt,
  •  liczba stałych miejsc siedzących – 40 miejsc i więcej – 10 pkt,
  •  liczba stałych miejsc specjalnych (miejsce siedzące dostępne z niskiej podłogi) – 18 i więcej – 10 pkt,
  • poszycie zewnętrzne autobusu - podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 5 pkt,
  • zastosowanie silnika centralnego – 10 pkt,
  • konstrukcja nadwozia w całości wykonana ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym - 5 pkt,
  • najwyższy zasięg teoretyczny (zużycie energii autobusu oraz energia dostępna w magazynach energii) – 15 pkt,
  • gwarantowany minimalny zasięg w okresie gwarancji na magazyny energii – 250 km i więcej – 20 pkt,
  • zderzak przedni i tylny dzielone na trzy części w pionie (prawy i lewy narożnik oraz część środkową) – 5 pkt,
  • autoryzowana zewnętrzna stacja obsługi i napraw oferowanych autobusów zlokalizowana jest w odległości do 100 km od zajezdni operatora – 10 pkt.

Okazało się, że przy takich kryteriach, to MAN "zgarnął" więcej punktów technicznych niż Solaris  (21 do 18,25), natomiast poległ w kategorii „cena”. Przypomnijmy, że Solaris Bus & Coach zaproponował sumę 10.704.936,00 PLN brutto / 8.703.200 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Urbino 12 electric na poziomie 2.175.800 PLN netto; natomiast MAN Truck & Bus Polska – 12.196.680,00 PLN brutto / 9.916.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę modelu Lion`s City 12 E na poziomie 2.479.000 PLN netto. Z kolei zamawiający na realizację zadania nr 2 zamierzał przeznaczyć kwotę 11.316.000,00 zł brutto, co oznacza, że tylko Solaris się w niej zmieścił i co od razu stawiało producenta z Bolechowa w roli faworyta.

Ostatecznie MAN uległ Solarisowi, ale tylko o 4,59 pkt., co pokazuje, że na rynku elektrobusów w Polsce nie wszystkie karty zostały rozdane...