Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Cieszyn odlicza do liniowej premiery Urbino 9 LE electric w Polsce

infobus
11.01.2022 18:00
Na przełomie marca i kwietnia do Cieszyna dotrą dwa autobusy elektryczne Solaris Urbino 9 LE electric, które zasilą flotę komunalnego przewoźnika.

Będą to pierwsze w naszym kraju pojazdy tego typu, który swoją światową premierę obchodził we wrześniu 2021 r.

Cieszyn się cieszy

-„Już wiosną będą przewoziły pasażerów – zapewnia rzeczniczka magistratu w Cieszynie Katarzyna Koczwara.

Autobusy będą niskopodłogowe o długości do 10 m. Każdy będzie mógł przewozić 58 pasażerów. Cieszyn przeznaczył na ich zakup 4,74 mln zł. W przetargu Solaris Bus&Coach zaproponował 4,62 mln zł; oferta została przyjęta. Umowę na zakup dwóch „elektryków” oraz budowę stacji ładowania w kwietniu ub.r. z Solaris Bus&Coach podpisała burmistrz miasta Gabriela Staszkiewicz.

Koczwara, że pod koniec ub.r. na ulice Cieszyna wyjechały dwa nowe autobusy Solaris Urbino 10,5 napędzane silnikami wysokoprężnymi spełniającymi normę Euro 6. W każdym podróżować może 75 pasażerów: 25 na miejscach siedzących i 50 stojąc. Autobusy są niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w monitoring. Koszt zakupu wyniósł 2,25 mln zł.

Urbino 9 LE electric

Cieszyn tym samym jako pierwsze miasto w Polsce odbierze najnowszy autobus Solarisa – 9-metrowy, niskowejściowy autobus elektryczny Urbino 9 electric, który został zunifikowany z pozostałymi pojazdami IV generacji. Model ten został skonstruowany w taki sposób, by można go było dopasować do wymogów homologacyjnych w klasie I lub II. Autobus stanowi doskonały element łączący sieć dróg miejskich i podmiejskich na obszarze aglomeracji.

Urbino 9 LE electric wyposażony jest w elektryczny silnik centralny o maksymalnej mocy chwilowej 220 kW. W premierowym modelu układ napędowy zasila energia pochodząca z zestawu baterii Solaris High Energy o pojemności ponad 350 kWh. Urbino 9 LE electric został wyposażony w ogrzewanie hybrydowe. Zamontowanie dodatkowych magazynów energii oraz optymalizacja jej zużycia pozwala na pokonywanie dużo większych dystansów na jednym ładowaniu, niż było to możliwe w przypadku modelu Urbino 8,9 LE electric.

Mimo swoich niewielkich gabarytów pojazd oferuje znaczną liczbę miejsc siedzących, z których większość jest zwrócona w kierunku jazdy. Przestronne, klimatyzowane wnętrze pomieści nawet 31 wygodnych siedzeń. Zwiększona odległości pomiędzy fotelami w premierowym modelu gwarantuje wygodę podróżujących, spełniając również wymogi Bus Nordic. W autobusie znajdują się także miejsca o podwyższonej dostępności – dla osób z niepełnosprawnościami czy podróżnych z wózkami dziecięcymi – oraz opcjonalnie miejsca siedzące wyposażone w ISO-FIX. Dzięki unowocześnionej konstrukcji w tylnej części autobusu uzyskano więcej przestrzeni nad głowami pasażerów, co wpływa pozytywnie na jakość podróży. Jednocześnie kompaktowe wymiary pojazdu sprawiają, że doskonale poradzi sobie w ciasnej przestrzeni miejskiej, a także przy stromych podjazdach czy na ostrych górskich zakrętach.

Img 20211027 081214 1280x960 1
Img 20211027 081214 1280x960 2

Kolejne zamówienia

Pierwsze egzemplarze Urbino 9 LE electric zdążyły wzbudzić niemałe zainteresowanie. Jeszcze przed oficjalną premierą, Solaris podpisał kontrakty na łącznie 17 sztuk najnowszego, 9-metrowego autobusu.

W przyszłym roku, dzięki umowie z przewoźnikiem Società Autobus Servizi d’Area S.p.A osiem autobusów trafi do włoskiego Bolzano.

Pozostałe z zamówionych Urbino 9 LE electric pojawią się na ulicach polskich miast w Cieszynie, Żyrardowie oraz Zawierciu.