Cieszyn chciałby elektrobusy z nadwoziem w technologii KTL. Analiza SWZ
Cieszyn wzbogaci się w sumie o sześć nowych autobusów. Będą to cztery autobusy elektryczne klasy MAXI (część 1 przetargu) i dwa – klasy MINI (część 2).
O finansowaniu tego zamówienia i o jego warunkach formalnych pisaliśmy już w InfoBusie. Jakie są szczegółowe wymagania zamawiającego wobec wykonawców? Odpowiedź poniżej.
Kryteria oceny ofert
Zaczynamy od kryteriów oceny ofert, gdzie dla obu części przetargu są one takie same i przedstawiają się następująco: cena (60%), parametry techniczno-eksploatacyjne (25%), okres gwarancji (15%).
Różnice pojawiają się w kryteriach technicznych. I tak – w przypadku autobusów MAXI, premiowane są:
- liczba miejsc dla pasażerów – 80 miejsc i więcej – 10 pkt,
- liczba stałych miejsc siedzących – 40 miejsc i więcej – 10 pkt,
- liczba stałych miejsc specjalnych (miejsce siedzące dostępne z niskiej podłogi) – 18 i więcej – 10 pkt,
- poszycie zewnętrzne autobusu - podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 5 pkt,
- zastosowanie silnika centralnego – 10 pkt,
- konstrukcja nadwozia w całości wykonana ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym - 5 pkt,
- najwyższy zasięg teoretyczny (zużycie energii autobusu oraz energia dostępna w magazynach energii) – 15 pkt,
- gwarantowany minimalny zasięg w okresie gwarancji na magazyny energii – 250 km i więcej – 20 pkt,
- zderzak przedni i tylny dzielone na trzy części w pionie (prawy i lewy narożnik oraz część środkową) – 5 pkt,
- autoryzowana zewnętrzna stacja obsługi i napraw oferowanych autobusów zlokalizowana jest w odległości do 100 km od zajezdni operatora – 10 pkt.
W zakresie autobusów klasy MINI wykonawcy również będą oceniani z uwzględnieniem 10 kryteriów technicznych:
- liczba miejsc dla pasażerów – 23 miejsca i więcej – 10 pkt,
- liczba stałych miejsc siedzących – 15 miejsc i więcej – 10 pkt,
- liczba stałych miejsc specjalnych (miejsce siedzące dostępne z niskiej podłogi) – 4 i więcej – 10 pkt,
- poszycie zewnętrzne autobusu - podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym, podzielonym dodatkowo poziomo na część górną i dolną – 5 pkt,
- zastosowanie silnika centralnego – 10 pkt,
- konstrukcja nadwozia w całości wykonana ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczona antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym - 5 pkt,
- najwyższy zasięg teoretyczny (zużycie energii autobusu oraz energia dostępna w magazynach energii) – 15 pkt,
- gwarantowany minimalny zasięg w okresie gwarancji na magazyny energii – 200 km i więcej – 20 pkt,
- koła tylnej osi – koła bliźniacze – 5 pkt,
- autoryzowana zewnętrzna stacja obsługi i napraw oferowanych autobusów zlokalizowana jest w odległości do 100 km od zajezdni operatora – 10 pkt.
MAXI elektryki
Cztery autobusy klasy MAXI mają mieć długość od 11,5 do 12,5 m, a wysokość max. 3,30 m. Zamawiający jednak dopuści autobusy wyższe – tj. do 3,4 m pod warunkiem, że autobus będzie miał możliwość wjechania do stacji obsługi i myjni zlokalizowanych na terenie zajezdni operatora, a także wyjechania z nich, nie uszkadzając podwozia i urządzeń zamieszczonych na dachu autobusu. Autobusy muszą być napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min. 140 kW. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy.
Energia elektryczna ma być gromadzona w akumulatorach lub superkondensatorach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Dostępna pojemność magazynów energii elektrycznej ma wynieść co najmniej 300 kWh, pozwalająca na przejechanie minimum 200 km na pełnym naładowaniu. Autobusy mają być dostosowane do wolnego ładowania magazynów energii w systemie plug-in.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Miejsce pracy kierowcy to kabina wydzielona typu zamkniętego, zamykana na zamek patentowy, z zamykanym okienkiem do sprzedaży biletów, wyposażona w stolik do przyjmowania monet i metalową kasetę na pieniądze. Kierowca musi być oddzielony na całej szerokości przestrzeni pasażerskiej, w której mogą podróżować pasażerowie.
Z kolei siedzenia pasażerskie to szkielety wykonane z tworzywa sztucznego wyklejone wykładziną tapicerowaną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację.
System informacji pasażerskiej ma być zdemontowany z autobusu wskazanego przez zamawiającego i zamontowany przez wykonawcę w nowych autobusach. Dostawcą tego systemu jest firma R&G Plus.
MINI elektryki
Zamawiający poszukuje również dwóch MINI elektrobusów o długości do 8 m i wysokości do 3,0 m. Mają to być pojazdy niskopodłogowe lub niskowejściowe tzn. dopuszczalny jest podest za drzwiami głównymi. Autobusy muszą być napędzane silnikiem elektrycznym umieszczonym centralnie lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi przy osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min. 100 kW. Energia elektryczna ma być gromadzona w akumulatorach lub superkondensatorach lub innych urządzeniach pozwalających na efektywne wykorzystanie zgromadzonej w nich energii elektrycznej. Dostępna pojemność magazynów energii elektrycznej ma wynieść co najmniej 80 kWh, pozwalająca na przejechanie minimum 150 km na pełnym naładowaniu.
MINI elektrobusy mają być wyposażone w system informacji pasażerskiej. Będą to tablice elektroniczne (kierunkowe) wykonane w technologii LED (kolor diod bursztynowy) oraz wewnętrzna tablica informacyjna panel LCD (o przekątnej minimum 21,5 cali).
W pozostałym zakresie wyposażenie minibusów będzie podobne do zamawianych elektrobusów klasy MAXI.
Drzwi otwarte dla innych
Mogłoby się wydawać, że Cieszyn pójdzie dotychczasową ścieżką i postawi na rozwiązania stosowane przez Solarisa, a jednak nie do końca tak jest. Miasto w kryteriach technicznych postawiło m.in. na autobusy, których nadwozie jest wykonane ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczonej antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej kompletnej karoserii w zamkniętym cyklu technologicznym (KTL). To daje zielone światło dla MAN-a i Mercedesa. Oczywiście jest to tylko jedno kryterium, w dodatku mało punktowane, ale jednak pokazuje, że Cieszyn może być otwarty również na autobusy innych marek. Kto powalczy o to zamówienie? Dowiemy się w dniu 24 marca.