Chińczycy wymyślili autonomiczny tramwaj czy autobus? [FILM]
Chińska korporacja CRRC zajmie się budową nowego środkatransportu miejskiego, który łączy w sobie zalety tramwaju i autobusu. Roboczanazwa to ART (Autonomous Rail Rapid Transit). Podobny projekt opracowała w 2011r. firma VDL pod nazwą Phileas, ale okazał się on zbyt nowatorski jak na tamtenczas i pojawił się po prostu za wcześnie. Teraz – pięć lat później – światowemedia piszą szeroko o „wynalazku” Chińczyków.
Trambus to pojazd autonomiczny, który osiąga prędkośćmaksymalną 70 km/h. ART przemieszcza się po wirtualnych torach i zasilany jestenergią elektryczną – poprzez wbudowane akumulatory, które można naładować wciągu 10 minut. To umożliwia przejechanie trasy o długości 25 kilometrów najednym naładowaniu.
Pierwsza linia pojazdu ART powstanie w 2018 roku w mieścieZhuzhou, w prowincji Hunan i będzie posiadała 6,5 kilometra długości.
Tramwaj!
ART jest modułowy jak tramwaj, a wagony można dodawać lubusuwać, aby pomieścić różne liczby osób. Każdy wagon może pomieścić około 100pasażerów. W wersji standardowej – widocznej na materiale filmowym – trzywagony o łącznej długości 30 metrów pozwolą na przewiezienie ok. 300 pasażerów.
Autobus!
Po części ART przypomina autobus, ponieważ posiada koła zoponami i porusza się po jezdni, zamiast po szynach. To ogromny plus dlabudżetu, gdyż inwestycja w ART nie wymaga budowy infrastruktury szynowej.Dlatego pojazd ma kosztować tyle co autobus, ale ma być w stanie pomieścićznacznie większą liczbę osób.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Bez kierowcy
Dodatkowo pojazd wyposażony jest w sensory, które wykrywająbiałe linie namalowane na jezdni i podążają za nimi. Dzięki temu może on działaćbez kierowcy, choć przynajmniej na razie pojazd jest wyposażony w sterownikbezpieczeństwa.
Generalnie celem projektu jest stworzenie ekonomicznego masowegośrodka transportu dla miast, które nie mają wystarczających funduszy na budowękolei podziemnych lub tramwajowych.
{https://youtu.be/Dd3N9CFKe9M}
„