Chełm rusza z przetargiem na zakup 26 autobusów wodorowych. Polski rekord
12 września Urząd Miasta Chełm ogłosił przetarg na dostawę 26 nowych autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
Najnowsze zamówienie ma dofinansowanie jeszcze z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. To największy w Polsce projekt w zakresie zakupu autobusów wodorowych. Dla porównania Wałbrzych to 20 pojazdów + 5 w opcji.
Czego chce Chełm?
Główne poszukiwane parametry wodorowców są następujące:
- pojazdy całkowicie niskopodłogowe, klasy MAXI
- minimalna liczba miejsc pasażerskich: siedzących minimum 27+1, w tym 10 miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi / łączna pojemność minimum 60
- układ drzwi pasażerskich - 2-2-2
- maksymalna szerokość pojazdu [mm] 2550
- całkowita długość pojazdu [ml 11,5 -12,5
- całkowita maksymalna wysokość pojazdu [mm] 3400
- minimalna moc znamionowa silnika/silników 150 kW,
- ogniwo paliwowe o mocy min. 70 kW
- zbiorniki z wodorem - zespól kompozytowych zbiorników o pojemności minimum 1500 litrów oraz masie użytecznej zmagazynowanego wodoru min. 30kg
- trwa/ość magazynu energii minimum 84 miesięcy pod kątem wydajności baterii trakcyjnych na poziomie gotowości do przejechania 20 km bez ładowania wg cyklu E-SORT2.
Przetargowe wymagania
Na oferty Chełm czeka do 9 października, a następnie oceni złożone oferty według trzech kryteriów:
- cena-60%,
- ocena rozwiązań technicznych -20%,
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- ocena warunków gwarancji-20%.
Z kolei wymagany termin realizacji zamówienia to 19 m-cy od podpisania umowy. W zakresie doświadczenia mamy wymóg dostawy w okresie ostatnich 3 lat co najmniej 3 autobusów elektrycznych albo wodorowych.
26 AUTOBUSÓW
Przypomnijmy - miasto otrzymało w zeszłym roku dofinansowanie zakupu 26 autobusów klasy MAXI na ogniwa paliowe zasilane wodorem w ramach I edycji programu "Zielony Transport Publiczny". Całkowita wartość chełmskiego zakupu autobusów wodorowych to aż 112 milionów złotych.
Dofinansowanie pozyskane z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wynosi około 100,4 miliona złotych, a wkład własny gminy to ok 12 mln zł. Projekt nie obejmuje budowy stacji H2, natomiast Orlen już zapowiedział, że wybuduje w Chełmie takie obiekt.
-„Otrzymałem informacje z PKN ORLEN, że taka stacja powstanie, co pozwala nam rozpocząć procedurę przetargowa na zakup wspomnianych autobusów. Łącznie mamy na ten cel ponad 100 mln złotych – napisał w zeszłym roku na swoim profilu Jakub Banaszek.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, Chełm będzie pierwszym miastem w Europie z bezpłatnym transportem publicznym obsługiwanym przez bezemisyjne autobusy na wodór.