Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Chełm będzie miał więcej wodorowych autobusów niż Poznań czy GZM

infobus
20.01.2022 16:00

Z pierwszej edycji programu Zielony Transport Publiczny po raz pierwszy w Polsce zostaną zakupione w szerszej skali autobusy wodorowe.

Zgodnie z deklaracjami Poznania, Chełm i GZM pierwsze takie pojazdy powinny wyjechać na nasze ulice już w 2023 roku. Oprócz nich powinien pojawić się pierwszy wodorowiec wydzierżawiony przez MZK Konin oraz pierwszy wodorowiec zakupiony przez MPK Lublin. Aktualnie jeszcze żadne miasto nie ma takich pojazdów w swojej flocie.

71 wodorowców

Zgodnie z przedstawionymi danymi przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w ramach I edycji ZTP zostanie zakupionych:  

  • 146 szt. autobusów elektrycznych
  • 71 szt. autobusów wodorowych
  • 6 szt. trolejbusów

Skupiając się na wodorowcach, to pierwsze takie egzemplarze w szerszej Sali wprowadzą trzy miasta:

  • Chełm (26)
  • Poznań (25)  
  • GZM (20)

O planach Poznania i GZM pisaliśmy już na łamach InfoBus, teraz więcej szczegółów o projekcie Chełma, najmniejszego miasta w wodorowym peletonie. Natomiast jest to zgodne z najnowszą strategią NFOŚiGW

-„Możliwość korzystania z publicznego, a do tego nowoczesnego i ekologicznego transportu zbiorowego powinni mieć wszyscy Polacy, również mieszkańcy mniejszych miast, w tym zwłaszcza ośrodków dotychczas zaniedbywanych pod względem rozwoju społeczno-gospodarczego, jak również regionów górniczych i ekologicznie zdegradowanych – dodaje szef NFOŚiGW – Dlatego właśnie w zostały przewidziane duże preferencje dla samorządów, które chcą rozwijać „zieloną” komunikację miejską i podmiejską  – powiedział Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.

Mniejsze miasta

I dokładnie takim przykładem zielonych aspiracji wśród mniejszych miasta jest Chełm, który dzięki dotacji z ZTP 1.0, w wysokości ponad 100 mln złotych, miasto zakupi 26 autobusów wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru. Zeroemisyjne pojazdy będą obsługiwać główne linie komunikacyjne. Z ulic zniknie większość przestarzałych pojazdów spalinowych.  Ekologiczne przedsięwzięcie pod hasłem „Zielony Transport Miejski w Chełmie” zostanie zrealizowany właśnie w ramach wdrażanego przez NFOŚiGW, wspomnianego programu  priorytetowego o podobnej nazwie: „Zielony Transport Publiczny”.

Całkowity koszt chełmskiego projektu wynosi ponad 111,8 mln zł, z czego 100,4 mln zł pokryje bezzwrotne dofinansowanie ze środków publicznych NFOŚiGW. Samorząd Chełma zamierza kupić 26 miejskich autobusów wodorowych. Będą to bezemisyjne pojazdy kategorii M3-FCEV (Fuel Cell Eletric Vehicle) zasilane z ogniw paliwowych. Pojazdy będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i przygotowane do funkcjonowania w systemie nowoczesnej informacji pasażerskiej.

-„Komunikacja publiczna wraz ze swoją infrastrukturą to swoisty krwiobieg miasta, który w dużym stopniu decyduje o jego szansach i możliwościach rozwojowych. Mieszkańcy podróżujący do pracy, szkoły czy w innych sprawach życiowych, powinni mieć możliwość przemieszczania się w sposób wygodny i sprawny, a zarazem ekologiczny. Bo wygodny i „zielony” transport zbiorowy to dzisiaj jeden z wyznaczników jakości życia w mieście – zaznacza prezydent Chełma Jakub Banaszek . – Z tych powodów inwestujemy w rozwój zeroemisyjnego taboru przy wydatnym wsparciu ze strony Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jednocześnie od 1 września 2021 roku zdecydowaliśmy się na wprowadzenie bezpłatnej komunikacji miejskiej, co zaowocowało wzrostem zainteresowania mieszkańców transportem publicznym – podkreśla gospodarz miasta.

Zewnętrzna stacja

Ekologiczne autobusy w Chełmie mają być tankowane na stacji wodorowej, którą wybuduje podmiot zewnętrzny. Trwają już rozmowy z potencjalnymi inwestorami. Bieżącą obsługą techniczną pojazdów i ich serwisem zajmą się pracownicy tutejszego operatora komunikacji miejskiej. W ramach projektu wspartego przez NFOŚiGW przewidziano bowiem także przeprowadzenie szkoleń z zakresu użytkowania bezemisyjnych autobusów dla co najmniej 50 kierowców i 8 mechaników. Podjęte zostaną ponadto działania informacyjno-promocyjne wskazujące na ekologiczne, społeczne i ekonomiczne korzyści płynące z elektryfikacji transportu miejskiego w Chełmie.

Planowany roczny przebieg każdego wodorowego autobusu zakupionego przez samorząd Chełma za dotację z NFOŚiGW to minimalnie 25 tys. km/rok, co przy zakupie 26 pojazdów da w skali roku łączny wynik na poziomie co najmniej 650 tys. przejechanych kilometrów/rok. Dzięki wprowadzeniu do eksploatacji autobusów zeroemisyjnych będzie można wycofać z użytkowania 26 pojazdów spalinowych, w tym 19 o normie emisji Euro III i 7 – Euro IV.  Inwestycja w rozwój transportu zeroemisyjnego przyniesie w Chełmie wymierne efekty ekologiczne: zmniejszenie emisji dwutlenku węgla (917,4245 ton/rok), ograniczenie emisji tlenków azotu (8,1478 ton/rok), a także ograniczenie emitowania do atmosfery pyłów PM10, czyli o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (0,1622 ton/rok). Przedsięwzięcie ma być zrealizowane do 30 listopada 2025 r.