Chełm aplikuje o ebusy i wodorowce. I kupuje diesle
17 marca Miasto Chełm opublikowało przetarg na dostawę 6 szt. nowych autobusów miejskich typu MIDI z silnikami spalinowymi Euro 6.
Całość zamówienie jest finansowana jeszcze ze środków lubelskiego RPO w ramach projektu „Budowa niskoemisyjnego systemu transportu w Chełmskim Obszarze Funkcjonalnym”. Zamawiający chce otrzymać nowe autobusy nie później niż do dnia 3 grudnia 2021 r.
Autobusy z opcją
Zakres chełmskiego zamówienia obejmuje dostawę 6 sztuk nowych (rok produkcji nie wcześniej niż 2021) midibusów, wyposażonych w silnik diesla Euro 6, z przeznaczeniem do wykonywania przewozów w publicznej komunikacji miejskiej, wraz z wyposażeniem i specjalistycznym oprogramowaniem do zliczania pasażerów, dynamicznej informacji pasażerskiej i zarządzania flotą pojazdów.
Ich podstawowe parametry techniczne to:
- długość między 8,4-9,5 m
- szerokość do 2,49
- wysokość do 3,3 m
- pojemność do 60 miejsc, w tym 18 miejsc siedzących.
Do tego dochodzi prawo opcji, czyli możliwość zwiększenia dostawy autobusów z 6 szt. na 8 szt.
Wymogi formalne
W zakresie doświadczenia mamy warunek wykonania co najmniej jednej dostawy, polegającą na dostarczeniu co najmniej 3 autobusów Euro 6. Wykonawca, którego oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą, zobowiązany będzie do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 5 % ceny brutto oferty. Do oferty należy przedłożyć raport z badań dla oferowanego typu autobusu potwierdzający zaoferowane zużycie paliwa wyznaczone wg testu SORT 2.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
O tym kto będzie chciał dostarczyć do Chełma autobusy dowiemy się najwcześniej 28 kwietnia. Miasto oceni złożone wówczas oferty na podstawie następujących kryteriów:
- Cena – 60 pkt
- Gwarancja – 12 pkt.
- Spalanie – 9 pkt.
- Moc silnika – 7 pkt.
- Liczba miejsc siedzących – 7 pkt.
- Szyba dzielona w osi pojazdu – 5 pkt.
Ambitne cele
Chełm przygotowuje rewolucję dla swojej transportu publicznego. Pierwsza jeszcze w tym roku – na wrzesień 2021 zaplanowano uruchomienie bezpłatnej komunikacji. Druga – to złożenie w styczniu wniosku do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej o 100 milionowe dofinansowanie na wymianę całego taboru – i to w oparciu o pojazdy elektryczne oraz … wodorowe – o czym pisaliśmy TUTAJ. Tym samym Chełm jest jedynym miastem w Polsce, które planuje w ramach „Zielonego Transportu Publicznego 2021” wymienić wszystkie autobusy miejskie na ekologiczne.
Przygotowując się do zamierzenia, w marcu przetestowano elektrobus ARP Pilea 8,5. Zeroemisyjny pojazd bezpłatnie na kilka dni wypożyczyły Chełmskie Linie Autobusowe i sprawdziły go na liniach na liniach 1, 2, 3, 8 i 9.
-„Nasze autobusy są już wyeksploatowane i emitują dużo zanieczyszczeń do atmosfery – mówi prezes Chełmskich Linii Autobusowych, Mariusz Chudoba. – Potrzeba poprawy powietrza w mieście. Wymogi związane z dostawą elektromobilności, które wymuszają procentowy udział pojazdów zeroemisyjnych we flocie, stąd też bardzo odważna decyzja miasta o wymianie całej floty na transport zeroemisyjny, czyli pojazdy elektryczne i wodorowe.”
Jak planuje miasto, ekologiczne autobusy powinny się pojawić w Chełmie najpóźniej do końca 2023 roku. W tym kontekście zakup pojazdów z silnikami diesla kłóci się z tymi planami, ale widocznie jest coś o czym nie wiemy.