Cele Inspekcji Transportu Drogowego na rok 2005 w zakresie transportu pasażerskiego
Cele Inspekcji Transportu Drogowego na rok 2005 w zakresie przewozu osób
Z początkiem ubiegłego roku. Główny Inspektorat Transportu Drogowego rozpoczął trzeci rok swojej działalności oraz organizacji Inspekcji Transportu Drogowego w Polsce. W trakcie pierwszego półrocza 2004 roku Inspekcja Transportu Drogowego osiągnęła docelową liczbę 300 inspektorów transportu drogowego, którzy prowadzą działalność kontrolną. Zakończono tym samym okres organizacji struktur Inspekcji Transportu Drogowego. W okresie od początku roku do połowy kwietnia br. kontrole drogowe oraz w przedsiębiorstwach wykonało 230 inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego, którzy przeprowadzili 140 989 kontroli drogowych, z czego 79 268 dotyczyło przewoźników krajowych, zaś pozostałe 61 721 przewoźników zagranicznych.
80% naruszeń związanych jest z czasem pracy kierowcy
W wyniku przeprowadzonych kontroli drogowych inspektorzy transportu drogowego stwierdzili około 98 tys. naruszeń przepisów sankcjonowanych zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz. U.
Nr 125, poz. 1371 z późn. zm.). Ok. 80% stwierdzonych naruszeń dotyczyło nieprzestrzegania przez kierowców przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków, natomiast blisko 9% stanowiły naruszenia związane z niewnoszeniem przez przewoźników obowiązkowych opłat za przejazd po drogach krajowych. Naruszenia związane z przewozem drogowym towarów niebezpiecznych to ok. 3,3% ogólnej liczby stwierdzonych naruszeń (szczegółowy wykaz struktury naruszeń przedstawia rys. 3). Z ogólnej liczby przeszło 79 tys. naruszeń związanych z nieprzestrzeganiem przepisów w zakresie czasu pracy kierowców najczęściej spotykane jest nieokazywanie do kontroli zapisów z urządzeń rejestrujących lub też przedstawianie wykresówek niezawierających wszystkich danych (przeszło 29 tys. naruszeń). Bardzo często spotykane są również przypadki nieprawidłowego użytkowania przyrządu kontrolnego. W zakresie przestrzegania norm dotyczących prowadzenia pojazdu, wymaganych przerw i odpoczynków, jak wynika z prowadzonych przez Inspekcję kontroli, kierowcy najczęściej dopuszczają się niezgodnego z przepisami skrócenia czasu odpoczynku dziennego, wydłużenia czasu jazdy bez przerwy oraz czasu jazdy dziennej. Szczegółowy wykaz ilości stwierdzanych naruszeń w zakresie czasu pracy kierowców przedstawia rys. 4.
Szybsza wymiana danych
Ponadto w 2004 r. trwały prace nad dalszym doskonaleniem systemu informatycznego Inspekcji Transportu Drogowego obsługującego centralną ewidencję naruszeń, dotyczące głównie zmian w procedurze replikacji danych pomiędzy systemem centralnym, a stacjami lokalnymi (laptopami użytkowanymi przez inspektorów). W tym czasie wdrożono nowy „Moduł Replikacji” znacznie upraszczający i przyśpieszający transfer danych ze stacji lokalnych do serwera centralnego. W kolejnym etapie prac wdrożony został moduł „Statystyczny” przyspieszający wprowadzanie danych z kontroli do systemu w przypadku nie stwierdzenia naruszeń przepisów, co znacząco obniża czas trwania kontroli.
Cele na rok 2005 w zakresie przewozu osób
W ramach poprawy bezpieczeństwa w przewozie drogowym osób przewiduje się następujące działania o charakterze ogólnokrajowym:
• zorganizowanie kolejnej ogólnokrajowej akcji kontrolnej, przy współpracy wszystkich Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego pod hasłem „BEZPIECZNY AUTOKAR” polegającej na wzmożonej kontroli autobusów przewożących turystów w miesiącach zimowych (ferie) i letnich (wakacje) oraz akcji informacyjnej skierowanej do kierowców i pasażerów autobusów;
• wykonywanie przez Wojewódzkie Inspektoraty Transportu Drogowego w ramach centralnie ustalonego planu minimum 10% kontroli drogowych w zakresie transportu drogowego osób;
• przeprowadzenie przed okresem wakacyjnym kontroli firm prowadzących działalność w zakresie usług turystycznych i przewozu osób;
• typowanie na podstawie centralnej ewidencji naruszeń i prowadzenie kontroli firm prowadzących transport osób, które popełniają najwięcej naruszeń ujawnionych podczas kontroli drogowych.
Dodatkowo zalecone zostaną do ujęcia w planach kontroli Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego następujące działania:
• minimum raz w miesiącu przeprowadzenie akcji kontroli drogowej autokarów turystycznych i rejsowych.
• planowanie w uzgodnieniu z Wojewódzkimi Komendami Policji działań prewencyjno-kontrolnych związanych z bezpieczeństwem drogowym, w tym
w szczególności przy przewozie osób.
• prowadzenie doraźnych kontroli przedsiębiorstw prowadzących działalność
w zakresie transportu osób na podstawie uzasadnionych wniosków składanych przez obywateli i inne podmioty.
• prowadzenie systematycznych akcji kontroli taksówek w większych miastach na terenie województwa.
Ochrona rodzimego rynku
W interesującym nas zakresie inspektorzy będą również dbać o ochronę rodzimego rynku licencjonowanych przewoźników drogowych. W ramach wzmożenia działań w tym obszarze przewiduje się następujące działania Inspekcji Transportu Drogowego jako jednostki stojącej na straży przepisów w zakresie transportu drogowego:
• szczegółowa kontrola zezwoleń przewoźników zagranicznych i innych dokumentów zgodnie z wymogami umów dwustronnych podpisanych z innymi państwami;
• kontrola licencji wspólnotowych uprawniających do wykonywania transportu międzynarodowego w ramach terytorium Unii Europejskiej;
• szczegółowa kontrola uprawnień przewoźników do wykonywania transportu drogowego w związku z koniecznością uzyskania licencji transportowej;
• szczegółowa kontrola zezwoleń na wykonywanie przewozów regularnych w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym osób;
• prowadzenie wzmożonej kontroli nocnej w celu eliminacji przewozów wykonywanych bez uprawnień i wymaganej dokumentacji;
• przeprowadzenie akcji kontroli pn. „GRANICA” dotyczącej międzynarodowego transportu drogowego osób w województwach przyległych do południowej i zachodniej granicy Polski.
Inspekcja będzie również działać przeciw procesowi degradacji dróg. W ramach dalszego rozszerzania działalności Inspekcji Transportu Drogowego w zakresie kontroli masy, wymiarów i nacisków na osie pojazdów. Oprócz podjęcia zintensyfikowanych kontroli w tym zakresie i budowy nowych punków kontroli planuje się zakupy oraz wyposażenie części pojazdów specjalistycznych w dodatkowy sprzęt wykorzystywany w czasie prowadzenia kontroli tj. urządzenia do kontroli wymiarów, masy oraz nacisków na osie pojazdów, urządzenia do kontroli stopnia zadymienia spalin pojazdów, urządzenia do badania ilości alkoholu w wydychanym powietrzu.
Należy mieć nadzieję, że te wszystkie działania okażą się na tyle skuteczne, że już niedługo po naszych drogach będą podróżować tylko sprawne technicznie autobusy, kierowane przez wypoczętych kierowców, zatrudnianych przez legalnie działające firmy, które płacąc rozmaite podatki wymagają coraz lepszej jakości dróg i zdecydowanej reakcji inspektorów wobec nieuczciwej konkurencji.
źródło: Inspekcja Transportu Drogowego, www.itd.gov.pl