Cel MZA na rok 2021: 27% udział nisko- i zeroemisyjnych autobusów
Z okazji Światowego Dnia Ziemi warszawski przewoźnik poinformował o aktualnym stanie swojej floty.
Po zeszłorocznym gigantycznym zamówieniu na 130 przegubowych elektrobusów Solaris Urbino 18 electric te statystyki się „zazieleniły”. I to mocno!
Stan na 31 marca
Z podanych danych przez Miejskie Zakłady Autobusowe posiada łącznie 1401 szt. autobusów, z czego:
- 160 szt. autobusów elektrycznych;
- 145 szt. autobusów CNG/LNG;
- 160 szt. autobusów z normą Euro 6;
- 125 szt. autobusów z normą Euro 5;
- 349 szt. autobusów z normą Euro 3 / Euro 4.
Tym samym firma spełnia 22% próg udziału nisko i zeroemisyjnych autobusów w całej flocie. Planowo ten wskaźnik na koniec 2021 r. powinien wynosić 27%, czyli wówczas prawie jedna trzecia taboru będzie "czysta". Z kolei cel na rok 2022 r. to 38% ekologicznych autobusów. Ambitnie.
Równolegle warszawska spółka sukcesywnie wycofuje z eksploatacji najbardziej wysłużone pojazdy. Przykładem może być pożegnanie z końcem kwietnia pojazdów MAN NG313. To jedne z ostatnich pojazdów bez klimatyzacji w WTP i szeroko otwieranych okien. Obecnie w ruchu pozostały trzy takie pojazdy.
-„#3322 najprawdopodobniej zostanie przez nas zachowany” – informuje MZA.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na tle Warszawy
Rok 2019 był przełomowym momentem dla Warszawskiego Transportu Publicznego w zakresie zeroemisyjnej floty. Wówczas to Miejskie Zakłady Autobusowe podpisały kontrakt na dostawę 130 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 electric, który dostawa została zrealizowana w całości rok później, co oznacza, że aktualnie we flocie MZA znajduje się 160 takich pojazdów.
Elektryki można spotkać na wielu liniach, przede wszystkim w centrum miasta, w rejonach gęstej zabudowy, ponieważ są one ciche i bezpieczne dla środowiska naturalnego.
Aby móc efektywnie eksploatować elektrobusy, MZA intensywnie pracują nad rozbudową sieci ładowarek wtyczkowych i dotykowych. Obecnie w zajezdniach działa ponad 150 ładowarek wtyczkowych plug-in oraz trzy ładowarki dużej mocy zasilające pojazdy przez pantograf. Wspomagają je ładowarki pantografowe na pętlach.
Na stołeczne ulice – poza autobusami o napędzie elektrycznym – wyjeżdża także 70 pojazdów hybrydowych i 228 zasilanych gazem. Obecnie w sieci Warszawskiego Transportu Publicznego jest ponad 1,5 tys. autobusów, 417 składów tramwajowych, 54 pociągi metra oraz 20 jednostek SKM.