Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Cel GZM: Co piąty autobus niskoemisyjny lub zeroemisyjny

infobus
31.03.2021 07:00

Ogłoszony 30 marca przetarg na dostawę 32 autobusów elektrycznych, to jeden z wielu taborowych projektów realizowanych na trenie GZM.

Gdy wszystkie te plany zostaną zrealizowane nawet co piąty autobus, jeżdżący pod szyldem Zarządu Transportu Metropolitalnego, będzie spełniał kryteria niskoemisyjności. Uwzględniając również tramwaje (300) i trolejbusy (25), co trzeci pojazd komunikacji miejskiej na drogach GZM będzie zasilany paliwem alternatywnym.

Elektryczny terminarz

O ogłoszeniu przetargu na zakup 32 autobusów elektrycznych, 16 mobilnych ładowarek i budowę 9 stacjonarnych poinformowało we wtorek biuro prasowe GZM. Spośród 32 autobusów: 27 pojazdów będzie 12-metrowych, a 5 przegubowych - o długości 18 metrów.

Obecny termin składania ofert to 5 maja. Pierwszych pojazdów Metropolia spodziewa się w połowie 2022 r., a wszystkich - najpóźniej do końca marca 2023 r. Pojazdy, po 8, zostaną rozdzielone między samorządowych przewoźników z terenu GZM: trafią do Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu i Świerklańcu.

W projekcie kupionych zostanie też 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W sześciu miastach zostanie ponadto zbudowanych dziewięć stacjonarnych ładowarek – po jednej w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz cztery w Gliwicach.

Zielona Flota

Według informacji GZM nowe elektryczne autobusy z Geparda II dołączą do floty obecnie kursujących na zlecenie Zarządu Transportu Metropolitalnego ponad 200 pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, w tym:

  • autobusy na CNG (149 – w kluczowej części Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach),
  • pojazdy z napędem hybrydowym (41)
  • oraz elektrobusy (13).

GZM otrzymała w programie Gepard II po 40 mln zł dotacji z NFOŚiGW oraz RPO. Dofinansowanie otrzymały również Tyskie Linie Trolejbusowe, należące do będących częścią Metropolii Tychów, które w programie zamówią 6 pojazdów będących połączeniem autobusu elektrycznego z trolejbusem (dotacja łącznie 19,8 mln zł z RPO i NFOŚiGW do projektu TLT za 23,3 mln zł).

24 elektrobusy

We wtorek Metropolia przypomniała, że na dostawę łącznie 24 autobusów elektrycznych, które zostały kupione dzięki dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, czekają:

  • PKM Sosnowiec (14)
  • PKM Gliwice (10).

Do tego należy doliczyć 10 nowych elektryków dla PKM Katowice. A do tego gliwicka spółka podpisała niedawno umowę na 15 autobusów hybrydowych.

To oznacza, że do aktualnie eksploatowanych 13 szt. należy dodać 66 nowe ebusy, 15 hybryd i 6 super-trolejbusów. Nieźle.

Metropolia ubiega się też o dofinansowanie zakupu 20 pojazdów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. W tej sprawie trwa obecnie ocena wniosku złożonego do programu Zielony Transport Publiczny. Projekt ten ma być pilotażem upowszechniania transportu wodorowego na obszarze GZM.