CaetanoBus wygrywa z Solarisem na 10 autobusów wodorowych dla Wiednia

infobus
01.03.2024 19:00

Znamy wyniki przetargu Wiener Linien na zakup 10. niskopodłogowych autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.

W stolicy Austrii do końca 2025 roku w Wiedniu będzie jeździło dziesięć autobusów miejskich zasilanych wodorem firmy CaetanoBus z technologią Toyoty. To oznacza, że oferta Solarisa przegrała z połączonymi siłami portugalsko-japońskimi. Nie jest to duża strata - w porównaniu z kontraktami-gigantami z Włoch czy Hiszpanii - ale wiedeński operator uznawany jest za pioniera wodorowej technologii w Europie i jego wybór traktowany jest w formie prestiżowej nobilitacji.

elektrobusy i wodorowce

Firma Wiener Linien od lat intensywnie pracuje nad dekarbonizacją swojej floty autobusowej. W lutym spółka otworzyła nowe Centrum Kompetencji ds. Elektromobilności (napiszemy o tym) i przestawiła pierwsze dwie linie na tabor zasilany elektryczne. Pod ten projekt wybrała elektrobusy Mercedes-Benz eCitaro G.

Kolejny ważny krok to całkowite przestawienie linii 39A (między Heiligenstadt a Sievering) na autobusy wodorowe. Ze względu na strome wzniesienia, krótkie odległości między przystankami i duży ruch pasażerski, jest to jedna z najbardziej wymagających tras w mieście, dlatego właśnie pojazdy wodorowe są na nią najlepszym rozwiązaniem.

Teraz już wiadomo, że trasę 39A obsłużą wodorowce portugalskiego producenta CaetanoBus, który we współpracy z Toyota przekaże Wiener Linien do 2025 roku 10 szt. autobusów typu "H2.City Gold", które będą zasilane technologią ogniw paliwowych Toyoty. Dwunastometrowe, przystosowane dla osób niepełnosprawnych pojazdy będą tankowane na stacji wodorowej Wien Energie i Wiener Netze na terenie zajezdni autobusowej w Leopoldau. Dzięki temu działalność przewozowa korzystać będzie z infrastruktury wodorowej koncernu Wiener Stadtwerke, która została zaplanowana z myślą o przyszłości.

-"W ciągu ostatnich lat przetestowaliśmy różne autobusy wodorowe w różnych warunkach, zwłaszcza latem, gdy panują duże upały, co stwarza dodatkowe wyzwania. W przeciwieństwie do autobusów elektrycznych, które latem mają większy zasięg niż zimą, autobusy wodorowe mają większe trudności w gorących warunkach. Nasze wymagania są wysokie: chcemy ograniczyć emisje, jednocześnie zachowując jakość naszej oferty. Autobus Caetano w naszych testach sprawdził się doskonale. Będzie przewoził naszych pasażerów po mieście bezemisyjnie, cicho i czysto" - powiedziała Gudrun Senk, dyrektor techniczny Wiener Linien.

CaetanoBus wygrywa przetarg na dostawę 10 autobusów wodorowych w Wiedniu
CaetanoBus wygrywa przetarg na dostawę 10 autobusów wodorowych w Wiedniu

trochę techniki

Przypomnijmy, że w ramach długoterminowego projektu badawczego "HyBus", wiedeński operator już od początku 2022 roku intensywnie zajmuje się technologią napędu wodorowego. Projekt ten jest prowadzony niezależnie od procedury przetargowej i planowo będzie kontynuowany do końca roku. Do tego czasu autobus wodorowy marki Hyundai będzie nadal wykonywał testy na ulicach Wiednia.

W ramach pierwszych doświadczeń, początkowo zakup autobusów wodorowych został ogłoszony razem z autobusami elektrycznymi. Po intensywnych testach wodorowca od najlepszego oferenta wtedy, okazało się, że ten pojazd nie jest optymalnie dostosowany do trudnych warunków wiedeńskiej komunikacji miejskiej. Dlatego Wiener Linien natychmiast ogłosiły nowy, osobny przetarg na zakup dziesięciu autobusów wodorowych, który wygrało CaetanoBus. Poniżej informacje na temat autobusu wodorowego H2.City Gold:

  • Producent: CaetanoBus - Fabricação de Carroçarias, S.A.
  • Miejsce produkcji: Portugalia
  • Długość pojazdu: 12 m
  • Układ drzwi: 3 podwójne drzwi skrzydłowe dla szybkiej wymiany pasażerów
  • Pojemność ogólna: 78 pasażerów (miejsca siedzące i stojące)
  • Ogniwo paliwowe Toyoty o mocy 70 kW
  • Zbiorniki wodoru na dachu: 5 sztuk po 7,5 kg pojemności (ogólna pojemność: 37,5 kg)
  • Rodzaj napędu: silnik centralny od Siemensa
  • Zasięg: 400 km

I na koniec dodajmy, że zakup autobusów woorowych jest finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu EBIN Ministerstwa Ochrony Klimatu.

CaetanoBus wygrywa przetarg na dostawę 10 autobusów wodorowych w Wiedniu
CaetanoBus wygrywa przetarg na dostawę 10 autobusów wodorowych w Wiedniu