Bydgoszcz zamawia 27 autobusów
Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy ogłosiły dzisiaj przetarg na zakup 27 szt. autobusów fabrycznie nowych, zasilanych olejem napędowym, z czego: 4 szt. w wersji przegubowej z rocznika 2015;3 szt. w wersji przegubowej z rocznika 2016;16 szt. jednoczłonowych standardowych z rocznika 2015 oraz 4 szt. jednoczłonowych standardowych z rocznika 2016. Wszystkie mają spełniać aktualnie obawiającą normę emisji spalin i hałasu, czyli Euro 6. Wymagany termin realizacji zamówienia jest dość skomplikowany. I tak pierwsza dostawa obejmująca 2 szt. autobusów przegubowych (rok produkcji 2015) i 2 szt. autobusów jednoczłonowych (rok produkcji 2015) oraz urządzenia diagnostyczne ma planowo zostać zrealizowana w terminie 140 dni od zawarcia umowy lub do 26 sierpnia 2015r. w przypadku, gdy taki termin zostanie zadeklarowany przez wykonawcę. Druga dostawa składająca się z 2 szt. autobusów przegubowych (rok produkcji 2015) ma pojawić się w Bydgoszczy w terminie od 18 listopada do 25 listopada 2015r., trzecia (14 szt. autobusów jednoczłonowych z 2015) od 3 grudnia do 15 grudnia 2015r., a czwarta (3 szt. przegubowców z 2016 r. i 4 szt. ?solówek?z 2016 r.) w terminie do 25 stycznia 2016 roku.Najnowsze pojazdy zgodnie z nowymi standardami komunikacji miejskiej w Bydgoszczy wyposażone będą m.in. w klimatyzację całopojazdową oraz bezprzewodowy Internet.
Pojazdy będą kursować na liniach, które MZK obsługują na podstawie umowy powierzenia przez miasto. Wszystkie mają mieć niską podłogę, czytelną informację pasażerską, system zapowiedzi głosowych oraz silniki spełniające aktualny standard emisji spalin Euro 6. Poza tym wnętrze pojazdów będzie monitorowane. ??Konsekwentnie realizujemy cel, jaki postawiliśmy sobie w planie zrównoważonego transportu. Komunikacja miejska ma oferować usługi na możliwie wysokim poziomie. Chodzi zarówno o udogodnienia dla osób niepełnosprawnych jak i wysoki komfort podróży.Staramy się jednocześnie utrzymywać ceny biletów na zrównoważanym poziomie. Warto dodać, że w tym roku otrzymamy 12 nowoczesnych tramwajów zakupionych w zakładach PESA?- podkreślił Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.
I co ważne – to nie koniec tegorocznych taborowych wzmocnień w mieście nad Brdą. Jeśli MZK wygra przygotowywany przez miasto przetarg na obsługę pakietu linii nr 51, 58 i 76, skala zamówienia będzie większa. Wówczas w grę wchodzić zakup kolejnych aż 41 szt. nowoczesnych autobusów. W tym wypadku oznaczałoby to kompletną modernizację floty MZK, która stałaby się jedną z najnowocześniejszych w skali całego kraju. Aktualnie po Bydgoszczy jeździ 178 autobusów należących do samorządowego przewoźnika. Aż jedna trzecia z nich to wysłużone, kupione na przełomie wieków pojazdy marki Volvo (B10MA, B10BLE i B10L), z których każdy ma już ponad milion kilometrów przebiegu. ??Sukcesywnie wycofujemy stary tabor i zastępujemy go nowym. Pozbyliśmy się już starych Jelczy i niektórych Volvo. Teraz szykujemy się do kolejnych przetargów??powiedział lokalnej prasie Paweł Czyrny, prezes MZK. Warto też pamiętać, że po wybudowaniu linii tramwajowej do Fordonu w 2015 r., bydgoska firma wycofa około 30 kolejnych starych autobusów, które nie będą już potrzebny do obsługi komunikacyjnych linii na tym kierunku. I w ten sposób z eksploatacji znikną wszystkie najstarsze pojazdy MZK, a pojawią się konstrukcje kilkuletnie, świetnie wyposażone i niskopodłogowe.Wróćmy do aktualnego zamówienia na 27 pojazdów. O tym kto dostarczy te autobusy dla MZK Bydgoszcz dowiemy się najwcześniej 15 maja br., kiedy zaplanowano otwarcie ofert. Przewoźnik wybierze najkorzystniejszą ofertę według następujących kryteriów: – najniższa cena z wagą aż 80%, – materiał lub technologia wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia ?waga 16%. Do tego dochodzi pojemność silników z wagą – 2% [rozbitą pomiędzy pojazdy jednoczłonowe (1%) i dwuczłonowe (1%)], liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi (1%) oraz dostawa 4 szt. autobusów do dnia 26.08.2015 r. Pierwszy rzut oka podpowiada, że o wszystkim może zadecydować ?technika?, czyli materiał lub technologia wykonania konstrukcji nadwozia i poszycia. Po bliższym przyjrzeniu okazuje się jednak, że MZK premiuje tutaj standardowe rozwiązania: autobusy mają mieć konstrukcję ze stali nierdzewnej, aluminium lub ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą kataforezy zanurzeniowej. Takie wymagania spełniają prawie wszyscy producenci autobusów obecni na polskim rynku, dlatego o ostatecznego rozstrzygnięciu zadecydują inne czynniki. Ich z kolei warto poszukać w cząstkowych kryteriach takich jak:-dostępność miejsc z niskiej podłogi (w autobusie przegubowym powyżej 18 takich miejsc mamy za to maks. 0,5 pkt, a w autobusie standardowym ?tą samą wartość zyskamy powyżej 10 miejsc)- termin dostawy 2 szt. autobusów przegubowych i 2 szt. autobusów jednoczłonowych do dnia 26.08.2015 r., za co można otrzymać 1 pkt. – pojemności silników powyżej 9 l w pojazdach 12-metrowych (1 pkt) i powyżej 10 l w pojazdach przegubowych (1 pkt). Generalnie największymi faworytami w wyścigu o ten kontrakt wydają się być dwie marki: Solaris i Mercedes-Benz, które w ostatnim wygrywały przetargi ogłaszane przez MZK na nowy tabor. Przedstawione powyżej kryteria dt. terminu dostawy, dostępności siedzeń z niskiej podłogi i pojemności silnika dają więcej szans producentowi z Bolechowa, który pamiętajmy, może zaoferować tutaj Nowe Urbino z rewelacyjnym wskaźnikiem miejsc bez żadnych podestów. Która marka tym razem wygra? O tym przekonamy się w połowie maja. Dodajmy tylko na koniec, że w ostatnich trzech ?pojedynkach?to Solaris był górą, dostarczając w latach 2012-2015 do MZK łącznie 47 pojazdów (2 szt. Urbino 8,6, 27 Urbino 12 i 18 szt. Urbino 18). Z kolei Mercedes-Benz miał w Bydgoszczy swoje ?pięć minut?w latach 2005-2009, kiedy kujawski przewoźnik odebrał aż 85 ?gwiazd?(2 szt. Citaro, 9 szt. Conecto LF, 21 szt. Citaro G, 21 szt. Conecto LF G i 32 szt. Conecto G). Teraz Solaris ma szansę zbliżyć się do tego poziomu.