Bydgoszcz przygotowuje przetarg na 11 autobusowych linii
Umowa przewozowa z prywatną firmą Irex-Trans wygasa w 2023 roku i miasto już planuje nowy kontrakt.
Obecnie ZDMiKP Bydgoszcz zleca Irexowi obsługę 10 linii komunikacji miejskiej ( nr 51, 53, 55, 56, 62, 67, 69, 73, 76). W ramach nowego kontraktu miałaby do nich dołączyć także nowa trasa nr 85. Pozostałe linie pozostaną - w ramach bezpośredniego powierzenia - w gestii MZK Bydgoszcz.
Techniczne kary?
O liniowych przygotowaniach dowiedzieliśmy z interpelacji radnej Grażyny Szabelskiej, która wskazuje na potrzebę ujęcia w umowach kar za zły stan autobusów, co w efekcie ma zmusić wykonawcę do większej troski o stan techniczny pojazdów. Jak przypomina radna, Wojewódzka Inspekcja Transportu Drogowego cyklicznie kontroluje stan autobusów i ujawnia niesprawności układów kierowniczych, w układach zawieszenia czy też opon w stanie, w którym autobusy nie miały prawa wyjechać na ulicę.
Radna Grażyna Szabelska składała interpelacje już w tej sprawie interpelacje, ale jak informował zastępca prezydenta Mirosław Kozłowicz – zawarta kilka lat temu umowa przewozowa pozwala miastu karać np. za brak punktualności, nie działającą klimatyzacje czy także problemy z bezprzewodowy internet Wi-Fi. Natomiast nie pozwala karać np. za zły stan opon.
Teraz radna ponowie zabrała głos, aby swoje uwagi ująć w nowym kontrakcie i planowanym wkrótce postępowaniu przetargowym
-„Jeśli Pan Prezydent zdecyduje się na organizowanie przetargów w sprawie obsługi części linii autobusowych, należałoby rozważyć wprowadzenie takiej zastrzeżenia i takiej formy odpowiedzialności w postaci kar za stan techniczny pojazdów, już na etapie umowy lub przetargu zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie – pisze radna w interpelacji - Jednocześnie zaznaczyć trzeba, że nie będzie wymagało to przekraczania przez ZDMiKP swoich kompetencji i kontrolowania stanu technicznego pojazdów, kary byłyby bowiem nakładane w przypadku ujawnienia nieprawidłowości przez kompetentne instytucje np. Inspekcję Transportu Drogowego lub Policję.”
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zielony tabor?
Radna Szabelska przypomina też, że zgodnie z najnowszą bydgoską strategią dotycząca elektromobilności, liniowy przetarg powinien promować ekologiczne pojazdy.
Zgodnie z tym planem, od 2023 roku w miejskiej flocie powinny być przynajmniej 23 zielone autobusy o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, z tego 22 najprawdopodobniej będą należeć do prywatnego przewoźników.
Zapowiada się ciekawy kontrakt.